نهادهای فرهنگی در تکاپوی جشن انقلاب
کد خبر: 4117490
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۸
برخط جامعه

نهادهای فرهنگی در تکاپوی جشن انقلاب

برگزاری بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز، رقابت ۱۱۸ تیم در مرحله نهایی رویداد تولید محتوای دیجیتال، برگزاری نشست کمیته‌های ستاد دهه فجر و ... از مهم‌ترین اخبار سرویس اجتماعی ایکنا در هفته‌ای بود که گذشت.

برخط چامعهگروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا طی هفته‌ای که گذشت، اخبار مهمی با تیترهای؛ برگزاری مراسم گرمیداشت مقام زن و مادر ویژه بانوان جهادگر جهاددانشگاهی، برگزاری رویداد معرفتی «ماه» در ۱۰ پهنه کشوری، حمایت مجلس از فعالیت‌های فناورانه جهاددانشگاهی در بودجه ۱۴۰۲، هیئت‌ دولت در مساجد با مردم گفت‌وگو می‌کنند، برپایی همایش بانوی فرزانه، برگزاری نشست خبری نمایشگاه ملی «شهر خانواده» سبک زندگی نسل آینده ایران، دانش‌آموزان را به سواد عملکردی برسانیم، برگزاری نشست کمیته‌های ستاد دهه فجر، برگزاری بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز، آموزه‌های اسلامی را از طب ایرانی نگیریم، رقابت ۱۱۸ تیم در مرحله نهایی رویداد تولید محتوای دیجیتال، برگزاری چهارمین رویداد تولید محتوای «عهد می‌بندم» و الگو‌های تربیتی در شرایط جهانی شدن کدامند؟ را منتشر کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مراسم گرمیداشت روز مادر در جهاددانشگاهی

مراسم گرمیداشت مقام زن و روز مادر، ویژه بانوان جهادگر جهاددانشگاهی، روز اول بهمن‌ماه با حضور حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی، تعدادی از معاونان این نهاد و جمعی از بانوان شاغل در جهاددانشگاهی در فرهنگستان هنر برگزار شد.

در این مراسم که به دلیل آلودگی هوا و تعطیلی تهران با یک هفته تأخیر به همت جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار شد، رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به بیانات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در خصوص مقام زن، این پرسش را مطرح کرد که چرا حضرت فاطمه(س) بهترین الگوی انسان‌ها است و گفت: اولین ویژگی حضرت زهرا(ص) عصمت ایشان است و آن حضرت تنها زنی هستند که مقام عصمت دارند.

وی به آیات قرآن که در مقام اهل بیت(ع) نازل شده است نیز اشاره کرد و گفت: خداوند در آیه ۳۳ سوره احزاب (آیه تطهیر) می‌فرمایند: «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا؛ خدا فقط مى‏ خواهد آلودگى را از شما خاندان [پيامبر] بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند». این آیه در مقام حضرت فاطمه(س) و فرزندان ایشان آمده است. حضرت رسول(ص) نیز در خصوص مقام حضرت فاطمه(س) فرموده‌اند ایشان سرور زنان اهل بهشت هستند.

برگزاری رویداد معرفتی «ماه» در ۱۰ پهنه کشوری

دوره معرفت و مهارت‌افزایی هیئت‌ها و تشکل‌های دینی از سوی سازمان هیئات و تشکل‌های دینی و با همکاری وزارت ورزش و جوانان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

این دوره که عنوان دوره توانمندسازی «ماه» دارد، برای معرفت و مهارت‌افزایی هیئت‌ها و تشکل‌های دینی درآوردگاه تمدنی برگزار می‌شود. این دوره به هیئت‌هایی اختصاص دارد که ظرفیت اصلی خود را می‌دانند و در جامعه پیرامون خود کنشگری اجتماعی و فرهنگی دارند.

