هشتگ‌ها و اخبار جعلی؛ عامل تنش‌ میان هندوها و مسلمانان در لستر
کد خبر: 4089993
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۱

هشتگ‌ها و اخبار جعلی؛ عامل تنش‌ میان هندوها و مسلمانان در لستر

تحقیقات نشان می‌دهد که بیشتر توئیت‌ها، شایعات و دروغ‌های تحریک‌آمیز که از هند منتشر می‌شود، عامل تنش میان مسلمانان و هندوها در «لستر» انگلستان بوده و این شایعات از شبکه‌های اجتماعی کنترل‌نشده منتشر می‌شود.

اخبار جعلیبه گزارش ایکنا به نقل از Scroll، شایعه شده بود که یک دختر مسلمان در لستر ربوده شده و یک معبد هندو اراذل و اوباش نقابدار را برای ایجاد تنش در این شهر فرستاده است. همه اینها با خشم محلی بر سر مسابقه ورزشی «کریکت» هند و پاکستان اضافه شد و مردان هندو و مسلمان در خیابان‌های مرکز شهر «لستر» انگلستان با هم درگیر شدند.

این یک طوفان رسانه‌های اجتماعی بود که در واقعیت در لستر رخ داد، جایی که پلیس تقریباً 50 نفر را دستگیر کرد.

سخنگوی سایت بررسی حقایق Logically که صحت پست‌ها را تجزیه و تحلیل کرد، گفت: این امر تصویری قدرتمند از این مسئله است که چگونه یک هشتگ در توئیتر می‌تواند از ادعاهای مشکوک تحریک‌آمیز برای تشدید تنش‌ها(خارج از فضای مجازی) استفاده کند.

کارشناسان می‌گویند که بیشتر توئیت‌ها، شایعات و دروغ‌های تحریک‌آمیز از هند منتشر شده که نشان‌دهنده قدرت رسانه‌های اجتماعی کنترل نشده برای انتشار اطلاعات نادرست و برانگیختن ناآرامی‌هاست.

پیتر سولسبی(Peter Soulsby)، شهردار لستر، به رادیو بی‌بی‌سی گفت: من مجموعه‌ای از مطالب رسانه‌های اجتماعی را دیده‌ام که بسیار تحریف‌شده بوده و برخی از آن‌ها کاملاً در مورد آنچه بین جوامع مختلف رخ داده است، دروغ می‌گویند.

راب نیکسون(Rob Nixon) که پلیس لسترشایر را اداره می‌کند، گفت که اطلاعات غلط در رسانه‌های اجتماعی نقش بزرگی در ناآرامی‌های ماه گذشته داشته است.

برای مقابله با برخی از این ادعاها، پلیس خود به رسانه‌های اجتماعی پرداخت و گفت که گزارش‌های سه مرد در مورد نزدیک‌شدن به یک دختر نوجوان را در یک اقدام به آدم‌ربایی به طور کامل بررسی کرده‌اند و هیچ حقیقتی در مورد این ماجرا که به صورت آنلاین پخش شده بود، پیدا نکرده‌اند.

آنها گفتند: ما از شما می‌خواهیم فقط اطلاعاتی را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید که می‌دانید درست است.

وب سایت The fact-checks همچنین ادعاهایی مبنی بر اینکه گروه‌هایی از اراذل و اوباش نقاب‌دار به لستر وارد شده‌اند، حقیقتی پیدا نکردند.

چگونه اخبار جعلی تنش‌های هندو و مسلمانان در لستر گسترش داد؟

تجزیه و تحلیل نشان داد که بسیاری از پست‌های گمراه‌کننده مبنی بر اینکه اماکن هندوها و خود هندوها(از سوی مسلمانان) مورد حمله قرار گرفته‌اند، از هند منتشر شده است.

هشتگ‌های واتساپی و توئیتری

The fact-checks آنچه را که چندین تن از ساکنان لستر سال‌ها به آن مشکوک بودند، تأیید کرد: اطلاعات نادرست آنلاین و سوءاستفاده‌ای که هدفش اقلیت‌های مذهبی بود، به‌طور فزاینده‌ای از سوی کاربران هندی منتشر می‌شد و پلتفرم‌ها برای بررسی آن کم کاری کرده یا هیچ کاری انجام نمی‌دادند.

چگونه اخبار جعلی تنش‌های هندو و مسلمانان در لستر گسترش داد؟

کمیسیون عالی هند در لندن در بیانیه‌ای گفت که خشونت علیه جامعه هندی در لستر و خرابکاری اماکن و نمادهای دین هندو را به شدت محکوم می‌کند.

برخی از مفسران و گروه‌های حقوقی می‌گویند که حزب ملی‌گرای هندو بهاراتیا جاناتا (BJP) در جنگ رسانه‌های اجتماعی که اقلیت‌های مذهبی و قومی را هدف قرار می‌دهد، دست دارد.

BJP در سال 2014 در هند به قدرت رسید و در سال 2019 با اختلاف بیشتری پیروز شد، پیروزی‌های آن تا حدی مرهون توانمندی سلول‌های فن‌آوری هوشمند و رسانه‌های اجتماعی آن است که توسط هزاران حامی که آن را «یودا»ها (یک شخصیت در سری فیلم‌های جنگ ستارگان) یا جنگجویان دیجیتال می‌نامند، تقویت شده است.

گروه‌های حقوقی می‌گویند که سلول فن‌آوری BJP و همچنین داوطلبان سایبری منصوب شده توسط دولت، اغلب از اقلیت‌های مذهبی سوء استفاده می‌کنند و اطلاعات نادرست را در مورد آنها در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.

در گزارش اخیر، Equality Labs گروه حقوق بشر دالیت اعلام کرد: اطلاعات نادرست ملی‌گرایانه، اسلام‌هراسانه و کاست‌گرا (کاست؛ طبقه اجتماعی) در میان هندی‌های خارج از کشور از طریق فیسبوک، توئیتر، یوتیوب و هزاران گروه چت واتساپ و تلگرام در حال انتشار است.

شاهدان بی‌صدا

پراتیک سینها (Pratik Sinha)، یکی از بنیانگذاران سایت بررسی حقایق هندی AltNews، گفت: ما اکنون بسیار دو قطبی شده‌ایم و این به‌ویژه در مورد هندی‌های غیرمقیم که نمی‌توانند واقعیت را از نزدیک بررسی کنند، صادق است.

بسیاری از سخنان نفرت‌انگیز و اطلاعات نادرست، به‌ویژه به زبان‌های منطقه‌ای، در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی کنترل نمی‌شود. بیشتر سر و صداها از متا و فیسبوک سرچشمه می‌گیرد، که در سال 2019 به دنبال انتقاد گروه‌های جامعه مدنی، ارزیابی مستقلی از نقش خود در گسترش سخنان نفرت‌انگیز و تحریک به خشونت در پلتفرم‌های خود در هند انجام داد.

چگونه اخبار جعلی تنش‌های هندو و مسلمانان در لستر گسترش داد؟

ماه گذشته، دادگاه عالی هند در یک اقدام نادر گفت که تلویزیون، رسانه اصلی سخنان نفرت‌انگیز شده و پرسید که چرا دولت به عنوان شاهدی بی‌صدا ایستاده و به این اتهام واکنشی نشان نداده است.

سینها گفت: در همین حال، سخنان نفرت‌انگیز و اطلاعات نادرست در سیستم عامل‌های رسانه‌های اجتماعی تا حد زیادی در یکی از بزرگترین بازارهای آنها (هند) کنترل نمی‌شود.

وی تصریح کرد: اطلاعات نادرست منجر به رادیکال‌سازی می‌شود، مهم نیست کجا هستید. ما در حال حاضر شاهد عواقب آن در واقعیت هستیم.

ترجمه از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha