وقتی آنفولانزا بلای جان خون‌های اهدایی می‌شود
کد خبر: 4094941
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴

وقتی آنفولانزا بلای جان خون‌های اهدایی می‌شود

ابتلا به سرما خوردگی و آنفولانزا از مواردی است که منع اهدای خون ایجاد می‌کند؛ همین مسئله موجب کاهش اهداکنندگان خون در فصل سرد سال شده و نگرانی بابت کاهش ذخایر خونی ایجاد می‌کند که توجه بیشتر خیرین و اهداکنندگان خون در فصل‌های سرد سال را می‌طلبد.

جمعه/ وقتی آنفولانزا بلای جان خون‌های اهدایی می‌شود

به گزارش خبرنگار ایکنا، ممکن نیست خانواده‌ای را بشناسیم که تاکنون به خون یا فراورده‌های خونی در طول زندگی اعضای خود نیاز پیدا نکرده باشد. از افرادی که تصادف می‌کنند تا افراد مبتلا به سرطان که دوره شیمی درمانی خود را می‌گذرانند، تا افرادی که جراحی می‌کنند یا تعدادی از خانم‌ها در حین بارداری و زایمان همه و همه به خون و فراورده‌های خونی نیاز دارند. در این میان اما اگر حادثه‌ای رخ دهد مثل حادثه تروریستی که در حرم حضرت شاهچراغ(ع) رخ داد و یا تصادف‌های زنجیره‌ای یا حوادث طبیعی مثل زلزله که مصدومان زیادی در پی دارد، نیاز به خون به سرعت افزایش پیدا می‌کند.

اما در کنار تمامی این موارد، بیمارانی مثل افراد مبتلا به تالاسمی نیاز مداوم به خون دارند. این نیاز مداوم توسط مردم خیّر کشورمان به صورت همیشگی و البته صددرصد داوطلبانه تأمین می‌شود اما با شروع فصل سرد سال کاهش ذخایر خونی نگرانی‌هایی را برای تأمین خون مورد نیاز مردم و حفظ ذخایر خونی کشور ایجاد می‌کند. اما چرا در فصل‌های سرد سال اهدای خون کاهش پیدا می‌کند؟

مژده نخلستانی، مدیرکل روابط عمومی و جذب و نگهداری اهداکنندگان خون سازمان انتقال خون کشور در گفت‌وگو با ایکنا به این سؤال پاسخ داد و گفت: در فصول سرد سال تعداد اهداکنندگان خون کاهش پیدا می‌کند در حالی که تعداد افرادی که نیاز به دریافت خون دارند  هرگز کاهش پیدا نمی‌کند و نیاز به دریافت مستمر خون در کشور همیشه وجود دارد.

افراد مبتلا به آنفولانزا نباید خون اهدا کنند

وی با تأکید بر اینکه در فصول سرد سال به جهت مقابله با هرگونه بحران احتمالی ذخایر خونی را بالاتر از حد معمول نگه می‌داریم، گفت: شیوع بیماری‌هایی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی می‌تواند آمار اهدای خون را کاهش دهد. این مسئله به این دلیل است که کسانی که سرما می‌خورند و یا به آنفولانزا مبتلا می‌شوند از یک طرف برای حفظ سلامت خون و از سوی دیگر برای حفظ سلامتی خودشان از اهدای خون معاف می‌شوند.

نخلستانی از اهداکنندگان خون در فصل‌های سرد سال خواست هم برای سلامت خود و هم برای حفظ سلامت افرادی که خون دریافت می‌کنند، صادقانه به سؤال‌های پزشکی پرسیده شده در مراکز اهدای خون پاسخ دهند و افزود: اهداکننده خون در صورتی مجاز به اهدای خون است که از سلامت کافی برخوردار باشد و اهدای خون مشکلی برای فرد اهدا کننده و دریافت کننده خون به وجود نیاورد.

وی اضافه کرد: یکی از سؤال‌هایی که از افراد داوطلب اهدای خون پرسیده می‌شود این است که آیا حال عمومیشان خوب است یا نه؟ فردی که سرماخورده است یا مبتلا به آنفولانزاست سلامت عمومی لازم برای اهدای خون را ندارد. از سوی دیگر داروهایی که این افراد مصرف می‌کنند منع اهدای خون ایجاد می‌کند.

نخلستانی تأکید کرد: فردی که سرماخورده یا مبتلا به آنفولانزا شده است وقتی به طور کامل بهبود پیدا کرد و پس از اینکه داروهای خود را قطع کرد، باید سه روز صبر کند و سپس خون اهدا کند، چرا که براساس استانداردهای بین‌المللی و استاندارد سازمان اهدای خون هر دارو زمان معافیت متفاوتی برای اهدای خون ایجاد می‌کند و افراد پس از قطع کامل دارو و گذشت سه روز از آن می‌توانند خون اهدا کنند.  

وی در پاسخ به این سؤال که آیا شیوع گسترده آنفولانزا و بستری شدن تعداد زیادی از بیماران در بخش‌های آی سی یو نیاز کشور به دریافت خون بیشتر را موجب می‌شود؟ گفت: بیشترین مصرف کنندگان خون را بیماران خاص از جمله مبتلایان به تالاسمی تشکیل می‌دهند و ما درگیر این موضوع هستیم که همیشه خون مورد نیاز این گروه از بیماران تأمین شود؛ ابتلای گسترده به آنفولانزا نیاز بیشتر به خون ایجاد نمی‌کند اما موجب کاهش اهداکنندگان خون می‌شود چرا که افراد مبتلا نمی‌توانند خون اهدا کنند.

دسترسی عادلانه همه مردم ایران به خون سالم

نخلستانی در ادامه از تلاش این سازمان برای دسترسی عادلانه همه مردم ایران در همه نقاط کشور به خون سالم سخن گفت و اضافه کرد: شبکه ملی خون‌رسانی به صورت روزانه نیاز هر استان را پایش می‌کند تا در صورتی که یک استان به خون یا گروه خونی خاصی نیاز داشته باشد از سایر استان‌ها خون به استان نیازمند خون ارسال شود تا توزیع و دسترسی عادلانه به خون در تمام نقاط کشور برای همه بیماران فراهم باشد.

وی از همه اهداکنندگان خون که به صورت کاملاً داوطلبانه و و بدون چشمداشت در روزهای سرد و گرم سال تعامل خوب و سازنده‌ای با مراکز اهدای خون دارند تشکر کرد و گفت: مردم ما در فعالیت‌های عام‌المنفعه و نوع دوستانه حضور قوی دارند و از نظر میزان اهدای خون در منطقه رتبه اول را داریم و باید تلاش کنیم این روند تداوم داشته باشد.

نخلستانی خاطرنشان کرد: نیاز به خون امری همیشگی و دائمی در کشور است به خصوص اینکه عمر پلاکت (از فراورده‌های خونی مورد نیاز بیماران به ویژه افراد مبتلا به سرطان در ایام شیمی‌درمانی و یا بیمارانی که بیماری‌های خونریزی دهنده دارند) فقط سه روز است و نمی‌توان آن را برای مدت بیشتری ذخیره کرد پس نیاز مدام به دریافت خون در کشور وجود دارد.  

وی در پایان گفت: هر اهدا کننده خون می‌تواند یک سفیر اهدای خون و مبلغ اهدای خون باشد و مشارکت دیگران را جلب کند تا شاهد حضور چشمگیر اهدا کنندگان مؤثر خون به ویژه در ایام سرد سال باشیم که ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا موجب می‌شود عده‌ای از فعال‌ترین اقشار جامعه نتوانند خون اهدا کنند.

انتهای پیام
captcha