این دوره که ویژه مدیران هیئت‌های مذهبی، مدیران رسانه هیئت، مدیران بهش نوجوانان هیئت و مدیران بخش بانوان هیئت برگزار می‌شود، همراه با ارائه مدرک معتبر کشوری و بهره‌مندی از مزایای ویژه خواهد بود.

حمایت مجلس از فعالیت‌های فناورانه جهاددانشگاهی

حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی با حضور در مجلس و در دیدار با اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، به بودجه پیش‌بینی‌شده برای جهاددانشگاهی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور اشاره و تأکید کرد: مجموع بودجه‌ای که به‌صورت سالانه در لایحه تقدیمی از سوی دولت برای ردیف اصلی جهاددانشگاهی در نظر گرفته می‌شود، اندک است.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به گستردگی فعالیت‌های علمی، فناورانه، نوآورانه در حوزه‌های مختلف پژوهشی و برنامه‌های فرهنگی جهاددانشگاهی در کل کشور و همچنین تعداد نیروی انسانی فعال در این نهاد انقلابی، این میزان بودجه کفاف فعالیت‌های این نهاد را نمی‌دهد.

جمعه///////برپایی بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز پس از دو سال وقفه

هیئت‌ دولت در مساجد با مردم گفت‌وگو می‌کنند

نشست خبری حجت‌الاسلام کمال خداداده، رئیس کمیته مساجد ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی، روز دوشنبه، سوم بهمن ماه برگزار شد.

وی با تأکید بر مردمی برگزار شدن جشن‌های دهه فجر انقلاب اسلامی و لزوم فعالیت مساجد در این زمینه، گفت: در این دهه نه تنها باید به سؤالات موجود در راستای جهاد تبیین پاسخ داده شود بلکه در کنار بیان موفقیت‌ها و دستاوردها، نقص‌ها و مشکلات نیز بیان شود.

رئیس کمیته مساجد ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی اعلام کرد: در ایام سالگرد پیروزی انقلاب، معاونان رئیس‌جمهور، وزرا و معاونان آنان در مساجد حاضر می‌شوند و به ارائه گزارش به مردم می‌پردازند.

برگزاری همایش بانوی فرزانه

به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و بزرگداشت روز زن و مقام مادر، همایش بانوی فرزانه روز دوشنبه، ۳ بهمن در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش ضمن تبریک حلول ماه رجب در این مراسم بیان کرد: امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در تمام زمینه‌های علوم دینی و علوم پایه شاگردانی را تربیت کردند که از جمله می‌توان به ابن هیثم، جابر بن حیان، بوعلی سینا و خوارزمی اشاره کرد. ما مفاخر بسیاری داریم و باید این داشته‌های تمدنی و فرهنگی را به نسل جدید معرفی کنیم.

نوری گفت: بسیاری از کشورها در جهان، مدارس را برای آلودگی هوا با شاخص کمتر از سیصد تعطیل نمی‌کنند. مدارس نباید به هر دلیلی سریع تعطیل شوند؛ نظام جمهوری اسلامی ایران برای وزارت آموزش و پرورش روزانه حدود هزار میلیارد تومان هزینه می‌کند.

نمایشگاه ملی «شهر خانواده»

نشست خبری نمایشگاه ملی «شهر خانواده» سبک زندگی نسل آینده ایران، روز ۳ بهمن از سوی شورای فرهنگ عمومی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در این نشست بیان کرد: با توجه به ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی با تأکید بر محور خانواده، نمایشگاه ملی «شهر خانواده» برگزار می‌شود. این نمایشگاه شبیه‌سازی‌ای از نحوه به‌کارگیری محصولات فرهنگی شخصیت‌های ایرانی در درون خانواده است.

امامی بیان کرد: با توجه به ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی و با تأکید بر محور خانواده، نمایشگاه ملی «شهر خانواده» برگزار می‌شود، نمایشگاهی که یک شبیه‌سازی‌ از نحوه به‌کارگیری محصولات فرهنگی شخصیت‌های ایرانی در درون خانواده است.

دانش‌آموزان را به سواد عملکردی برسانیم

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در سومین دوره جشنواره طب ایرانی که روز سه‌شنبه چهارم بهمن ماه در هتل قلب تهران برگزار شد، طی سخنانی گفت: طب سنتی ما مرهون دانشگاهی است که امام باقر(ع) و امام صادق(ع) تشکیل دادند و در کشور ما حکیمان و دانشمدانی چون بوعلی‌سینا پایه‌گذار جهانی علم بودند و به عنوان میراث فرهنگی باید آنها را پاس بداریم.

وی با اشاره به اینکه یکی از ساحت‌های تربیت که در سند تحول آموزش و پرورش هست، ساحت زیستی و بدنی است و طرح نهضت سوادآموزی سلامت را برای نسل آینده رقم زده است، گفت: به دلیل اینکه نظام آموزشی ما کنکور محور است، سواد را در لایه اولین آن می‌بینیم؛ یعنی سواد اسمی است. سواد اسمی این است که فرد چیزی را می‌خواند و بعد آزمون می‌دهد و تمام می‌شود و بسیاری از مدارس و دانشگاه‌های ما آموزش محور هستند.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه هنرستان‌های ما بی‌صبرانه منتظر مساعدت جامعه طب ایرانی برای فعالیت در این حوزه هستند، گفت: باید کاری کنیم که جامعه دانش‌آموزان به سواد عملکردی برسند.

جمعه///////برپایی بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز پس از دو سال وقفه

نشست کمیته‌های ستاد دهه فجر

نشست‌ خبری حجت‌الاسلام والمسلمین رضا عزت‌زمانی، معاون فرهنگی و تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس کمیته هیئات مذهبی و تشکل‌های دینی ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی روز پنجم بهمن‌ماه در محل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام عزت‌زمانی طی سخنانی در این نشست به تشریح برنامه‌های کمیته هیئات مذهبی و تشکل‌های دینی ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار کرد: «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا؛ آنان که تبلیغ رسالت خدا کنند و از خدا می‌ترسند و از هیچ کس جز خدا نمی‌ترسند و خدا برای حساب به تنهایی کفایت می‌کند». انقلاب اسلامی که مبدأ تحولات حیات بشر در قرن حاضر است، با ادعای حکومت دین بر سرنوشت دنیا و آخرت به میدان آمد و تمام محاسبات دستگاه طاغوت که هنرش به بند کشیدن انسان و نابودی هویت او و از بین بردن سرمایه‌های انسانی و الهی و جدا کردن انسان از حقیقت خود بود را به چالش کشید.

رئیس کمیته هیئات مذهبی و تشکل‌های دینی ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی از اجرای بیش از ۱۵۰ هزار برنامه متفاوت در سطح کشور در بیش از ۷۰ هزار نقطه جغرافیایی از سوی هیئت‌ها و تشکل‌ها و مبلغان دینی خبر داد.

همچنین، اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و رئیس کمیته فرهنگیان و دانش‌آموزی ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی نیز طی سخنانی در این نشست بیان کرد: کمیته فرهنگیان و دانش‌آموزان وزارت آموزش و پرورش با ابلاغی که از سوی ستاد مرکزی ستاد دهه فجر صادر شد و به تعریف برنامه‌های خود پرداخت و برنامه‌های خود را تدوین کرد. دانش‌آموزمحوری در اجرای برنامه‌ها، وحدت‌آفرینی و دوری از دوقطبی‌سازی رویکرد اصلی ما در اجرای برنامه‌های دهه فجر است.

وی ادامه داد: برای این دهه چند هدف را برای طراحی برنامه‌ها در نظر گرفتیم که بر اساس بیانیه انقلاب اسلامی و سند تحول بنیادین است. از هفت محوری که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد؛ به امید و هویت توجه ویژه‌ای شده است. به همین منظور در بخش اول احتیاج داریم که هدف انقلاب اسلامی ایران را برای دانش‌آموزان تبیین کنیم که می‌توان به اهداف علت انقلاب اسلامی و استکبارستیزی اشاره کرد.

همچنین، حامد علامتی، رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی نیز در سخنانی اظهار کرد: هدف‌گذاری ما برای برنامه‌های دهه فجر براساس کارهای نو و با خلاقیت ویژه کودکان و نوجوانان است. این برنامه‌ها با حضور کارشناسان در دو بخش برای کودک و نوجوان طراحی شد. ما خود را منوط به دستگاه‌ها نکردیم و از ظرفیت تشکل‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد و حلقه‌های واسط مردمی بهره جستیم و از همه درخواست کردیم تا برنامه‌های خود را بیان کنند.

رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: تلاش شده از گزارش محوری در برنامه‌های دهه فجر عبور کنیم و به سمت برنامه‌های تبیینی و توصیفی حرکت کنیم و دستاوردهای نظام را به روش‌های هنری و تبیینی برای فرزندان این مرز و بوم بیان معرفی کنیم.

برگزاری بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز

بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز ششم بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، احمد وحیدی، وزیر کشور، حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور و رضامراد صحرایی، رئیس دانشگاه فرهنگیان در وزارت کشور برگزار شد.

حجت‌‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان طی سخنانی در این اجلاس با بیان اینکه نماز جامعه را از تنگناها خارج کرده و به آرامش و سکون می‌رساند، گفت: مدیران و مسئولان ادارت و نهادها موظف به پیگیری امر‌ نماز هستند.

وی با بیان اینکه نماز جامعه را از تنگناها خارج کرده و به آرامش و سکون می‌رساند، گفت: مدیران و مسئولان ادارات و نهادها موظف به پیگیری امر‌ نماز هستند و مجموعه دولت نیز خود را موظف می‌داند که ساعاتی را برای پیگیری تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با نماز اختصاص دهد.

همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز نیز پس از قرائت پیام مقام معظم رهبری به این اجلاس، طی سخنانی با اشاره به اینکه برخی می‌پرسند فایده این اجلاس‌ها چیست، گفت: اجلاس رعد و برقی است که پس از آن باران می‌بارد. ما حزب و سازمان نیستیم و بودجه نداریم و سالی یک بار این اجلاس را برگزار می‌کنیم که در نتیجه این اجلاس‌ها کارهای خوبی انجام شده، مساجد و نمازخانه ساخته شده، نماز ظهر عاشورا برپاشده و کتاب ها نوشته شده است.

وی ادامه داد: اگر چه کارهای زیادی انجام شده اما بهتر می‌توانیم کار کنیم و نماز هنوز مسئله دارد. من به وزیر کشور گفتم در ماه نیم ساعت برای نماز وقت بگذارند. ساعت‌ها در تهران راه می‌روی اما مسجدی نمی‌بینی، مسجد هم که هست امام جماعت ندارد یا در مساجد سالمندان هستند و به جوانان فرصت فعالیت نمی‌دهند.

در ادامه، احمد وحیدی، وزیر کشور نیز طی سخنانی در این اجلاس بیان کرد: اینکه دوای هر دردی نماز است، اینکه هر مشکلی داریم با نماز حل می‌شود و اینکه آسیب‌های اجتماعی با نماز حل می‌شود، بسیار مهم است. قرآن با تاکید می‌فرماید اگر می‌خواهید از فحشا جلوگیری کنید، نماز را بپا دارید.

وحیدی گفت: اگر امروز مشکلاتی همچون طلاق در جامعه وجود دارد، ما باید با نماز این مشکل را حل کنیم. اگر آمار خودکشی در جامعه بالا است، باید از طریق نماز به دنبال حل آن باشیم.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش نیز با اشاره به ساخته شدن ۶۹ هزار نمازخانه در مدارس، گفت: این یکی از برکات اجلاس‌های نماز است که از سال ۶۹ با پیام مقام معظم رهبری شروع شده و اکنون بیش از ۴۷ هزار امام جماعت در مدارس داریم، اما با چالش‌هایی هم مواجه هستیم.

