آداب مناظره و وقف‌ مؤثر
کد خبر: 4090028
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۱
بر خط جامعه

آداب مناظره و وقف‌ مؤثر

تشریح آداب و روش‌های مناظره و آموزش آن از نیازهای ضروری جامعه ایران است که سرویس اجتماعی ایکنا طی هفته‌ای که گذشت در کنار سایر اخبار خود به آن پرداخته است.

از آداب مناظره کردن تا آداب وقف‌های جدید در هفته‌ای که گذشت

گروه اجتماعی ایکنا طی هفته‌ای که گذشت به مباحث مختلفی از جمله اصول نقد صحیح در جامعه، روش‌های توسعه وقف، تربیت معنوی و امکان‌پذیر نبودن اجبار در امر تربیت و ... پرداخته است.

در بخش جامعه سرویس اجتماعی در هفته جاری به مناسبت هفته وقف پرونده وقف پیگری شد. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مدیر بنیاد پژوهش و توسعه فرهنگ وقف یکی از کارشناسانی بود که با ایکنا در خصوص وقف‌های جدید صحبت و تصریح کرد: وقف پول باید ترویج شود.

وی اضافه کرد: یکی از راهکارهای گسترش وقف، ایجاد وقف جمعی است. امروز با توجه به درآمدهای اندک مردم، امکان اینکه یک نفر بتواند موقوفه‌ای را به تنهایی ایجاد کند، بسیار کم است. در دوران گذشته نیز اغلب حکومت‌داران، سلاطین و یا سرمایه‌داران بزرگ موقوفه ماندگاری را ایجاد کرده‌اند. امروزه باید با وقف جمعی این نقیصه را جبران کرد. وقف جمعی یعنی اینکه چندین نفر سرمایه خود را در کنار هم قرار داده و یک موقوفه را با یک نیت واحد ایجاد کنند.

برای مطالعه مصاحبه انجام شده با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی «پویایی فرهنگ وقف در دنیای امروز؛ نیازمند ترویج «وقف پول» را کلیک کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز دهم مهرماه در همایش یاوران وقف که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اصحاب وقف در امامزاده صالح(ع) تجریش برگزار شد، با بیان اینکه خداوند متعال از مؤمنان دو چیز یکی جان‌ها و دیگری مال‌‌هایشان را خریدار است، اظهار کرد: برای تعالی کلمه حق که خداوند است، انسان‌هایی در طول تاریخ خود را وقف کردند.
وی ادامه داد: حضرت اباعبدالله الحسین(ع) برای هدایت بشر چنان ایثار می‌کند که به مقام ثارالله می‌رسد؛ اولیای الهی برای کلمه حق و توحید خود را فدا می‌کنند و هیچ اجری هم نمی‌خواهند؛ امام راحل(ره) نیز مصداق همین موضوع است؛ ایشان مقابل نظام سلطه و طاغوت ایستادگی و برای خدا قیام کرد.

آداب مناظره در الگوی مباحثات امام رضا(ع)

مصطفی دلشاد‌تهرانی، نهج‌البلاغه‌پژوه با انتشار مطلبی در صفحه تلگرامی خودبه معرفی آداب مناظره در الگوی مباحثات امام رضا(ع) اشاره کرد و نوشت: «امام رضا(ع) الگوی گفت‌و‌گوی بین‌ادیانی است. از میان گفت‌و‌گوها، مباحثات و مناظرات نقل‌ شده، میان امام رضا(ع) و سران و بزرگان فرقه‌ها و صاحبان ادیان و مذاهب در منابع مختلف، بر اساس آن مقدار که قابل اعتماد است، نکات بسیار ارزنده‌‌ای در آداب گفت‌و‌گو و مناظره و بحث می‌توان استخراج کرد. متن این یادداشت را می‌توانید در صحفه اجتماعی ایکنا بخوانید.

زنگ عاطفه‌ها در مدارس نواخته شد

مراسم زنگ عاطفه‌ها روز دوشنبه ۱۱ مهرماه با حضور سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد، سیدابوافضل پرپنچی، مدیرکل کمیته امداد استان تهران و اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در دبیرستان دخترانه بیت‌الهدی نواخته شد. این مراسم به صورت همزمان در سایر شهرهای کشور نیز برگزار و دانش اموزان هدایای خود را برای حمایت از دانش‌آموزان نیازمند اهداکردند.

چگونه حال خوش را به روزگار سالمندی گره بزنیم

هفته جاری مصادف با روز جهانی سالمند بود. به همین مناسبت محسن محمدکریمی، روان‌شناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با ایکنا به تشریح این مسئله پرداخت که چگونه حال خوش را با سالمندی گره بزنمی. این مطلب را اینجا بخوانید.

