رشد ۱۰ درصدی اهدای خون در قزوین نسبت به سال گذشته
کد خبر: 4110954
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲

رشد ۱۰ درصدی اهدای خون در قزوین نسبت به سال گذشته

مدیرکل انتقال خون استان قزوین با بیان اینکه اهدای خون در قزوین نسبت به سال گذشته رشد ۱۰ درصدی داشته است، گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان فصل پاییز ۴۱ هزار و ۳۱۴ نفر در استان جهت اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کرده‌اند.

اهدای خون

به گزارش ایکنا از قزوین، دکتر عباس طالبیان، مدیرکل انتقال خون استان قزوین، در نشست خبری که شنبه ۱۰ دی ماه، در سازمان انتقال خون استان برگزار شد، گفت: اهدای خون به‌عنوان یکی از فعالیت‌های انسان‌دوستانه و مردمی است که مردم عزیز ما همواره در این فعالیت اجتماعی با هدف کمک به بیماران نیازمند مشارکت می‌کنند.

وی اظهار کرد: خون تنها ماده‌ای است که جایگزینی برای آن وجود ندارد، این نشان‌دهنده نقش حیاتی اهدای خون است، بنابراین به‌صورت مستمر باید اهدای خون صورت بگیرد تا جان بیماران نیازمند به مخاطره نیفتد.

این مسئول بیان کرد: وضعیت اهدای خون در استان قزوین مطلوب است، از ابتدای سال جاری تا پایان فصل پاییز ۴۱ هزار و ۳۱۴ نفر در استان جهت اهدای خون به پایگاه‌های ما مراجعه کرده‌اند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۰ درصدی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: البته برخی از این مراجعین به دلایل مختلف واجد شرایط اهدای خون نبوده‌ و از خونگیری معاف شده‌اند، چرا که سلامت خون اهداکننده مهم‌ترین ملاک برای اهدای خون است، به لحاظ آماری معمولاً ۲۰ تا ۲۵ درصد از مراجعین از اهدای خون معاف می‌شوند.

طالبیان گفت: علی‌رغم اینکه ۵۰ درصد از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند، اما متأسفانه اهدای خون در میان این قشر از جامعه به‌صورت صحیح فرهنگ‌سازی نشده است، در کشور ۲ درصد از اهداکنندگان خانم هستند و این آمار در استان قزوین ۷ درصد است.

وی افزود: ۵۷ درصد از اهداکنندگان خون استان قزوین، اهداکنندگان مستمر هستند؛ در حالت کلی به شرط سلامت جسمانی، آقایان سالیانه چهار بار و بانوان سالیانه سه بار امکان اهدای خون دارد.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین تأکید کرد: در فصول سرد معمولاً آمار مراجعین اهدای خون کاهش می‌یابد، در حالی که نه تنها میزان مصرف خون در این ایام کم نمی‌شود، بلکه به‌دلیل اینکه بسیاری از اعمال جراحی زیبایی در فصل سرد انجام می‌شود، نیاز به خون در فصل زمستان افزایش می‌یابد.

طالبیان تصریح کرد: با توجه به کاهش مراجعه به مراکز اهدای خون در فصل زمستان، پویش سراسری «چتر سرخ زندگی» همزمان با سراسر کشور، در استان قزوین با هدف افزایش مشارکت مردم در اهدای خون آغاز می‌شود و برای فرهنگ‌سازی در راستای ترویج اهدای خون، نیازمند مشارکت و همکاری رسانه‌ها و خانواده‌های عزیز هستیم.

انتهای پیام
captcha