نقش مهم تاریخ و باستان‌شناسی در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی
کد خبر: 4106347
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶

نقش مهم تاریخ و باستان‌شناسی در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی

رئیس سازمان بسیج اساتید لرستان تلاش برای ساختن حال و آینده، به رشته‌هایی همچون باستان‌شناسی و تاریخ، نگاه کنند تا شهر پاک و تمدن‌‌ نوین اسلامی شکل گیرد، گفت: با استناد به آموزه‌های قرآن کریم، شهر پاک را شهری دانست که انسان‌ها در آن، بر معیار تعالیم قرآنی و دینی و فضایل اخلاقی، زیست و زندگی می‌کنند.

علی نظری، رئیس سازمان بسیج اساتید لرستابه گزارش ایکنا از لرستان، علی نظری، رئیس سازمان بسیج اساتید لرستان میراث فرهنگی و باستان‌شناسی در نشست تخصصی باستان‌شناسی که یک‌شنبه، 20 آذرماه، در سالن اجتماعات شهید شکوهی دانشگاه لرستان برگزار شد، با بیان اینکه شناخت و دانستن گذشته و تاریخ، باید همراه با «تفکر» باشد، گفت: تفکر درباره گذشته به این خاطر مهم است که باعث می‎شود انسان، بتواند با اجتناب از بدی‌های گذشته و تقویت نیکی‌ها، زمانه‌ حال و آینده را بسازد.

وی با بیان اینکه قرآن کریم سرشار از عبرت‌ها و نشانه‌های تاریخی است که پیوسته، انسان را به تفکر، ترغیب می‌کند، افزود: براساس تفکر درباره رویدادهای گذشته و تلاش برای ساختن حال و آینده، به رشته‌هایی همچون باستان‌شناسی و تاریخ، نگاه کنند تا شهر پاک و تمدن‌‌نوین اسلامی شکل گیرد.

نظری با استناد به آموزه‌های قرآن کریم، شهر پاک را شهری دانست که انسان‌ها در آن، برمعیار تعالیم قرآنی و دینی و فضایل اخلاقی، زیست و زندگی می‌کنند.

رئیس دانشگاه لرستان در تشریح دو رویکرد نسبت به میراث فرهنگی، تاریخ و باستان‌شناسی، اظهار کرد: تلاش برای کشف چیستی رویدادها و حوادث گذشته که نوعی نگاه مادی است و دیگری، رویکردی است که کوشش می‌کند از میراث فرهنگی و تاریخ برای ساخت حال و آینده، استفاده کند.

رئیس سازمان بسیج اساتید لرستان با اشاره به ادبیات مقاومت و پایداری، گفت: پیام یک قلعه تاریخی، می‌تواند برای ما، پیام مقاومت و پایداری در برابر دشمنان باشد و اینجاست که از میراث فرهنگی، برای ساخت حال و آینده، بایستی بهره جست.

نظری، به قلعه تاریخی فلک‌الافلاک خرم‌آباد اشاره کرد و افزود: برای شناخت این قلعه، می‌توان پژوهش‌ها و تحقیقات مختلف را در زمینه‌های گوناگون از باستان‌شناسی تا قوانین فیزیک و ریاضی، انجام داد.

وی در خاتمه بر ضرورت بهره‌گیری از ابزارهای مدرن همچون هوش مصنوعی در میراث فرهنگی و باستان‌شناسی تأکید کرد.

مرکز لرستان‌شناسی دانشگاه لرستان یک ظرفیت ارزشمند است

حجت‌الاسلام حبیب حاتمی‌کن‌کبود، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان نیز در این نشست، گفت: بر اساس همکاری بین مرکز لرستان‌شناسی دانشگاه لرستان و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، نشست‌های اینچنینی در سطح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی برگزار شوند.

وی لرستان را استانی دانست که ظرفیت‌های مهمی در زمینه‌های دانشگاهی و میراث فرهنگی دارد، برگزاری نشست‌های متعدد تخصصی در دانشگاه لرستان به مناسبت هفته استانی پژوهش و فناوری را از جمله فعالیت‌هایی دانست که حرکت دانشگاه در مسیر تحول را نشان‌ می‌دهد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان از مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان، خواست نمایشگاه‌های دائمی حوزه‌های کاری میراث فرهنگی در دانشگاه لرستان برپا شوند و از ظرفیت‌ هیئت علمی و دانشجویان این دانشگاه، بهره‌گیری شود.

عطا حسن‌پور، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان نیز در این نشست گفت: مهمترین دغدغه دانشجویان باستان‌شناسی این است که بعد از دانش‌آموختگی، بازار کار به قدر کافی برای این رشته نیست که باید این امید را به دانشجویان داد که اگر یک دانشجوی باستان‌شناسی، دانشجوی خلاقی باشد هیچ‌گاه بعد از دانش‌آموختگی، بی‌کار نخواهد بود.

وی از دانشجویان باستان‌شناسی خواست در دوران تحصیل دانشجویی، حداکثر تلاش و کوشش خود را در زمینه انجام پژوهش‌ها و تحقیقات کاربردی به‌کار گیرند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان در خاتمه تأکید کرد: باستان‌‌شناس باید بتواند تولید محتوا کند و همیشه حرف و طرح علمی برای گفتن، داشته باشد.

انتهای پیام
captcha