تربیت معنوی با اجبار سازگاری ندارد

در بخش رسم زندگی سرویس اجتماعی نیز دو پیش نشست اولین کنفرانس بین‌المللی «خانواده و تربیت معنوی» منتشر شد.

در چهل و یکمین پیش نشست آنلاین اولین کنفرانس بین‌المللی خانواده و تربیت معنوی که با موضوع «مرور انتقادی بر پژوهش‌های تربیت معنوی در ایران» برگزار شد، فاطمه وجدانی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ضمن نقد پژوهش‌های صورت گرفته در خصوص تربیت معنوی، گفت: عمق کم، بلاتکلیفی در تفاوت تربیت معنوی با سایر ساحت‌های تربیتی و ضعف مباحث تئوریک از معایب پژوهش‌های تربیت معنوی در کشور است.

در چهل و دومین پیش نشست آنلاین اولین کنفرانس بین‌المللی «خانواده و تربیت معنوی» مسعود جان‌بزرگی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این نشست به تعریف تربیت معنوی پرداخت و بر لزوم ایجاد تعامل توحیدی در درون و بیرون انسان تاکید کرد.

وی در بخشی از سخنان خود، گفت: انسان نیاز به تربیت ندارد بلکه نیازمند هدایت است. خدایی که انسان را خلق کرده منابع تربیتی را در وجود او و هادی بیرونی را در بیرون گذاشته و هادی بیرونی فقط مسیر صلاح را به من نشان می‌دهد و من با نیروهای درونی مسیر را طی می‌کنم. انسان راه هدایت را می‌تواند تشخیص دهد ولی چیستی آن را باید از هادیان بگیرد تا دچار اشتباه نشود.

تربیت یعنی مدیریت تعامل میان بیرون و درون به نحوی که وحدت درون و بیرون حفظ شود، از وقتی انسان در دوره طفولیت است این وحدت در نهایت خود است و وقتی بچه مورد آزار قرار بگیرد با همه وجود گریه می‌کند تا نشان دهد این اتفاقی که رخ می‌دهد با درون من سازگار نیست و اینجاست که تربیت از حالت صلاحی خود خارج شده است.

از آداب مناظره کردن تا آداب وقف‌های جدید در هفته‌ای که گذشت

اجتماع مردمی بیعت با امام زمان(عج) 

همچنین در هفته جاری اجتماع مردمی بیعت با امام زمان(عج) روز پنجشنبه، ۱۴ مهرماه در میدان امام حسین(ع) برگزار شد.

امیر طهرانچی با تبدیل حکم سرپرستی به عنوان مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست جهاددانشگاهی منصوب شد، تازه‌ترین دیوارنگاره میدان ولی عصر(عج) تهران با شعار «دور از تو اندیشه بدان» رونمایی شد وهمزمان با فرا رسیدن نهم ربیع الاول، پویش مهدوی «ربیع الانام» و مسابقه سراسری «روز عهد و بیعت» به همت بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در حال برگزاری است.

امام عسکری(ع) و نجات جامعه از بحران‌های سرنوشت‌ساز

پایان هفته جاری مصادف با سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) و آغاز امامت حضرت مهدی(عج) بود. در همین خصوص یادداشتی با عنوان امام عسکری(ع) و نجات جامعه از بحران‌های سرنوشت‌ساز منتشر شد.

از آداب مناظره کردن تا آداب وقف‌های جدید در هفته‌ای که گذشت

حجت‌الاسلام مهراب صادق‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در گفت‌وگو با ایکنا، به تحلیل رویکردهای ادبیات موعودپژوهی در کشور پرداخت و با اشاره به اینکه سه رویکرد در خصوص مهدویت و موعودگرایی در کشور مطرح است، گفت: رویکرد نخست، رویکرد ذهنی و کنش‌گرانه است. در این رویکرد بر مفاهیمی چون انتظار و ظهور تمرکز شده و کسانی که این ادبیات را تولید می‌کنند از موعودباوران می‌خواهند که فرج را انتظار بکشند، برای تعجیل در ظهور دعا بخوانند و برای سلامتی امام زمان (عج) دعا کنند و صدقه دهند.

