هدیه اسباب‌بازی برای کودکان در مسیر پیاده‌روی اربعین
کد خبر: 4083197
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
در نشست خبری مدیران حوزه خواهران مطرح شد؛

هدیه اسباب‌بازی برای کودکان در مسیر پیاده‌روی اربعین

معصومه ظهیری، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه خواهران، از تشکیل حسینیه کودکان در موکب 1222 خبر داد و گفت: یکی از اقدامات صورت گرفته در این حسینیه اجری برنامه برای کودکان و هدیه دادن به کودکان ایرانی و کشورهای دیگر است.

اجرای پویش هدیه اسباب‌بازی به کودکان از سوی حوزه خواهرانبه گزارش ایکنا، معصومه ظهیری، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران، 13 شهریورماه در نشست خبری تشریح برنامه‌های حوزه خواهران به مناسبت اربعین گفت: براساس روایات، زیارت اربعین از نشانه‌های شیعه است. ایام زیارتی امام(ع) از دور و نزدیک در اول رجب، نیمه‌رجب، نیمه‌شعبان و روز عرفه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در اربعین این اهمیت بیشتر است.

ظهیری اضافه کرد: در سیره بزرگان و علما هم اهتمام ویژه‌ای نسبت به برگزاری مراسم اربعین وجود داشته که هم تعظیم شعائر و هم ابراز محبت است و از بزرگترین اجتماعات مناسکی بیان می‌شود. در 10 سال اخیر که راهپیمایی اربعین رواج یافته است طلاب حوزه خواهران هم همراهی کردند و مبلغات به ویژه مبلغات آشنا به زبان‌های دیگر هم به این مراسم اعزام شدند و به ارائه خدمات به بانوان و کودکان پرداختند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه خواهران اظهار کرد: حوزه خواهران و جامعة الزهرا با محوریت بانوان کاروان‌هایی را از سراسر کشور به این مرسم اعزام کردند، ولی امسال شاهد تمرکز بیشتر هستیم و موکب 1222 از سوی حوزه خواهران ایجاد خواهد شد و 5 اتوبوس از امروز عازم نجف اشرف می‌شوند. ارائه خدمات رسانه‌ای، بهداشتی و سلامت و کمک به موکب‌های عراقی و اجرای برنامه‌هایی مانند قرائت قرآن، ادعیه و مرثیه‌خوانی در آنها از جمله برنامه‌هایی است که انجام شده است و خواهد شد؛ حضرت آقا هم فرمودند که میزبانی را از مردم عراق سلب نکنید و با آنها همراهی کنید و بهترین موکب‌ها آنهاست که بتوانند در این قالب فعالیت کنند.

ظهیری بیان کرد: امسال مکان وسیع‌تری در اختیار موکب مردمی بانوان قرار دارد و به اجرای برنامه‌های تبلیغی، فرهنگی، سلامت‌محور، رسانه‌ای و حتی توزیع میان‌وعده خواهیم پرداخت. تعمیر وسایل همراه زائران و نگهداری موقت کودکان برای ایجاد فراغت برای مادران هم از دیگر برنامه‌های موکب مذکور است. به همین دلیل تعدادی از مربیان متخصص کودک را در موکب خواهیم داشت و خدمات ما هم تا پایان روز اربعین برقرار است.

برپایی 9 موکب در کشور

وی اضافه کرد: 9 موکب دیگر هم در مرزهای داخل کشور از جمله کرمانشاه، خوزستان، ایلام و... برپا خواهد شد تا به زائران خدماتی ارائه کنند و مدارس علمیه هم برای اسکان در اختیار زوار قرار دارد و در حد وسع پذیرایی خواهند شد. همچنین فتح بابی شده است تا این موکب در طول سال هم فعالیت تبلیغی در قالب ارتباط با بانوان دیگر کشورها داشته باشد.

پویش هدیه اسباب‌بازی

حجت‌الاسلام طباطبایی، مدیر روابط عمومی و بین‌الملل حوزه خواهران نیز در این نشست گفت: مواکبی به همت حوزه خواهران در ایلام، شلمچه، قصر شیرین و شهرستان دهدشت برپا خواهد شد و موکب اصلی بانوان فاطمی در عمود 1222 در داخل عراق در قالب شش کمیته از دهم تا 20 صفر به خدمت خواهد پرداخت. کمیته تبلیغ با حضور 313 طلبه و مبلغه به تبلیغ چهره به چهره و سرکشی به موکب‌های دیگر خواهند پرداخت و سعی شده است که در هر گروهی متخصص تبلیغ و ارتباط با کودکان و بانوان حضور داشته باشند. کمیته فرهنگی از دیگر کمیته‌های فعال است و سعی داریم مبلغات و خادمان از ظرفیت افراد زبان‌دان استفاده کنند.

طباطبایی بیان کرد: دو پویش هدیه و اسباب‌بازی در حسینیه کودک اجرا و اسباب‌بازی به کودکان ایرانی و عراقی اهدا می‌شود. کمیته دیگر، کمیته مراسم و محافل است و به برپایی مجالس نماز جماعت، قرائت قرآن و روضه اقدام می‌کند. همچنین عزاداری بعد از نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء برگزار خواهد شد و مراسمی ویژه برای کودکان هم برپا می‌شود.

طباطبایی افزود: در موکب روزانه از هفت هزار نفر پذیرایی میان‌وعده خواهیم داشت که در مجموع 70 هزار نفر می‌شود. کمیته خدمات رفاهی و درمانی خواهران هم با حضور پزشکان متخصص، پرستاران زن به ارائه خدمت می‌پردازند و خدمات رفاهی دیگری هم ارائه می‌شود. یک پایگاه رسانه‌ای هم در موکب راه‌اندازی می‌شود و هماهنگی‌هایی با صدا و سیما از جمله رادیو معارف و اربعین صورت گرفته است. تولیدات کوتاه و بلند را با موضوع کودکان و بانوان اربعینی هم خواهیم داشت. مجریان و کارشناسان برنامه‌های کودک شبکه دو، پویا و شبکه قرآن هم در برنامه‌های اربعین حضور خواهند داشت و هفت مستند از فعالیت بانوان اربعینی از شبکه جام جم پخش خواهد شد.

سوگواره پابه‌پای اشک

همچنین امیر حسامی‌نژاد، عکاس و دبیر سوگواره «پابه‌پای اشک» از برگزاری این سوگواره خبر داد و گفت: عکاسان و علاقه‌مندان می‌توانند عکس‌ها و تصاویر خود را از زیبایی‌های اربعین به دبیرخانه بفرستند و در نهایت با حضور برجسته‌ترین داوران فعال در عرصه اربعین از عراق و ایران آثار ارسالی ارزیابی می‌شوند.

وی نمایش حضور پرشور زنان و کودکان را از جمله اهداف این سوگواره دانست و یادآور شد: بعد از دو سال که به دلیل شیوع کرونا، پیاده‌روی باشکوه اربعین اجرا می‌شود، شاهد حضور پررنگ زنان و کودکان خواهیم بود و این سوگواره می‌تواند لحظات نابی از این مراسم را به تصویر بکشد.

انتهای پیام
captcha