کاربردی کردن آموزه‌های قرآنی؛‌ دغدغه بنیاد «وارثان امت» مالزی + فیلم
کد خبر: 4104391
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۴

کاربردی کردن آموزه‌های قرآنی؛‌ دغدغه بنیاد «وارثان امت» مالزی + فیلم

مرهینی یوسف (Marhaini Yusoff)، مدیر اجرایی بنیاد وارثان امت اخلاص در مالزی گفت: مشکلات و چالش‌های زندگی روزمره اجتناب‌ناپذیر است. خداوند راه حل بسیاری از مشکلات را در قرآن کریم تبیین کرده است و ما سعی می‌کنیم با برنامه‌های این بنیاد، مفاهیم قرآنی را وارد زندگی روزمره مسلمانان کنیم.

روز سوم دسامبر (12 آذرماه) همایشی قرآنی با موضوع «راهکارهای قرآنی برای مسائل معاصر» به همت بنیاد وارثان امت اخلاص در پایتخت مالزی برگزار شد. 

این همایش یک روزه با عنوان «مقابله با چالش‌ها؛ با محوریت سوره سجده» با همکاری تلویزیون TickTalk در محل تالار وزارت تجارت و صنعت بین‌المللی مالزی (MITI) برگزار شد. در این همایش 1200 شرکت‌کننده حضور داشتند و کارشناسان علوم قرآنی از شش کشور جهان به تبیین مباحث و پژوهش‌های خود پرداختند. به همین مناسبت ایکنا با مرهینی یوسف (Marhaini Yusoff)، مدیر اجرایی بنیاد وارثان امت اخلاص Yayasan Warisan Ummah Ikhlas در مالزی گفت‌وگویی انجام داد.

وارثان امت، بنیادی قرآنی در خدمت جامعه

مرهینی درباره پیشینه این بنیاد گفت: ما یک سازمان غیرانتفاعی هستیم. فعالیت‌های ما در سال 2017 آغاز شده و تاکنون تمام برنامه‌های ما مبتنی بر خواندن، درک و عمل به قرآن بوده است. وی افزود: تاکنون کمپین‌ها و برنامه‌های زیادی داشتیم. کمپین  Quran Hour (ساعت قرآن) و Quran Corners از جمله برنامه‌های ما بوده است. ما در هر برنامه بر یک سوره تمرکز و مخاطبان را به درک مفاهیم و تدبر در آن تشویق می‌کنیم. مثلاً برنامه قرآن کرنرز را در بیمارستان‌ها، پاسگاه‌های پلیس و حتی زندان‌ها و سازمان‌های دولتی سراسر کشور برگزار کردیم.

توجه به راهکارهای قرآنی برای حل چالش‌ها

مرهینی درباره نشست‌های قرآنی بین‌المللی این بنیاد گفت: سال گذشته ما در این همایش سوره کهف را مورد بررسی قرار دادیم. امسال درباره سوره سجده بحث می‌کنیم و سال آینده سوره انسان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مرهینی یوسف، مدیر اجرایی بنیاد وارثان امت اخلاص

وی ادامه داد: در همایش امسال درباره چالش‌ها در مالزی و سراسر جهان بحث شد و راهکارهای مطرح شده در سوره مبارکه سجده درباره این چالش‌ها مورد بحث قرار گرفت. با تدبر در قرآن بهتر می‌توان بر چالش‌های مالی، اجتماعی و معنوی غلبه کرد.

وی افزود: مشکلات زندگی اجتناب‌ناپذیر است. آنها بی‌شمار و پراکنده و هر کدام خواستار یک رویکرد متفاوت هستند. اما چگونه می‌توانیم با این شرایط دشوار مقابله کنیم؟ آنچه مهم است این است که شما چگونه با چالش‌های زندگی برخورد می‌کنید. سخت‌ترین چالش در زندگی خود مشکلات نیست بلکه نحوه واکنش شما به آن است. وی ادامه داد: خداوند راه حل بسیاری از مشکلات را در قرآن کریم تبیین کرده است. 

مرهینی درباره موضوعات همایش امسال گفت: سخنرانان در این همایش بر روی چالش‌های مالی، تدبر در سوره سجده و راه‌ حل‌های موجود در این سوره بحث و تبادل نظر کردند. این راه‌ حل‌ها شامل سجود، صدقه، تدبر و تغییر ذهنیت با حل کردن مشکلات از طریق قرآن است.

تأثیر برنامه‌های قرآنی بر سیاستگذاران

وی درباره تأثیر چنین برنامه‌هایی بر سیاست‌گذاری‌ها در جهان اسلام گفت: ما در مالزی شاهد آثار این برنامه‌ها بوده‌ایم زیرا این برنامه‌ها موقت نیستند و برنامه‌های ما در تمام سال ادامه دارد. این برنامه‌ها می‌تواند ذهنیت مردم و سیاستگذارن را تغییر دهد و آنها را بیشتر متوجه مفاهیم قرآنی برای حل چالش‌های جامعه کند. ما سعی می‌کنیم با تغییر ذهنیت‌ها، امت اسلامی را قرآنی‌تر کنیم. از سال 2017 تا کنون تمرکز ما بر خواندن و تدبر در آیات قرآن بوده است. مثلاً در مورد سوره مبارکه یاسین مردم در اینجا چندان مفهوم سوره یاسین را درک نمی‌کردند. بنابر این سعی کردیم با برنامه‌های خاصی، ارزش‌های مطرح شده در این سوره را در سطح جامعه تبیین کنیم.  

لزوم برگزاری برنامه‌های مشترک قرآنی در جهان اسلام

وی درباره برنامه‌های قرآنی این بنیاد در آینده گفت: ما قصد فعال‌سازی بیشتر مراکز قرآنی در مالزی را داریم. همچنین برنامه «ساعت قرآن» را برای سازمان‌ها داریم که بر روی سیاست‌های آنها تأثیر می‌گذارد. آنها می‌توانند از قرآن برای مسائل مالی، اقتصاد خانواده، مسائل روحی و روانی در جامعه کمک بگیرند. این برنامه‌ها بر نگرش پدرها و مادرها و فرزندان تأثیر می‌گذارد. ما تدبر قرآن را در سطح خانواده‌ها و سازمان‌ها و نهادهای دولتی ترویج می‌کنیم.

«وارثان امت»، بنیادی مالزیایی با هدف وارد کردن مفاهیم قرآنی در زندگی روزمره // اماده

مرهینی درباره فعالیت‌های قرآنی مشترک این بنیاد با سازمان‌ها و کشورهای اسلامی گفت: ما برنامه ساعت قرآن را در مکه آغاز و این برنامه را در 3 هزار نقطه در 76 کشور اجرا کردیم؛ امیدواریم در آینده بتوانیم آن را در ایران هم برگزار کنیم. امیدواریم بتوانیم با همه کشورها از جمله ایران برنامه‌های قرآنی مشترک برگزار کنیم تا امت اسلامی روز به روز با معارف این کتاب مقدس بیشتر آشنا شوند.  

وی در پایان افزود: تاکنون این همایش به صورت یک روزه برگزار می‌شد اما با توجه به استقبال مسلمانان جهان، قصد داریم سال آینده آن را در دو روز و با مشارکت بیشتر کشورهای اسلامی برگزار کنیم. 

گفت‌وگو: محسن حدادی

انتهای پیام
captcha