دیدار با مقام معظم رهبری، انگیزه‌ام برای حفظ قرآن بود
کد خبر: 4112941
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۸

دیدار با مقام معظم رهبری، انگیزه‌ام برای حفظ قرآن بود

فاطمه پوردهنده، نوجوان حافظ قرآن با بیان اینکه انس با قرآن یعنی عمل به دستورات آن و بیانگر جریان داشتن آیات در زندگی فردی و اجتماعی است، گفت: علاوه‌ بر انس با آیات نورانی وحی و بهره‌مندی از برکات آن در زندگی، دیدار با مقام معظم رهبری یکی از مهم‌ترین انگیزه‌هایم برای حفظ قرآن بود.

فاطمه پوردهنده نوجوان حافظ کل قرآن

فاطمه پوردهنده، متولد 24 آذرماه سال ۸۷ در شهرستان صومعه‌سرا است که از  ۱۱ سالگی شروع به حفظ تخصصی قرآن کریم کرده و به تازگی موفق به حفظ کل آیات نورانی وحی شده است که در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، درباره آموزش‌های قرآنی‌ که در این مسیر گذرانده، اظهار کرد: مادرم من را از ۹ سالگی در مؤسسه جامعة‌القرآن ثبت‌نام کرد و  موفق شدم به سبک اشاره و نقاشی دوره‌ها را با موفقیت طی کرده و مدرک تجوید، روخوانی و روانخوانی را اخذ کنم.

وی با بیان اینکه با توکل به خدا و حمایت‌های پدر و مادرم همچنین زحمات فرهاد فلاح‌پور(مربی قرآن) توانستم آیات نورانی وحی را حفظ کنم، افزود: جلسات آموزش هفتگی یک جلسه حفظ و یک جلسه قرائت برگزار می‌شد که باتوجه به علاقه‌مندی‌ام در هر دو جلسه شرکت می‌کردم.

این حافظ نوجوان در خصوص انگیزه فراگیری قرآن گفت: یکی از مهم‌ترین عواملی که انگیزه شد و سختی‌های راه را برایم آسان کرد این بود از همان آغاز فراگیری قرآن می‌خواستم حافظ کل قرآن شوم تا بتوانم به دیدار مقام معظم رهبری بروم و این انگیزه‌ باعث شد تا در سخت‌ترین لحظات با فکر کردن به این دیدار با شوق بیشتر هدفم را دنبال کنم. اوایل 11 سالگی که آموزش دوره‌های حفظ را آغاز کرده بودم شنیدم دختر خانم حافظ کل قرآن توانسته به دیدار مقام معظم رهبری برود لذا با این نیت وارد رشته حفظ شدم.

پوردهنده با بیان اینکه نقش والدین در آشنایی کودکان با قرآن و ایجاد علاقه آنها به فراگیری کلام الله بسیار مؤثر است، تصریح کرد: تک فرزند خانواده هستم، پدر و مادرم همیشه پیگیر مسائل قرآنی بودند ضمن اینکه خودشان هم از همان دوران کودکی و تا جایی که به یاد دارم قرآن می‌خواندند.

تأثیر هم‌نشینی با قرآن

وی در خصوص چرایی انتخاب رشته حفظ قرآن گفت: در احادیث از ائمه معصوم(ع) آمده «هر کس حافظ قرآن شود به مقام شفاعت ۱۰ نفر در روز قیامت می‌رسد» یکی دیگر از انگیزه‌ها و ایجاد علاقه برای حافظ کل شدن بود؛ علاوه‌ بر اینکه با حفظ قرآن باید تلاش کنیم آن‌را در قلب‌مان جای دهیم، هر وقت در مسیر سخت زندگی قرار می‌گرفتم یک آیه را به یاد می‌آوردم و با اتکا به آن آیه سعی می‌کردم تا با توکل به خدا و آرامش قلبی خودم را امیدوار کنم و واقعاً نتیجه هم می‌گرفتم.

پوردهنده با اشاره به اینکه ضمن حفظ آیات قرآن، معانی آنها را نیز فرا می‌گرفتم، افزود: یاد گرفتن قرآن به‌نظر سخت می‌آید ولی در واقع راه بسیار آسان و شیرینی است و حتی خردسالان هم می‌توانند از سنین پایین به حفظ قرآن بپردازند. در این راه برکات بسیاری نصیب شد نه تنها لطمه‌ای به درس و مدرسه‌ام وارد نشد بلکه نمراتم بهتر هم شد و خیلی زود می‌توانم درس‌ها را یاد بگیرم.

