نقش مادر در تکمیل آموزش‌های قرآنی فرزندان بر کسی پوشیده نیست
کد خبر: 4114199
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۳

نقش مادر در تکمیل آموزش‌های قرآنی فرزندان بر کسی پوشیده نیست

مادر یک حافظ کل در خصوص نقش مادران در تربیت دینی فرزندان، گفت: مادر نقش اول را به عنوان همراه قرآنی فرزند دارد زیرا بهترین اساتید نیز ساعات مشخص و محدودی برای آموزش کودک دارند، اما والدین می‌توانند فرزند را همراهی کرده و حتی او را علاقه‌مند و یا دلسرد از ادامه فعالیت کند.

ملیحه شاپوری مادر فاطمه پوردهنده حافظ کل

امروز، 23‌ دی‌ماه مصادف با بیستم جمادی‌الثانی مقارن با ولادت با سعادت حضرت زهرا(س) در تقویم کشورمان به عنوان روز مادر نیز نامگذاری شده است. یکی از الگوهای دینی که مادران ایران اسلامی را می‌توان در آن سرآمد دانست، تربیت فرزندان در سایه دین و قرآن است، این روش تربیتی با تأسی به منش زهرایی که برگرفته از آيات نورانی وحی و مکتب پیامبر(ص) بوده، محقق می‌شود. ایکنای گیلان، به بهانه روز مادر پای صحبت مادر یکی از حافظان نوجوان استان گیلان که به تازگی موفق به حفظ کل قرآن کریم شده است نشستیم که تقدیم مخاطبان می‌شود.

ملیحه شاپوری، مادر فاطمه پوردهنده حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت: متولد پنجم خرداد سال ۶۱ در استان خراسان هستم، سال ۸۳ در دوران دانشجویی با پدر فاطمه آشنا شده و ازدواج کردیم که بعد از ازدواج برای زندگی به صومعه‌سرا، شهر زادگاه همسرم آمدیم.

وی افزود: از همان ابتدای زندگی تأکیدمان بر رعایت مسائل دینی و شرعی بود، همیشه از خداوند می‌خواستیم تا فرزند صالح داشته باشیم. فاطمه در سال ۸۷ متولد شد و از همان دوران کودکی وقتی من نماز می‌خواندم علاقه داشت در کنار من بایستد، چادر سر کند و حرکات من را تقلید کند و با زمزمه کردن زیر لب نماز می‌خواند.

الگو برداری کودک از اعمال والدین در امور دینی

شاپوری گفت: با اینکه فاطمه کوچک بود بسیار قرآن می‌خواندم، وقتی که آیات را تلاوت می‌کردم فاطمه کنار من می‌نشست و با همان حس و حال کودکی با اشتیاق مرا همراهی می‌کرد. وقتی علاقه و شوق او را به قرآن دیدم شروع به آموزش سوره‌های کوتاه کردم. خیلی زود هم یاد می‌گرفت و هم حفظ می‌کرد. هرچند بعضی کلمات را با لحن و بیان کودکانه و تا حدودی اشتباه تلفظ می‌کرد ولی کلیات سوره‌ها را می‌توانست قرائت کند.

وی بیان کرد: کلاس سوم ابتدایی که بود تصمیم گرفتم فاطمه را به کلاس‌های قرآنی ببرم تا بتواند سریع‌تر و بیشتر قرآن یاد بگیرد. او را به جامعةالقرآن بردم آنجا سوره‌های کوچک را با روش شعر، نقاشی و اشاره آموزش دادند که دخترم بسیار زود توانست مطالبی که در کلاس آموزش می‌دادند را فرا بگیرد. وقتی اشتیاق و استعداد فاطمه را در فراگیری قرآن دیدم، با توجه به اینکه بارها گفته بود که دوست دارد حافظ قرآن شود، او را در کلاس‌های استاد فرهاد فلاح‌پور ثبت‌نام کردیم و در هفته دو جلسه در این کلاس‌ها شرکت می‌کرد.

