بیش از ۴۷ هزار امام جماعت در مدارس داریم
کد خبر: 4117268
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
وزیر آموزش و پرورش:

بیش از ۴۷ هزار امام جماعت در مدارس داریم

یوسف نوری در بیست‌ونهمین اجلاس سراسری نماز گفت: اکنون بیش از ۴۷ هزار امام جماعت در مدارس داریم، اما با چالش‌هایی هم مواجه هستیم.

آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار ایکنا، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در بیست‌ونهمین اجلاس سراسری نماز که صبح امروز پنج‌شنبه ششم بهمن ماه، در سالن وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به ساخته شدن ۶۹ هزار نمازخانه در مدارس، گفت: این یکی از برکات اجلاس‌های نماز است که از سال ۶۹ با پیام مقام معظم رهبری شروع شده و اکنون بیش از ۴۷ هزار امام جماعت در مدارس داریم، اما با چالش‌هایی هم مواجه هستیم. 

وزیر آموزش و پرورش بخشی از وصیت‌نامه دانش‌آموز شهید فرهاد حسین علی که در آن آمده است؛ نماز مومن را عوض می‌کند و به انسان سیری می‌دهد که از معقول به مشهود برسد را خواند و افزود: نماز امری فطری است و چون کودکان ما معصوم هستند اشتیاق آنها بیشتر است لذا کار باید در سن کودکی صورت گیرد اما به ابزارها باید توجه کرد. تحقیقات نشان داده مردم ایران اعتقاد حداکثری به وجوب نماز دارند اما آگاهی کمینه و حداقلی به فلسفه نماز دارند. در هر دوره سنی این فلسفه به روش و سبکی باید به بچه‌ها آموزش داده شود ولی ما در روش‌های ارائه این فلسفه فقیر هستیم و نیاز است این نیاز فطری و عالی با روش‌های نوین و ابزارها و تکنیک‌های جدید پاسخ داده شود.

نوری بر اهمیت دانشگاه فرهنگیان در این امر تاکید کرد و گفت: چون معلم اولین کسی است که در نظام رسمی آموزش و پرورش با کودک سر و کار دارد پس باید به دانشگاه فرهنگیان توجه ویژه‌ای کرد. 

وی افزود: متاسفانه مواجهه ما با دانش‌آموزان کامل نیست و آموزش‌ها نیز کوتاه و سطحی ارائه می‌شود. در رابطه با اسرار نماز هم کتاب کم داریم در حالی که در مورد احکام نماز کتاب زیاد است، لذا باید بر روی این موضوع کار کرد. 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدارس، دانش‌آموزان را در اختیار دارند و تنها نهادی هستند که به صورت رسمی با اولیا ارتباط دارند و قاعدتا باید معلمان آموزش‌دیده داشته باشند، افزود: سال‌ها به دلیل اعمال سلایق شخصی، دانشگاه فرهنگیان دستخوش تغیراتی بود و با وجود کتاب‌های خوب، معلمان برای این مسائل آموزش داده نشدند اما در دوره جدید بر روی دانشگاه فرهنگیان تمرکز کرده‌ایم تا معلمان آینده این مهارت‌ها را یاد بگیرند. 

وی به اضافه شدن ۷۰ هزار هنرستان نیز اشاره کرد که به معنای ایجاد شغل پایدار است و گفت: برای معلمان نیز دوره‌های آموزشی باید مبتنی بر مهارت‌افزایی باشد و بتوانند به شبهات دانش‌آموزان پاسخ دهند. خلاهای مربوط به نماز می‌تواند با معلم آماده و دارای شایستگی حرفه‌ای پر شود تا دانش‌آموزان را به نماز جذب کنند. 

نوری افزود: شرایط جدید همه ما را متوجه این مسئله کرد که در آموزش و پرورش باید کاری شود. چون فناوری‌های نوین سریع حرکت می‌کنند و از سوی دیگر سن بلوغ کاهش یافته است، بچه‌ها دچار خلا و شکاف می‌شوند و این چالش باید با ابزار نوین پاسخ داده شود. 

وی تصریح کرد: باید نسل نگاری کنیم که اگر نکنیم بچه‌ها بی دفاع‌ترین هستند و زوال کودکی رخ می‌دهد که یکی از بخش‌های زوال کودکی در حوزه دین و نماز خواهد بود. 

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید بسیج عمومی ایجاد کنیم تا از تمام ظرفیت برای آینده‌سازان بهره ببریم، از همه مسئولان خواست توجه بیشتری به آموزش و پرورش داشته باشند. 

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: بستر اجرای احکام نماز آموزش و پرورش است و بستر حکمرانی نیز آموزش و پرورش است. 

انتهای پیام
captcha