وی اضافه کرد: وی در خصوص دومین رویکرد موعودگرایی، گفت: دومین رویکرد، رویکرد ساختاری است که به دنبال ارائه‌ تصویری از مدینه‌ فاضله‌ای است که در زمان ظهور اتفاق می‌افتد. سخن گفتن از دین، حکومت، خانواده، هنر، اقتصاد، و بهداشت و ... در عصر ظهور و پژوهش‌هایی که گاهی از سرِ بی‌دقتی یا اعتماد به‌نفس، «آینده‌پژوهی» خوانده می‌شوند از مشخصه‌های اصلی این رویکرد هستند و مدل سوم رویکرد گفتمانی است. این ادبیات بر دو مفهوم انتظار و ظهور تمرکز ندارد و عمیقاً انقلابی و منتقد وضع موجود است. این خوانش از مهدویت معتقد است که انتظار به معنای درنگ و بی‌مسئولیتی نیست. ادبیات مهدویت به مثابه گفتمان بر این نکته تأکیددارد که موعودباوران باید بکوشند تا فاصله‌ میان وضع موجود را با وضع مطلوب کم کرده و هر روز آن را به مدل حکومت آرمانی موعود شبیه‌تر کنند. آنها نباید ظهور را کانون فرافکنی سازند و از ایجاد تغییر در سطح کلان جامعه شانه خالی کنند.

الزامات نهادینه شدن نقد صحیح و انتقادپذیری در جامعه

امان‌الله قرائی‌‎مقدم، جامعه‌شناس و عضو هیئت ‌علمی دانشگاه خوارزمی، در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با فرهنگ نقد و انتقادپذیری و نیز فراگیری و آموزش نقدی که منجر به اصلاح در جامعه شود، اظهار کرد: در جامعه ما در طول تاریخ از لحاظ جامعه‌شناسی تاریخی به دلیل نوع حکومت‌های خودکامه پادشاهی که جامعه و مردم را به هیچ وجه به حساب نیاوردند، همواره راه بر هرگونه نقد و انتقاد بسته بوده است. در طول تاریخ از دوران بزرگمهر گرفته که سرش را به دار آویختند تا منصور حلاج که جان خود را در راه مخالفت با دستگاه خودکامه عباسی از دست داد، متأسفانه هیچ‌گونه نقدپذیری در میان سلاطین و خلفای مستبد وجود نداشت.

وی اظهار کرد: نقدپذیری فرایندی دارد که در طول زمان به وجود می‌آید و جوامع مختلف آرام‌ آرام به این روحیه دست پیدا می‌کنند. خانواده‌ها وظیفه دارند تا فضای نقدپذیری را در خود مهیا کنند. والدین باید برای دستیابی به روحیه نقدپذیری تمرین و نیز فضا را برای فرزندان ایجاد کنند. چنانچه این روحیه در میان خانواده‌ها فراهم شود و فرزندان در طول زندگی خود در دوران مدرسه و دانشگاه آموزش ببینند و معلمان و اساتید نیز این شرایط را فراهم کنند و تحمل نقدپذیری و انتقاد خود را بالا برند، جامعه نیز اندک‌ اندک به سمت پویایی و نقدپذیری حرکت خواهد کرد. در گذشته در خانواده‌ها و حتی مدارس و دانشگاه‌ها هیچ فردی اجازه انتقاد از والدین و معلمان و اساتید را نداشت، اما امروزه جامعه به این سمت حرکت کرده است و فرزندان با روحیه انتقاد آشنا شده‌اند.

از دیگر خبرهای هفته جاری می‌توان به توصیه مسئولان سازمان حج و زیارت به سفر نکردن زائران ایرانی به شهرهای سامرا و کاظمین سخن گفت. این توصیه به دلیل درگیری‌هایی بود که در شهر بغداد رخ داده بود که خوشبختانه به هیچ یک از زائران ایرانی صدمه‌ای وارد نشد و پس از یک روز، اجازه سفر به سامرا و کاظمین به زائران ایرانی داده شد.

آغاز جذب داوطلبان جدید هلال احمر

تشریح اقدامات هلال احمر در طول مراسم اربعین و شهادت امام رضا(ع) توسط رئیس جمعیت هلال احمر و اعلام خبر آغاز جذب داوطلبان جدید هلال احمر، تشریح نحوه ارائه وام به بیماران نیازمند توسط هلال احمر و عملیاتی شدن برنامه‌های آموزشی هلال احمر و اضافه شدن آموزش تزریقات به آموزش‌های جمعیت هلال احمر از خبرهای مربوط به این نهاد داوطلبانه بود که در هفته جاری توسط ایکنا منتشر شد.

در هفته جاری همچنین وضعیت شیوع کرونا پایدار بود و تفاوت چندانی با هفته گذشته نداشت و خوشبختانه همچنان هیچ شهری در ایران قرمز نیست.

انتهای پیام
captcha