این حافظ نوجوان با توصیف لذت‌بخش بودن حفظ آیات نورانی وحی تصریح کرد: حس می‌کنم خیلی به خدا نزدیک شدم و هرجا سختی داشتم و یا هرچه که می‌خواستم از طریق قرآن به آن رسیدم، به عبارتی از طریق آرامشی که با قرآن داشتم سختی‌ها را در زندگی احساس نکردم.

وی با اشاره به تأثیر هم‌نشینی با قرآن گفت: از زمانی که بیشتر وقتم را به قرآن‌آموزی اختصاص دادم باعث شده تا خانواده و حتی دوستان نزدیکم بیشتر با قرآن مأنوس شوند و این از برکات قرآن است که خیر آن به همه می‌رسد.

هدفگذاری برنامه‌های قرآنی برای آینده

نوجوان 14 ساله حافظ کل قرآن خطاب به نوجوانان و همسالانش توصیه کرد: همه به‌ویژه نوجوانان اگر هدفی برای موفقیت در نظر گرفتند با جدیت آن را دنبال کرده و از فراز و نشیب راه خسته نشوند یکی از راه‌های رسیدن به موفقیت قرآن است، اگر به خدا اعتماد کنیم و هیچ وقت از تلاش دست نکشیم به هرچه که بخواهیم می‌رسیم. در واقع هر چقدر برای قرآن تلاش کنیم خیر و برکات آن نصیب ما می‌شود.

پوردهنده در خصوص هدفگذاری برنامه‌های قرآنی برای آینده گفت: می‌خواهم طی یک‌سال آینده معنای کل قرآن کریم را فرا بگیرم و در آزمون تخصصی حفاظ شرکت کنم و بتوانم دکترای علوم قرآنی بگیرم و زودتر از موعد و در رشته علوم قرآنی وارد دانشگاه شوم.

وی بار دیگر از زحمات و حمایت‌های پدر و مادرش تشکر کرد و افزود: نمی‌دانم چطور زحمات آنها را جبران کنم فقط می‌توانم از خدای متعال برای ایشان طلب مغفرت کنم. مادرم هر روز حفظ پنج جزء معادل ۱۰۰ صفحه قرآن را از من می‌پرسید و همیشه در این مسیر انگیزه می‌داد. تمرین حفظ را با مادرم و تمرین قرائت را با پدرم انجام می‌دادم. هر وقت مسابقه داشتم و استرس می‌گرفتم پدرم حمایت و تشویق می‌کرد در واقع رتبه‌هایی را که به‌دست آوردم مدیون زحمات آنها هستم.

این نوجوان قرآنی با بیان اینکه شرکت در مسابقات محک زدن آموخته‌ها است، تصریح کرد: از جمله رتبه‌هایی که امسال کسب کردم رتبه سوم مسابقات قرآنی مشکات در حفظ ۲۰ جزء، رتبه پنجم مسابقات دانش‌آموزی حفظ ۲۰ جزء، رتبه اول مسابقات بسیج دانش‌آموزی حفظ ۱۵ جزء و همچنین رتبه اول جشنواره دانش‌آموزی در حفظ ۵ جزء بوده است.

پوردهنده با تأکید بر اینکه باید هر کس به اندازه توانی که دارد با قرآن مأنوس شود، گفت: یکی از راه‌های انس با آیات نورانی وحی شرکت در جلسات قرآنی است همچنین تلاش کنیم روزی حداقل چند آیه قرآن قرائت کنیم و ضمن خواندن آیات به معنای آن توجه داشته باشیم.

این حافظ کل قرآن افزود: انس با قرآن یعنی عمل به دستورات و برنامه‌های آن و بیانگر جریان داشتن آیات کلام الله در زندگی فردی و اجتماعی است لذا صرفاً به معنای حفظ آیات نیست. اگر به قرآن عمل کنیم زندگی پر از آرامش و پر برکتی خواهیم داشت و این به معنی مأنوس شدن با قرآن است.

پوردهنده در پایان گفت: خیلی دلم می‌خواهد بتوانم به دیدار مقام معظم رهبری بروم بارها این خواسته را با مسئولان شهرستانی مطرح کرده‌ام اما متأسفانه تاکنون مساعدتی در این زمینه انجام نشده است.

انتهای پیام
captcha