میرزا کوچک از تبار مسلمانان اهل رسالت بود
کد خبر: 4103659
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰

میرزا کوچک از تبار مسلمانان اهل رسالت بود

نماینده ولی‌فقیه در گیلان گفت: میرزا کوچک از تبار اسلامیان اهل رسالت یعنی مسلمان مکتبی بود که  در طریق جهاد و دفاع از رسالت الهی تلاش می‌کرد.

آیت الله رسوال فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی‌فقیه در گیلان امروز، 9 آذرماه در همایش ملی تبارشناسی شخصیت میرزا کوچک و نهضت جنگل که در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، ضمن تبریک ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار اظهار کرد: میرزا کوچک از تبار اسلامیان اهل رسالت یعنی مسلمان مکتبی بود، در این سه دهه اخیر قدری به نهضت میرزا بی‌مهری شده است.

وی با بیان اینکه نهضت جنگل حدود هفت‌سال طول کشید، افزود: در اواسط نهضتش، گیلان در سال 1290 به اشغال روس‌ها درآمد، میرزا بعد از تبعید از سال 1294 وارد عرصه شد و عملا نهضت جنگل را تأسیس کرد. بی مهری معاصران نسبت به او این بود که وی را همراهی جدی نکردند. بی مهری دو سه دهه اخیر انقلاب این بود که از میرزا و قیام وی تعابیری کردند که این شناخت تبار در عرصه اسلامیان را پاسخ به این بی‌مهری قرار می‌دهم.

آیت‌الله فلاحتی گفت: میرزا کوچک در سال 1258 در رشت دنیا آمد، حدود 42 سال عمر کرد یک الگوی مناسب برای جوانان و میانسالان شود؛ میرزا در رشت، شیخ ممحمد خیابانی در شمال غرب کشور، رئیس علی دلواری در جنوب کشور هر کدام جوانانی بودند که با الگوگیری از این جوانان، شخصیت‌های شاخصی نظیر شهید زین‌الدین، شهید باکری، شهید خرازی و شهید جهان‌آرا بعد از انقلاب پرورش یافت.

نماینده ولی‌فقیه در گیلان با اشاره به برگزاری کنگره بین‌المللی میرزا کوچک گفت: امروز اگر چنین کنگره‌هایی برپا می‌کنیم برای این است که نسل جدید و دنیای بشر تشنه دانستن و یادگیری از الگوهایی است که می‌توانند نقش مؤثر در رشد و تعالی فردی و اجتماعی انسان‌ها داشته باشند.

وی افزود: میرزا از 10 یا 12 سالگی در سال 1272 وارد حوزه آن زمان شد، نزد اساتید تراز اول در حوزه درس خواند و به نوعی از شاگردان رهبران نهضت مشروطه بود؛ میرزا انسانی بود که در طریق جهاد و دفاع از رسالت الهی تلاش می‌کرد و اهل دیانت بود و دغدغه دین و باور مردم داشت.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به اینکه مسئولیت همراه با مدیریت سیاسی، انسان را فرسوده می‌کند، بیان کرد: آن روزی که خیلی‌ها ایران را تکه تکه کردند، میرزا نمی‌خواست سرزمین ایران تک تکه شود لذا حفظ استقلال کشور را هدفگذاری کرد و حکومت ملی و جمهوری را بر مبنای اسلام‌خواهی تشکیل داد. دغدغه‌ای که امروز مقام معظم رهبری و فرهیختگان دارند همه این عوامل نشان می‌دهد میرزا کوچک از تبار ایران و اسلام است و خط سرخش امتداد خط سرخ کربلا و مسجد کوفه بود. می‌خواست جامعه ایرانی قدرتمند، مسلمان، بالنده، شکوفا و در مسیر تعالی قرار بگیرد تا برای همه زمان‌های تاریخ بماند، امیدواریم این کنگره‌ها مقدماتی برای تبارشناسی همه جانبه میرزا باشد.

انتهای پیام
captcha