عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به دلیل ضعف سیاسی کشورهاست + فیلم
کد خبر: 4092719
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵
وزیر امور مذهبی پاکستان در گفت‌و‌گو با ایکنا:

عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به دلیل ضعف سیاسی کشورهاست + فیلم

مفتی عبدالشکور سردار خان درباره عادی‌سازی روابط چند کشور اسلامی با رژیم صهیونیستی و تأثیر آن بر جهان اسلام گفت:‌ عادی‌سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی به دلیل ضعف این کشورها در مسائل مختلف علمی و سیاسی صورت گرفته و آن‌ها مجبور به ارتباط با صهیونیست‌ها شده‌اند.

یکی از مسائلی که بیشتر از هر زمان دیگری هنگام برگزاری برنامه‌هایی مانند کنفرانس وحدت اسلامی در بین صاحبنظران دینی مطرح می‌شود نوع نگاه به موضوع تقریب مذاهب و دوری از برجسته کردن اختلافات جزئی است. برخی عقیده دارند که یکی از دلایل عدم تحقق تقریب مذاهب به معنی واقعی آن، دوری مسلمانان از یکدیگر و برگزاری نشست‌هایی بدون اقدام عملی در جهت تقریب مذاهب اسلامی است.

مفتی عبدالشکور سردار خان وزیر امور مذهبی و هماهنگی بین مذاهب پاکستان در گفت‌و‌گو با ایکنا در حاشیه سی‌و‌ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که هفته گذشته در تهران برگزار شد، در پاسخ به سؤالی در مورد دلیل عدم استقبال علمای جهان اسلام از موضوع تقریب مذاهب گفت: برگزاری نشست‌ها و کنفرانس‌هایی با موضوع تقریب مذاهب برای رسیدن به وحدت کافی نیست؛ زیرا تا دل‌های مسلمانان به یکدیگر نزدیک نشود، هیچ‌کاری نمی‌توان انجام داد.

سردار خان افزود: متأسفانه در جهان اسلام می‌بینیم که از هم دور هستیم. باید به یکدیگر نزدیک شویم تا به اهداف تقریب مذاهب برسیم. چون صرفا با برگزار کردن این نشست‌ها و کنفرانس‌ها نمی‌توان کاری از پیش برد و باید به مرحله عمل برسیم.

وی با تأکید بر لزوم دسترسی مسلمانان به علوم و فنون جدید تصریح کرد: به نظر من مسلمانان از نظر اقتصادی و از نظر دسترسی به فناوری‌های علمی جدید ضعیف هستند و همین باعث دورشدن آنها از یکدیگر شده است. وقتی که از نظر اقتصادی وابسته به دیگران باشیم نمی‌توانیم تصمیمات مستقلی در خصوص مسائل مختلف داشته باشیم.

سردار خان گفت: برای مثال شاهد این هستیم که بسیاری از کشورهای اسلامی به آمریکا و کشورهای دیگر وابستگی اقتصادی و فنی دارند. در چنین شرایطی چطور می‌توانیم از نظر سیاست‌گذاری مستقل باشیم؛ در حالی که کشورهای اسلامی مجبور به پیروی از سیاست‌های این کشورها که به آنها وابستگی دارند،‌ می‌شوند.

وزیر امور مذهبی پاکستان افزود: موضوع دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد این است که در این کنفرانس و کنفرانس‌های مشابه می‌بینیم که برخی کشورهای اسلامی مانند عربستان سعودی نماینده‌ای ندارند. من این موضوع را در کنفرانس‌های مشابه در کشورهای دیگر مانند عربستان سعودی هم دیده‌ام که از ایران نماینده‌ای نیست. در واقع در مورد موضوع مهمی به نام وحدت بین مسلمانان همه کشورهای مهم اسلامی باید حضور داشته باشند تا گام‌های عملی برای استقلال اقتصادی و فنی کشورهای اسلامی برداشته شود.

سردارخان درباره عادی‌سازی روابط چند کشور اسلامی با رژیم صهیونیستی و تأثیر آن بر جهان اسلام گفت: من پاکستانی هستم و باید بگویم که سیاست پاکستان همواره این بوده که رژیم صهیونیستی را به عنوان یک زخم در جهان اسلام بداند و تأکید کند که این غده سرطانی باید از بین برود.

وی ادامه داد: در مورد عادی‌سازی روابط چند کشور اسلامی هم باید بگویم که چندی پیش با تعدادی از علمای عربستان سعودی و مقامات این کشور ملاقات کردم و این افراد به من گفتند که روابط عربستان و اسرائیل هیچ‌گاه عادی نخواهد شد.

بدون اقدام عملی،‌ وحدتی بین مسلمانان شکل نخواهد گرفت

وزیر امور مذهبی پاکستان تصریح کرد: در مورد این چند کشور هم باید بگویم که به نظر من این عادی‌سازی به دلیل ضعف این کشورها در مسائل مختلف علمی و سیاسی صورت گرفته و آن‌ها مجبور به ارتباط با صهیونیست‌ها شده‌اند؛ بنابراین باید گام‌هایی برداشته شود که از نظر علمی کشورهای اسلامی به خود متکی شوند.

وی ادامه داد: موضع پاکستان در مورد فلسطین ثابت بوده و ما توانسته‌ایم علیه صهیونیست‌ها بایستیم. پاکستان تحت فشار برای عادی‌سازی روابط با این رژیم نیست. قبله اول مسلمانمان باید آزاد شود و ما در کنار ملت فلسطین هستیم.

سردار خان در پایان در مورد کنفرانس امسال وحدت اسلامی گفت: من فکر می‌کنم این کنفرانس و کنفرانس‌های مشابه باید به کلمه اتحاد معنا ببخشد و جهان اسلام باید اقدامات عملی در مورد وحدت انجام دهد. اگر نتوانیم اقدامات عملی در خصوص وحدت برداریم برگزاری این کنفرانس‌ها چیزی به جز نشستن و صحبت کردن و برخاستن نیست.

گفت‌و‌گو: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha