تعمیق باورهای دینی و گسترش حجاب؛ رسالت مرکز اسلامی کوزوو
کد خبر: 4104479
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
بانوی مبلغ اهل کوزوو تأکید کرد:

تعمیق باورهای دینی و گسترش حجاب؛ رسالت مرکز اسلامی کوزوو

بانوی مبلغ مرکز اسلامی کوزوو گفت: تعمیق باورهای دینی، گسترش حجاب به عنوان نماد التزام به هویت اسلامی و آموزش قرآن از اولویت‌های امور تبلیغی این مرکز بوده و از برجسته‌ترین موفقیت‌های ما این است که زنان مسلمان متعهد فارغ‌التحصیل از این مرکز در صحن اجتماع حضور دارند و با مشارکت خود اخلاق اسلامی اعم از صداقت و وجدان کاری را به نمایش می‌گذارند.

اجیمی سوجویاوا، مبلغ و معلم کوزوویی

به گزارش ایکنا، اجیمی سوجویاوا، مبلغ و معلم کوزوویی و مسئول حوزه زنان در  مرکز اسلامی کوزوو در منطقه میتروویستا در شمال این کشور با اشاره به نقش تبلیغی و آموزش معلمان زن بخش بانوان مرکز اسلامی کوزوو در استان‌های شمالی و جنوبی این کشور بر اهمیت گسترش آگاهی و فرهنگ عمومی در بین نسل جوان به منظور عبور از موانع آتی و ساختن آینده‌ای درخشان برای خود و جامعه آنها تأکید کرد.

وی افزود:‌ گسترش «آگاهی» و «فرهنگ» از ابتدا اولویت من در کار تبلیغی و آموزشی بوده است. از ابتدا تلاش خود را معطوف آموزش دختران و جوانان و افزایش آگاهی آنان چه در خصوص مبانی دین مبین اسلام و چه در حوزه علم و فرهنگ عمومی کردم و معتقدم که این راه نجات زن و مرد از سقوط در چنگال شبکه‌ها و تله‌هایی است که به دنبال نابودی جوانان و محو هویت آن‌ها هستند.

سوجویاوا در معرفی خود گفت: من مبلغ و مدرس دین اسلام در استان میتروویتسا در شمال کوزوو هستم؛ شهری که در مقایسه با دیگر شهرها از جو دینی برخوردار است و این موضوع در بین نسل جوان آنجا کاملاً نمود دارد و امروز در نسل کودکان و نوجوانان هم در حال آشکار شدن است.

وی افزود: در منطقه میتروویستا اقوام متعددی زندگی می‌کنند که از خاستگاه‌های مختلفی مانند اقلیت مسلمان بوسنیایی و اقلیت ارتدوکس صرب هستند. این کثرت‌گرایی قومی در این منطقه فضای مثبتی را ایجاد کرد که هر قومی را بر آن داشت تا به هویت دینی خود پایبند باشد و از آن صیانت کند و از همین رو فعالیت‌های تبلیغی ترویجی اسلام در مساجد این منطقه گسترش قابل توجهی داشته است.

بخشی از فعالیتهای اجیمی سوجویاوا، مبلغ و معلم کوزوویی و مسئول حوزه زنان در  مرکز اسلامی کوزوو

او از جمله فعالیت‌های خود به عنوان استاد متخصص مطالعات اسلامی و با توجه به مسئولیت خود در حوزه زنان در جامعه کوزوو را برپایی دوره‌های تدریس تلاوت صحیح قرآن کریم و اصول دین اسلام به کودکان و بانوان در مساجد منطقه میتروویتسا و روستاهای همجوار اعلام کرد.

سوجویاوا همچنین به فعالیت‌های دینی و فرهنگی حوزه زنان مرکز اسلامی میتروویتسا اشاره کرد و گفت: انواع جشن‌های دینی و ملی در این منطقه برگزار می‌شود.

وی افزود: برپایی سمینارها و دوره‌های تخصصی در زمینه علوم اسلامی برای بانوان جوان و میانسال و سالخورده هم از دیگر فعالیت‌های مهم مرکز اسلامی میتروویتسا است. از جمله سمیناری که اخیراً با عنوان «اسلام، نظم حیات» برگزار شد که بسیاری از معلمان زن با ارائه سمینار و بحث‌های علمی عمیق و مثمر ثمر در آن مشارکت داشتند.

نقش اجتماعی مرکز اسلامی کوزوو

وی درباره نقش اجتماعی مرکز اسلامی کوزوو نیز گفت: ما ابتکارهای بشردوستانه خیریه بخصوص در زمینه رسیدگی به وضعیت ایتام داشته و کمپین‌های خیریه نیز به منظور جمع‌آوری کمک‌های مالی برای ایتام و خانواده‌های فقیر نیز راه‌اندازی کردیم.

سوجویاوا همچنین به مشارکت این مرکز در نشست‌های دوره‌ای با حضور اقشار مختلف جامعه کوزوو و بخصوص زنان با همکاری نهادهای بین‌المللی فعال در این کشور اشاره کرد و گفت: در این نشست‌ها به ایجاد راه حل‌ها برای مشکلات اجتماعی عصر حاضر پرداخته می‌شود که موضوع خشونت در داخل خانواده از جمله آنهاست.