شاپوری در خصوص اینکه چطور فاطمه وارد حفظ تخصصی شد، تصریح کرد: وقتی دخترم کوچک بود علاقه بسیاری به مقام معظم رهبری داشت عکس او را که می‌دید می‌بوسید و یا در تلویزیون اگر سخنرانی ایشان پخش می‌شد، بازی کردن را رها می‌کرد و به تلویزیون خیره می‌شد. همیشه می‌گفت «مامان من می‌خوام به دیدن آقا برم» که می‌گفتم باید حافظ قرآن شوی. یکی از دلایلی که فاطمه وارد حوزه تخصصی حفظ شد و خودش هم این مسئله را بیان کرد آرزوی دیدار با مقام معظم رهبری بود.

شاپوری با اشاره به دیدار اخیر تعدادی از دانش‌آموزان قرآنی با مقام معظم رهبری، گفت: وقتی فاطمه این خبر را شنید از اینکه نتوانسته بود برود خیلی ناراحت شد و گریه کرد که امیدواریم این دیدار میسر شود و فاطمه به آرزویش برسد.

در سایه قرآن خستگی‌های زندگی کمرنگ می‌شود

وی در پاسخ به این سؤال که در کنار رسیدگی به امور منزل آیا تمرین قرآن با فاطمه سخت و زمان‌بر نبود؟ تأکید کرد: آموختن قرآن خستگی دارد ولی آنقدر این آموختن شیرین است که اصلاً خستگی را حس نمی‌کنیم، هر چقدر مسیر آموختن را ادامه می‌دهیم بیشتر مشتاق می‌شویم و شاید اغراق نباشد که بگویم در سایه قرآن خستگی‌های زندگی کمرنگ می‌شود.

شاپوری گفت: من خانه‌دار هستم و همان‌طور که می‌دانید کارهای خانه تمامی ندارد ولی بارها شده که در اوج مشغله کاری وقتی فاطمه می‌خواست که با او قرآن تمرین کنم، کارهای خانه را نیمه‌کاره رها کرده و پا به پای فاطمه تمرین می‌کردم. همان‌طور که از کودکی عادت کرده بود وقتی به مدرسه می‌رفت، درس‌هایش را سؤال کنم در قرآن‌آموزی هم حفظیات را از او می‌پرسیدم و او برایم می‌خواند.

وی به نقش همسرش در موفقیت‌های فاطمه اشاره کرد و افزود: از زمان ازدواج‌مان توجه بسیاری به مسائل دینی و معنوی داشتیم ولی از وقتی که فاطمه با جدیت مشغول حفظ قرآن شد این معنویت در همه خانه و زندگی ما نیز نمود داشت حتی خود من بارها تصمیم گرفتم قرآن را به صورت جدی حفظ کنم ولی معمولاً وقتی سن بالا می‌رود حفظ مطالب و آیات نورانی وحی مشکل می‌شود لذا توصیه می‌کنم که خانواده‌ها از سنین پایین زمینه آشنایی و حفظ قرآن را برای فرزندان خود آغاز کنند.

قرآن تأمین‌کننده نیازهای اخلاقی و تربیتی

مادر این نوجوان قرآنی تصریح کرد: فاطمه کلاس‌های مختلف فوق‌برنامه می‌رفت ولی واقعاً به این نتیجه رسیدیم که در کنار درس و مدرسه قرآن بسیار عالی است و از همه نظر تأمین‌کننده نیازهای اخلاقی و تربیتی است. قرآن در همه زندگی فاطمه، من، پدرش و اطرافیان نزدیکمان از نظر اخلاقی و رفتاری تأثیر مثبت و مؤثری گذاشته و وقتی با قرآن مأنوس شدیم زندگی ما نیز قرآنی شده است.

مادر فاطمه در خصوص سوره‌ای که همواره مورد توجه‌اش بوده است، گفت: خودم از کودکی قرآن خواندن را دوست داشتم و سعی می‌کردم در هر فرصتی آیات نورانی وحی را تلاوت کنم، همه آیات و سوره‌ها برایم ارزشمند هستند ولی به سوره یاسین علاقه خاصی دارم و هر وقت دچار گرفتاری و سختی می‌شوم به قرآن به‌ویژه سوره یاسین پناه می‌برم و مدد می‌جویم.