وزیر آموزش و پرورش بخشی از وصیت‌نامه دانش‌آموز شهید فرهاد حسین علی که در آن آمده است؛ نماز مومن را عوض می‌کند و به انسان سیری می‌دهد که از معقول به مشهود برسد را خواند و افزود: نماز امری فطری است و چون کودکان ما معصوم هستند اشتیاق آنها بیشتر است لذا کار باید در سن کودکی صورت گیرد اما به ابزارها باید توجه کرد. تحقیقات نشان داده مردم ایران اعتقاد حداکثری به وجوب نماز دارند اما آگاهی کمینه و حداقلی به فلسفه نماز دارند. در هر دوره سنی این فلسفه به روش و سبکی باید به بچه‌ها آموزش داده شود ولی ما در روش‌های ارائه این فلسفه فقیر هستیم و نیاز است این نیاز فطری و عالی با روش‌های نوین و ابزارها و تکنیک‌های جدید پاسخ داده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور نیز در این اجلاس گفت: ما در مجموعه نظام جمهوری اسلامی که این اجلاس به منزله اذان نماز برای کل کشور و همه مجموعه‌ها محسوب می‌شود، باید نگاهمان را مجددا نسبت به نماز عوض کنیم. برخی عرصه‌ها به نظر می‌رسد برای ما عادی شده و این عادی شدن هم در کمیت نماز، در حوزه جماعت و هم در بخش کیفیت، به تدریج اثر می‌گذارد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور درباره وضعیت مساجد در شهرهای جدیدی که ساخته شده یا در حال ساخت است، گفت: وضعیت اصلا قابل قبول نیست و این شهرها هیچ نسبتی با شهر ساخته شده در کشور اسلامی ندارند و باید در این زمینه تجدید نظر شود.

رضا صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان نیز با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر بیش از ۱۰ بار در مجامع مختلف در خصوص اهمیت دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاه آینده ایران دستورات مهمی را فرمودند و در این اجلاس هم پیام اختصاصی به دانشگاه فرهنگیان داشتند، گفت: ما از این بابت خشنود و خرسندیم و در عین حال در یک خوف و رجای جدی قرار گرفته‌ایم و امیدواریم متناسب با انتظاری که از ما می‌رود در این امر خطیر موفق باشیم.

صحرایی اعلام کرد: از این پس فعالیت‌های فرهنگی، دینی و مذهبی افراد به ویژه حافظان و برندگان مسابقات قرآنی و فرهنگی در قبولی دانشگاه فرهنگیان تأثیر خواهد داشت.

آموزه‌های اسلامی را از طب ایرانی نگیریم

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سومین دوره جشنواره طب ایرانی که روز سه‌شنبه، چهارم بهمن ماه در هتل قلب تهران برگزار شد، طی سخنانی ضمن تشکر از وزیر آموزش و پرورش برای حضور در این جشنواره، گفت: ما وزیر آموزش و پرورش را از خودمان می‌دانیم و در تاریخ سابقه نداشته کسی از وزارت بهداشت به وزارت آموزش و پرورش برود.

وی ادامه داد: یکی از نکات مهمی که همه به دنبال آن هستند سلامت است و راهکارهای مختلفی برای آن در دنیا ارائه می‌شود اما آیا همه این راهکارها موفق به درمان شده‌ است؟ در طول تاریخ روش‌های مختلفی ارائه شده و این نشان می‌دهد ما به قله درمان نرسیده‌ایم و با علم امروز هنوز برای برخی بیماری‌ها درمانی پیدا نشده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه موافق نام‌گذاری طب ایرانی است، گفت: اطبای ما حکیم هم بوده‌اند. شدیداً موافقم که نام این طب، طب ایرانی باشد اما مزایای طب اسلامی را از آن نگیریم.

برپایی رویداد تولید محتوای دیجیتال

نشست خبری مرحله نهایی چهارمین رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال کشور، روز ۵ بهمن با حضور مسلم معین، مسئول سازمان فضای مجازی بسیج کشور و اصحاب رسانه برگزار شد.