نقش رسانه‌‌ای مرکز اسلامی کوزوو در ترویج موضوعات اسلامی

سوجویاوا  همچنین به مشارکت این مرکز در برنامه‌ها و سمینارها در شبکه‌های اجتماعی یا صفحات وابسته به شعبات این مرکز در استان‌های کوزوو اشاره کرد و گفت: در این برنامه‌ها به موضوعات مربوط به دین اسلام، اخلاق زن و مرد مسلمان و مقتضیات عصر حاضر پرداخته می‌شود.

ترویج آگاهی و فرهنگ؛ مهم‌ترین اولویت کار تبلیغی

وی گسترش آگاهی و فرهنگ اسلامی را اولویت خود از ابتدای کار تبلیغاتی و آموزشی خواند و گفت: من از ابتدا تلاش خود را معطوف آموزش دختران و جوانان و افزایش آگاهی آنان چه از مبانی دین اسلام و چه از دانش و فرهنگ عمومی کردم. زیرا معتقدم که راه نجات مردان و زنان جوان از گرفتار شدن در شبکه‌ها و دام طرف‌هایی است که به دنبال نابودی جوانان و محو هویت آنها هستند.

اجیمی سوجویاوا، مبلغ و معلم کوزوویی

سوجویاوا افزود: بی‌تردید جوانان این دوره در معرض وسوسه‌های بسیاری قرار می‌گیرند که می‌تواند آنها را از مسیر عادی زندگی خود منحرف کند و آنها را از تبدیل شدن به نسلی سودمند برای خود، خانواده و جامعه باز دارد. بنابراین، «آگاهی‌بخشی» و «فرهنگ‌سازی» راه نجات مردان و زنان جوان است تا در چنگال توطئه‌ای که علیه آنها طراحی می‌شود، نیفتند.

چالش‌های کار تبلیغی در کوزوو

سوجویاوا می‌گوید: چالش‌هایی که ما در منطقه خود در شمال کوزوو با آن مواجه هستیم، همان چالش‌هایی است که همه معلمان زن در شهرها و استان‌های مختلف کشور با آن روبه‌رو هستند که در وهله اول در فقدان درک صحیح از اسلام و حمایت مادی و معنوی ناکافی از طرح‌های بشردوستانه و اجتماعی ما نشان داده می‌شود و همچنین در ضعف محیط و زیرساخت‌ها برای پروژه‌های آموزشی ما و چالش‌های دیگری که از این قبیل موانع و چالش‌های معمول هستند.

دستاوردهای مرکز اسلامی کوزوو 

وی درباره دستاوردها و موفقیت‌های مرکز اسلامی کوزوو پس از سال‌ها فعالیت تبلیغی و آموزشی گفت: بسیاری از دانشجویان ما پس از فارغ‌التحصیلی در جاهای مختلف مشغول کار هستند، برخی مدرس علوم دینی هستند و برخی با ادامه تحصیل در رشته‌های مورد علاقه خود پزشک، مهندس، معلم، روانشناس و ... می‌شوند.

سوجویاوا گفت: ما توانسته‌ایم مردان و زنان جوان را از بسیاری از پدیده‌های منفی اجتماعی در امان بداریم و آنها را از عادات و رفتارهای نادرست دور نگه داریم. امروز پوشش اسلامی نیز به‌طور بی‌سابقه‌ای در میان نسل دختران و دانش‌آموزان به‌عنوان نمادی از التزام به هویت اسلامی گسترش یافته و همچنین هزاران نفر، اصول دین خود و روش صحیح تلاوت قرآن کریم را فراگرفتند و برخی از آنها کل قرآن کریم را حفظ کرده‌اند.

وی افزود: از برجسته‌ترین موفقیت‌ها این است که زنان مسلمان متعهد به دین خود در همه طرح‌های اجتماعی و همچنین در محیط‌های مختلف کاری کشور حضور دارند و با مشارکت خود اخلاق اسلامی اعم از صداقت و وجدان کاری را به نمایش می‌گذارند. ما همچنین در بسیاری از طرح‌های خیریه بشردوستانه و رسیدگی به حال یتیمان و خانواده‌های فقیر و نیازمند موفق بودیم.

مهم‌ترین توصیه‌ها

وی مهم‌ترین توصیه خود به معلمان مراکز اسلامی را در دو کلمه کار و عشق خلاصه کرد و گفت: باید با یکدیگر همکاری کنیم و در این همکاری صبر و عدم شتاب‌زدگی را سرلوحه خود قرار دهیم و کار خود را بر مبنای عشق به مردم و نیکی به آنها انجام دهیم و هر آنچه را به نفع آنها و زندگیشان است از زندگی خانوادگی تا اجتماعی ارائه دهیم.

این معلم کوزوویی تأکید کرد: نباید اقتدا به رسول اکرم(ص) را فراموش کنیم که اسلام را به بهترین شیوه برای همه مردم ارائه داد.

وی فراهم شدن فرصت ملاقات با بانوان مسلمان در همه جهان به منظور بحث، بررسی و تبادل تجربیات را مهم خواند و گفت: بی‌تردید این امر فعالان در حوزه تبلیغ و آموزش‌های اسلامی را به تداوم کار و ارتقای نقش و عملکرد خود تشویق می‌کند.

تعمیق باورهای دینی و گسترش حجاب؛ رسالت مرکز اسلامی کوزوز

تعمیق باورهای دینی و گسترش حجاب؛ رسالت مرکز اسلامی کوزوز

تعمیق باورهای دینی و گسترش حجاب؛ رسالت مرکز اسلامی کوزوز

گزارش: الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha