زیباترین توصیف خداوند در سوره نور + تلاوت
کد خبر: 4105153
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷
سوره های قرآن/ 24

زیباترین توصیف خداوند در سوره نور + تلاوت

یکی از زیباترین توصیفات خداوند را در سوره نور شاهد هستیم که تفاسیر مفصلی از آن بیان شده اما علاوه بر آن، مباحثی در تنظیم روابط خانوادگی و اجتماعی در حیطه زنان، از موضوعات کلیدی است که در این سوره آمده است.

زیباترین توصیف خداوند در سوره نوربه گزارش ایکنا، سوره نور بیست و چهارمین سوره قرآن و از سوره‌های مدنی است که در جزء ۱۸ قرآن جای گرفته است. این سوره که 64 آیه دارد، صد و سومین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است.

 این سوره را از آن جهت نور می‌نامند که کلمه «نور» هفت بار در آن به کار رفته و آیه نور نیز یکی از آیات مشهور این سوره به شمار می‌رود. این آیه محل رجوع مکرر مفسرین مختلفی بوده است که از محتوای این تمثیل، تصویری دقیق‌ نسبت به آنچه قرآن از خداوند می‌گوید، کشف و بیان کنند.

آیه نور، یعنی آیه 35 این سوره که از جمله زیباترین آیات و تشبیهاتی است که در توصیف خداوند در قرآن آمده، می فرماید: «اللَّهُ نُورُ‌ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضِ مَثَلُ نُورِ‌هِ کمِشْکاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کأَنَّهَا کوْکبٌ دُرِّ‌ی یوقَدُ مِن شَجَرَ‌ةٍ مُّبَارَ‌کةٍ زَیتُونَةٍ لَّا شَرْ‌قِیةٍ وَلَا غَرْ‌بِیةٍ یکادُ زَیتُهَا یضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ‌ نُّورٌ‌ عَلَی نُورٍ‌ یهْدِی اللَّهُ لِنُورِ‌هِ مَن یشَاءُ وَیضْرِ‌بُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِکلِّ شَیءٍ عَلِیمٌ: خدا نور آسمان‌ها و زمین است. مَثَل نور او چون چراغدانی است که در آن چراغی، و آن چراغ در شیشه‌ای است. آن شیشه گویی اختری درخشان است که از درختِ خجسته زیتونی که نه شرقی است و نه غربی، افروخته می‌شود. نزدیک است که روغنش -هرچند بدان آتشی نرسیده باشد- روشنی بخشد. روشنی بر روی روشنی است. خدا هر که را بخواهد با نور خویش هدایت می‌کند و این مَثَل‌ها را خدا برای مردم می‌زند و خدا به هر چیزی داناست».

فضای سوره نور بيان احکام و نظام مند کردن روابط اجتماعی و خانوادگی است.

آیات ۲ تا ۸ سوره نور را جزو آیات الاحکام برشمرده‌اند؛ آیاتی که اشاره به همین موارد دارد. برخی از مفسران در مورد مسائل اجتماعی این آیات چنین بیان کرده‌اند که حضور در كنار رهبرى براى حل مشكلات نشانه ايمان و ترك آن نشانه نفاق يا ضعف ايمان است.

ممنوعیت خود محوری و خودمختاری در مسائل تشكيلاتى كه بر اساس همفكرى و مشورت تصميم گرفته مى‌شود، ضرورت وجود رهبر و پیروی از او در زندگى اجتماعى، ضرورت همراهی ایمان با تسلیم واطاعت از رهبری، ضرورت ارج نهادن به نظام اجتماعی وکارهای گروهی از دیگر نکاتی است که از این آیات برداشت می‌شود.

در مورد روابط میان مرد و زن نیز احکام و قوانینی مطرح شده؛ از جمله به موضوع زنا و مجازات مربوط به آن پرداخته شده. همچنین به پرهیز از تهمت زنا تأکید کرده است. احکام مربوط به حجاب و پوشش به ویژه برای زنان نیز در این سوره آمده است.

از دیگر مواردی که در این سوره آمده مربوط به موضوع ازدواج و شرایط ازدواج و بيان مقررات درون خانواده است. همچنین به موضوعات مربوط به پوشش زنان و آداب ورود به خانه‌هاى ديگران نیز اشاره کرده است.

تلاوت مقطعی از آیات 30 تا 35 سوره نور توسط استاد مرحوم شحات محمد انور

انتهای پیام
captcha