شاپوری افزود: زمان تمرین حفظ وقتی فاطمه به سوره یاسین رسید، من هم همراه با او از حفظ این سوره را خواندم. فاطمه خیلی خوشحال شده بود که من هم به‌صورت حفظ با او همراهی می‌کنم آن لحظه آرزو کردم کاش همه قرآن را حفظ بودم و پا به پای دخترم پیش می‌رفتم.

نقش مادران در قرآن‌آموزی فرزندان

این بانو به نقش مادران در تربیت دینی و قرآن‌آموزی فرزندان در خانواده اشاره و تأکید کرد: همان‌طور که کودکان در سال‌های ابتدای زندگی رفتارهای دینی را از والدین از جمله مادر الگوبرداری می‌کنند، نقش مهم والدین به ویژه مادر در تکمیل آموزش‌های اساتید قرآنی بر کسی پوشیده نیست. مادر نقش اول را به عنوان همراه قرآنی فرزند دارد زیرا بهترین اساتید نیز ساعات مشخص و محدودی برای آموزش کودک دارند، بعد از آن والدین به ویژه مادر است که می‌تواند در یادگیری مطالب فرزند را همراهی کرده و حتی او را علاقه‌مند و یا دلسرد از ادامه فعالیت کند.

مادر فاطمه در خصوص نقش پدر تصریح کرد: از نقش پدر در این زمینه نباید غافل شد زیرا تکمیل‌کننده فعالیت مادران هستند، کم و کاستی‌هایی که در امورات خانه پیش می‌آید می‌توانند با سعه‌صدر خود جبران کنند. وقتی پدر فاطمه بعد از یک روز کاری و خسته به خانه می‌آمد فاطمه انتظار داشت پدرش زمانی را برای تمرین قرآن و همراهی با او اختصاص دهد. پدرش هم علی‌رغم خستگی یک روز پر کار، با حوصله و صبر فاطمه را به‌ویژه در زمینه قرائت همراهی می‌کرد. همچنین برای حضور در مسابقاتی که باید به صورت شخصی به شهر یا استان‌های دیگر می‌رفتیم، با همراهی پدر فاطمه به صورت خانوادگی می‌رفتیم که این همراهی بسیار فاطمه را برای شرکت در رقابت‌ها دلگرم می‌کرد.

وی گفت: تمرین قرائت را فاطمه با پدرش انجام می‌دهد و خوشحالم از اینکه همسرم در این مسیر به کمک و همراهی من آمد تا بتوانم همان‌طور که همیشه آرزو داشتم فرزند قرآنی تربیت کنم و امیدوارم همه خانواده‌ها در این زمینه قدم بردارند زیرا با قرآن است که می‌توان برکت را در زندگی فردی و اجتماعی شاهد بود.

شاپوری در خصوص تشویق فرزندان تصریح کرد: قطعاً تشویق در این زمینه بسیار تأثیرگذار است، در همه اموری که فرزندان کار خوبی انجام می‌دهند با تشویق می‌توان آنها را دلگرم و علاقه‌مند به تکرار آن کار کرد. مخصوصاً در زمینه فعالیت‌های قرآنی نقش تشویق بسیار پررنگ است تا بچه‌ها بتوانند با انگیزه و اشتیاق بیشتری وقت خود را به آموختن اختصاص دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که چه آرزویی برای روزهای آتی دخترش دارد، گفت: برای آینده فاطمه از صاحب قرآن خیر کثیر می‌خواهم و امیدوارم که معنویت قرآن در زندگی‌اش جاری باشد و همواره در سایه برکت آیات نورانی وحی قرار بگیرد و به اهدافش که فراگرفتن تفسیر قرآن کریم، موفقیت در آزمون تخصصی حفاظ، ورود به دانشگاه در همین رشته و زودتر از موعد که انتظار دارد، برسد.

انتهای پیام
captcha