فرهنگ‌سازی در زمینه وحدت نیاز امروز جهان اسلام است + فیلم
کد خبر: 4092750
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۹
رئیس انجمن علمای مسلمان الجزایر:

فرهنگ‌سازی در زمینه وحدت نیاز امروز جهان اسلام است + فیلم

رئیس انجمن علمای مسلمان الجزایر بر لزوم ایجاد باور و اعتقاد وحدت اسلامی در میان مسلمانان تأکید کرد و گفت با فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی باید برای نهادینه‌کردن فرهنگ وحدت، گام برداشت و این امر مستلزم تلاش همگانی است تا به نتیجه برسد.

عبدالرزاق قسومبه گزارش ایکنا، وحدت و انسجام از مسائل مهم و مورد تأکید دین اسلام است که در آیات قرآن و احادیث ائمه به آن سفارش شده و در مقابل تفرقه و اختلاف نهی شده است. علمای ما همواره به وحدت ملی در داخل کشورهای اسلامی و بین عموم مردم و حاکمان سفارش کرده و آن را عامل  انسجام اسلامی ملت‌های مسلمان می‌دانند.

عبدالرزاق قسوم، اندیشمند برجسته و استاد دانشگاه الجزایر و عضو و رئیس انجمن علمای مسلمان الجزایر در حاشیه سی وششمین کنفرانس وحدت اسلامی که هفته گذشته در تهران برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایکنا تأکید کرد که برای رسیدن به وحدت میان مسلمانان باید باور وحدت را فرهنگ‌سازی کرد.

قسوم در ابتدا حضور چندین مرتبه خود در کنفرانس وحدت اسلامی را مایه سعادت دانست و گفت: این اجلاس به منظور عمیق‌شدن و دقیق‌شدن در مفاهیم وحدت بین کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه بر هر زن و مرد مسلمانی واجب است که وحدت اسلامی را فرهنگ اساسی برای ایجاد شخصیت خود قرار دهد، گفت: این یک اعتقاد است که بدون فرهنگ اتحاد وحدت  اسلامی نمی‌توان با چالش‌ها مقابله کرد.

قسوم ادامه داد: برخی چالش‌ها روانی، برخی محیطی و برخی نیز جهانی هستند، همه این چالش‌ها را با عقیده واحدی می‌توانیم پاسخ دهیم و با آن مقابله کنیم. به این معنا که هر شهروند مسلمان زن و مرد با همبستگی و برادری با یکدیگر می‌تواند همه توطئه‌های دشمنان را ناکام گذارد.

وی با تأکید بر لزوم اقدام برای وحدت اسلامی از دوره طفولیت گفت: باید این تکلیف از خانه، مدرسه، دبیرستان، دانشگاه و رسانه شروع شود و مسئول همه این‌ها علما هستند. علما در امت اسلامی پزشکان واقعی هستند که باید به مسئولیت خود در نهادینه‌کردن وحدت اسلامی عمل کنند تا بتوانیم همه ابزارهای خصمانه دشمن را به هر بزرگی در برابر صخره وحدت اسلامی از بین ببریم.

این استاد الجزایری با تأکید بر اینکه موضوع وحدت اسلامی باید به یک اعتقاد و باور تبدیل شود، گفت: هر زن و مرد مسلمانی اعم از شهروندان در هر کجای دنیا باید این اعتقاد را داشته باشند و این اعتقاد به طور تصادفی ایجاد نمی‌شود؛ بلکه با فرهنگ‌سازی و با آگاهی پدید می‌آید باید برای ساختن فرهنگ وحدت، حرکت صورت گیرد و این امر مستلزم تلاش همگانی است تا به نتیجه برسد.

الجزایر الگوی جهان اسلام در سازش با اسرائیل است

وی در ادامه با اشاره به دفاع کشورش از آرمان فلسطین به عنوان نماد وحدت مسلمانان گفت: الجزایر در مخالفت با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی یک الگو توصیف می‌شود که البته این یک موضع طبیعی برای هر کشور و هر ملتی و هر شهروند زن و مردی است که در برابر اسرائیل بایستد.

این استاد الجزایری با بیان اینکه شایسته است که عادی‌سازی روابط بین حکام و ملت‌هایشان و نه حکام و دشمنان باشد، گفت: دشمن هر چه باشد دشمن باقی می‌ماند و این ملت‌ها هستند که می‌مانند وگرنه دشمنان نابود خواهند شد. مسئولین در کشورهای اسلامی باید با ملت‌هایشان علیه دشمنانشان همراه شوند و این یک اصل مهم است.

قسوم در خصوص سطح کنفرانس امسال وحدت اسلامی در تهران گفت: امسال حضور شرکت‌کنندگان چه به شکل آنلاین و چه حضوری گسترده بود؛ اگرچه هنوز پیش‌بینی حضور تعداد بیشتری هم شده بود که مطمئنا عده‌ای تحت تأثیر دروغ‌پردازی‌های رسانه‌ها در خصوص قضیه اخیر حجاب در ایران قرار گرفتند؛ اما به هر حال چیزی که مهم‌تر است کیفیت اجلاس است و سخنرانی‌ها و مقالات ارائه شده در این اجلاس خود نشان داد که روند تحقق وحدت اسلامی در حال پیشرفت است.

این استاد الجزایری همچنین تأکید کرد که تماس‌هایی در جریان است تا این گونه اجلاس‌ها در کشورهای دیگر هم برگزار شود و در سطح منطقه و کشورهای اسلامی شاهد گسترش روند تحقق وحدت اسلامی باشیم.

وی با اشاره به فعالیت‌ها و تلاش‌هایی که در سطح فرهنگی، دانشگاهی، رسانه و جامعه الجزایر برای مقابله با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی می‌شود، گفت: در الجزائر همه یک صدا ندای «نه به سازش» سر می‌دهند و تحت هیچ امکانی عادی‌سازی با اشغالگران صهیونیست در هیچ زمینه سیاسی، ورزشی، اقتصادی، فرهنگی، رسانه‌ای و غیره وجود نخواهد داشت و ما سازش را تحت هر بهانه‌ای رد می‌کنیم و همه ملت‌ها و حکومت‌های اسلامی را به پیروی از موضع الجزایر دعوت می‌کنیم.

وحدت اسلامی در گرو وحدت ملی است

قسوم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به صلح و همزیستی میان گروه‌های مختلف قومی و مذهبی در ایران گفت: وحدت اسلامی بدون وحدت ملی در کشورهای اسلامی ایجاد نمی‌شود، وحدت ملی موضوعی اساسی است. در همه کشورهای اسلامی باید ابتدا اتحاد در کشورها را مود توجه قرار بگیرد. وقتی وحدت ملی وجود داشته باشد یک ملت در برابر تهاجم فرهنگی بیگانه فریب نمی‌خورد.

عبدالرزاق قسوم 89 ساله دارای دکترای فلسفه از دانشگاه سوربون فرانسه است. وی از مجاهدان سابق جبهه آزادی‌بخش میهنی الجزایر هم بوده و دبیرکلی اتحادیه مترجمان الجزایری (1980-1984)، نائب‌رئیس مؤسسه اسلامی مسجد پاریس (1984-1986)، رئیس دانشکده فلسفه دانشگاه الجزایر (1986-1988)، رئیس دانشکده ملی اصول دین الجزایر (1988-1994) و سردبیر روزنامه البصائر (1998-2004) را در کارنامه دارد.

گفت‌و‌گو و ترجمه: الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha