خدمت‌رسانی روزانه به 5 هزار زائر اربعین در موکب امام حسن مجتبی(ع)
کد خبر: 4085965
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷

خدمت‌رسانی روزانه به 5 هزار زائر اربعین در موکب امام حسن مجتبی(ع)

موکب امام حسن مجتبی(ع) سپاه البرز در شبانه روز ظرفیت اسکان و پذیرایی از پنج هزار نفر از زائران پیاده‌روی اربعین حسینی را در شهر کربلای معلی دارد.

موکب امام حسن مجتبی(ع)

غلام قربانی، مسئول موکب امام حسن مجتبی(ع) سپاه البرز در گفت‌وگو با ایکنا از البرز، اظهارکرد: موکب امام حسن مجتبی (ع) استان البرز توسط سپاه استان البرز و با همکاری شهرداری کرج و خیران البرزی در شهر مقدس کربلا برپا شده است.
وی افزود: برای خدمات‌رسانی هرچه بهتر در موکب امام حسن مجتبی(ع) هشت کمیته در بخش‌های مختلف همچون تغذیه، اسکان، بهداری، خدمات، فنی و مهندسی، فرهنگی، نذورات، انتظامات و خواهران تشکیل شده است.

این مسئول گفت: مسئولیت کمیته تغذیه را بسیجیان و خیران جاده چالوس و بخش آسارا بر عهده گرفته‌اند که این کمیته علاوه بر اینکه در سه وعده مسئولیت تهیه و توزیع غذای زائران و خادمان این موکب را برعهده دارند، برای میان وعده نیز شربت، چای، آب و میوه را نیز تهیه و توزیع می‌کنند.

قربانی افزود: در کنار موکب امام حسن مجتبی(ع)، موکب حضرت علی اکبر(ع) اشتهارد که توسط مردم، خیران و صنعتگران اشتهاردی برپا شده وظیفه تامین بخشی از غذا و اسکان زائران را به خصوص در بخش آب‌رسانی به صورت ۲۴ ساعته از حرم برعهده دارند.

وی با اشاره به فعالیت کمیته بهداری، تصریح کرد: در قالب این کمیته ۲۰ نفر از کادر درمان بسیج جامعه پزشکی در موکب امام حسن مجتبی(ع) فعال شده‌اند که روزانه حدود ۶۰۰ نفر از زائران ایرانی و عراقی را پذیرش می‌کنند.

قربانی با بیان اینکه برای تجهیز بخش درمانی این موکب حدود ۳۰۰ میلیون تومان انواع دارو ارسال شده، گفت: همچنین شهرداری کرج مسئولیت کمیته اسکان را به صورت سه شیفته برعهده دارد و کمیته خدمات نیز وظیفه نصب سازه‌ها را عهده‌دار است.

وی یکی از فعال‌ترین کمیته‌ها را کمیته فنی و مهندسی عنوان کرد و گفت: وظیفه تامین تاسیسات و برق و آب مورد نیاز موکب را عهده‌دار است به طوریکه این کمیته ۳۶ هزار لیتر ذخیره آب را تامین کرده و چهار انشعاب آب برای استحمام و کولر و ۲۴ چشمه سرویس بهداشتی و ۱۴ باب حمام تعبیه کرده است.

مسئول موکب امام حسن مجتبی(ع) استان البرز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شهر کربلا را در این ایام برق‌رسانی به مواکب دانست و افزود: قطعی برق در کربلا زیاد است و ۲۴ ساعته به طور کامل برق ندارند که به دلیل گرمای شهر برای تامین برق بایستی تدبیری اندیشیده می‌شد.

وی گفت: در دو سال دو دستگاه ژنراتور ۱۲۵ کیلووات تهیه کردیم که بین ۱۴ تا ۱۸ ساعت از شبانه‌روز را پوشش می دهند ضمن اینکه بیش از ۱۲ دستگاه کولر صنعتی ۲۴ هزار و بیش از ۴۰ دستگاه کولر خانگی هفت تا ۱۰ هزار تهیه و بدون وقفه در شبانه روز کار می‌کنند.

این مسئول با بیان اینکه ۱۰۰ شعله روشنایی در چهار هزار متر مربع محوطه این موکب نصب شده است، افزود: کمیته فرهنگی نیز مسئولیت برپایی مراسم مذهبی، عزاداری، پرده خوانی، نماز جماعت، منبر و وعظ را برعهده دارد.

قربانی بیان کرد: موکب‌داران و مردم خراسان جنوبی برای جا و مکان با مشکل مواجه بودند که در کنار ما در موکب استان البرز هستند و در کنار این همدلی آن‌ها مسئولیت پخت سه هزار پرس غذا را برعهده گرفته‌اند ضمن اینکه نانوایی صلواتی نیز راه‌اندازی کرده‌اند.

وی گفت: کمیته نذورات نیز مسوولیت جمع‌آوری نذورات مردمی را برعهده دارد به خصوص در نذر آب و هزینه‌های موکب به طوریکه بخشی از هزینه‌های ما در کربلا توسط این کمیته جمع‌آوری می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه یک چایخانه را در ورودی موکب داریم که توسط چند نفر جوان نظرآبادی صبح و شب مشغول تهیه و توزیع چای صلواتی هستند، افزود: همچنین کمیته انتظامات با نیروهای تحت امر مسئولیت امنیت و انتظامات موکب را برعهده دارند.

قربانی اضافه کرد: امسال یک سردخانه زیرصفر را مهیا کرده‌ایم و دو دستگاه یخ‌ساز نیز مستقر کرده‌ایم تا به هیچ عنوان از لحاظ آب خنک دچار کمبود نشویم.

وی در خصوص اسکان بانوان نیز گفت: کمیته خواهران هم متشکل از ۳۹ نفر از خواهران مسئولیت اسکان و پذیرایی زائران خواهر را برعهده دارند که روزانه یک هزار و ۵۰۰ نفر از پنج هزار نفر زائر متعلق به جامعه زنان است.

انتهای پیام
captcha