معین در این نشست با اشاره به مأموریت‌های این سازمان گفت: سازمان فضای مجازی بسیج ذیل سازمان بسیج مستضعفین، به عنوان بزرگترین نهاد مردمی جهان و پیشران انقلاب اسلامی در همه عرصه‌های پیشرفت و زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی است و کار اصلی خود را مردم‌پایه کردن مأموریت‌ها قرار داده است. یکی از اقدامات اصلی این نهاد، ایجاد شبکه مردمی فعال و پویا برای تبلیغ و ترویج ارزش‌های ملی در فضای مجازی است. پیگیری نهضت سواد رسانه‌ای در کشور، تربیت انسان‌های کنشگر، ارائه خدمات ویژه در فضای مجازی و نهضت تولید محتوای دیجیتال از اقدامات دیگر این سازمان است.

مسئول سازمان فضای مجازی بسیج گفت:‌ مرحله نهایی چهارمین رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال کشور ۱۱ بهمن با حضور ۱۱۸ تیم در قالب ۶۰۰ نفر برگزار می‌شود.

جمعه///////برپایی بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز پس از دو سال وقفه

 عهد می‌بندم

چهارمین دوره رویداد تولید محتوای «عهد می‌بندم» با محوریت مکتب حاج قاسم سلیمانی در بخش‌های ادبی، چند رسانه‌ای، گرافیک، فضای مجازی و بازی و نرم‌افزار موبایلی برگزار می‌شود.

بخش ادبی شامل دلنوشته، یادداشت، شعر و دکلمه، بخش چند رسانه‌ای شامل موسیقی، پادکست، کلیپ، نماهنگ، موشن گرافیک و انیمیشن، بخش گرافیک شامل پوستر، عکس‌نوشت اینفوگرافیک است. همچنین بخش فضای مجازی شامل پربازدیدترین و مؤثرترین محتوای منتشر شده در فضای مجازی با هشتگ «عهد میبندم» برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا ۱۲ بهمن از طریق پیام‌رسان‌های داخلی به شماره ۰۹۳۰۲۴۹۳۹۹۷ ارسال کنند. به فاخرترین اثر سکه تمام بهار آزادی اهدا می‌شود و به نفرات اول تا سوم در بخش نیز جوایز نقدی تعلق می‌گیرد.

الگو‌های تربیتی در شرایط جهانی شدن کدامند؟

نشست خبری همایش بین‌المللی «خانواده مقاوم؛ چالش‌های اخلاقی در جهان متحول» روز سوم بهمن با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد، رئیس پژوهشکده زن و خانواده و دبیر علمی همایش، زهرا شریف، دبیر اجرایی همایش، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مجید امامی، دبیر شورای عالی فرهنگ عمومی کشور در پژوهشکده زن و خانواده برگزار شد.

حجت‌الاسلام زیبایی‌نژاد در این نشست با اشاره به ایده و اهداف همایش خانواده مقاوم گفت: الگو‌های راهبری باید کاملاً موقعیت‌مند بوده و به لحاظ شرایطی که در آن قرار گرفته‌اند، منعطف باشند. هر چه این الگو‌ها یکنواخت باشند، می‌توانند آسیب‌زا شوند و برخلاف ارزش‌های اخلاقی که باید ثابت باشند، الگو‌های راهبردی باید بتوانند منعطف باشند تا در دستیابی به اهداف خود توفیق یابند. این الگو‌های راهبردی در مقیاس تربیتی خود را در راهبری‌های خانواده نشان می‌دهند.

رئیس پژوهشکده زن و خانواده از برگزاری همایش «خانواده مقاوم» خبر داد و گفت: پرسش اصلی ما این است که در شرایط جهانی شدن که سیطره اخلاق نولیبرال و نسبی‌گرایی اخلاقی در دنیا رخ می‌دهد و بسط ارزش‌های ناهمسو با ارزش‌های خانواده شکل می‌گیرد، چه الگو‌های تربیتی را باید در خانواده داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha