برپایی موکب حوزه علمیه خواهران در مسیر پیاده‌روی اربعین
کد خبر: 4083191
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
محمدصادق فاضل خبر داد:

برپایی موکب حوزه علمیه خواهران در مسیر پیاده‌روی اربعین

حجت‌الاسلام محمدصادق فاضل، مدیر حوزه علمیه خواهران، گفت: موکب 1222 در مسیر پیاده‌روی و چندین موکب در شهرهای مرزی توسط حوزه علمیه خواهران به ارائه خدمات به زنان و کودکان خواهند پرداخت.

محمد صادق فاضلبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق فاضل، مدیر حوزه علمیه خواهران، امروز، 13 شهریورماه در نشست خبری فعالیت‌های اربعینی حوزه خواهران، گفت: زیارت امام حسین(ع)، در بین ائمه(ع) جایگاه متفاوتی دارد و در روایات تاکید زیادی بر روی آن صورت گرفته و ممتاز است. مثلا در اعیاد و مناسبت‌هایی مانند شب قدر تاکید شده که زیارت عاشورا و زیارت امام حسین(ع) قرائت شود. امام صادق(ع) فرمودند: لا تدع زیارت هذا المظلوم؛ زیارت امام حسین(ع) را رها نکنید.

وی با بیان اینکه  چرا زیارت امام حسین(ع) چنین جایگاهی دارد بحث مفصل و جداگانه است، افزود: به هر حال این ویژگی از تفضلات الهی است و حتی برای زیارت مرقد پیامبر(ص) امام علی(ع) و امام حسن(ع) هم بیان نشده است. خوردن خاک تربت پیامبر(ص) به اندازه یک سرسوزن هم حرام است ولی خاک قبر و تربت امام حسین(ع) مایه شفاست.

فاضل با بیان اینکه مراسم حج از ابتدا تا انتها و از وقتی احرام بسته می‌شود، سراسر توحید است، اضافه کرد: در حج انسان خودش را از همه تعلقات خارج می‌کند و طواف می‌کند و لباس احرام که فقط یک تکه پارچه سفید است می‌پوشد ولی در روایات بیان شده که یکی از کارهای مستحب در روز عرفه، زیارت آقا اباعبدالله الحسین(ع) است. همچنین در روایات بیان شده که خداوند ابتدا به زوار امام حسین(ع) توجه کرده و بعد به زائرانش در سرزمین حج می‌نگرد.

وی اضافه کرد: نماز در کنار قبر امام حسین(ع) ویژگی دیگری دارد و نماز تمام است یعنی کسی در کربلا غریبه نیست؛ یکی از زیارات هم، زیارت اربعین است که از قدیم و قرون متمادی وجود داشته و شیعیان خالص همواره در احیای این مناسک کوشیده‌اند. این مناسک می‌تواند همزیستی مسالمت‌آمیز ایرانی_ عراقی و شیعه_ سنی را رقم بزند و هم شیعیان را به جایگاهی برساند که در ملتجا شدن به مقبره ایشان محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه در سخت‌ترین برهه‌ها که یک سوم خاک عراق در دست داعش بود، ایران و عراق اصرار داشتند که این مناسک حتما انجام شود و شهدایی هم در این راه تقدیم شدند، اضافه کرد: امسال هم تحولات داخل عراق، شرایط را حساس‌تر کرده است؛ دشمنان درصدد بودند تا بین ایران و عراق فتنه ایجاد کنند و با ایجاد آشوب بین فرقه‌های شیعه نگذارند که این مراسم انجام شود ولی موفق نشدند و با تدبیر بزرگان و مرجعیت اوضاع به جایی خوبی می‌رسد.

مدیر حوزه خواهران تصریح کرد: در پیاده‌روی اربعین حتی ارمنی‌ها و مسیحیان هم حضور دارند و چه جایگاهی بهتر از اینکه انسان پیرامون امام حسین(ع) و با حب امام حسین(ع) در کنار انسان‌های دیگر، فارغ از مذهب و دینشان قرار بگیرد و احساس آرامش کند.

وی با بیان اینکه حوزه خواهران هم در این عرصه اقداماتی در دستور کار دارد، گفت: از جمله این کارها ایجاد موکب 1222 و برپایی چندین موکب در شهرهای مرزی است که به ارائه خدمات به زنان و کودکان خواهند پرداخت.

وی در پاسخ به این پرسش که وهابیت شبهه درست می‌کنند که شیعیان پیاده‌روی کربلا را می‌خواهند جایگزین حج کنند، گفت: وهابیت فرقه ساختگی برای یکی دو قرن قبل  است که همه مسلمین جز خودشان را تکفیر می‌کند و حتی به نماز خواندن ما هم ایراد می‌گیرند؛ توسل که یک بحث قرآنی است زیر سؤال می‌برند. حج مسلما جزء واجباتی است که در صورت استطاعت وجوب شرعی می‌یابد و کسی که مستطیع نیست وجوب برداشته می‌شود.

فاضل بیان کرد: زیارت اربعین مورد تاکید ائمه(ع) و به خصوص امام عسکری(ع) قرار گرفته و آن را نشانه ایمان و شیعه بودن ذکر کرده‌اند و اهمیت آن به خاطر روایاتی است که وارد شده و اگر بر آن تاکید می‌شود به معنای کم اهمیتی حج نیست و اگر اجازه دهند زائران بیشتری از ایران اعزام شوند ممانعتی از سوی کشور ما وجود ندارد.

انتهای پیام
captcha