افزایش حق پرستاری والدین شهدا و جانبازان مشمول ۳۸ درصد
کد خبر: 4079978
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸

افزایش حق پرستاری والدین شهدا و جانبازان مشمول ۳۸ درصد

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران از افزایش ۳۸ درصدی حق پرستاری جانبازان، والدین، همسران و فرزندان شهدای مشمول قانون خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران، علی گودرزی مدیرکل دفتر برنامه و بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به ماده ۲۶ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و اصلاحیه آن در قانون برنامه ششم توسعه گفت: حق پرستاری بر اساس میزان ساعاتی که به مراقبت از ایثارگران عزیز نیاز است و به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران بر اساس ضریبی تعریف شده است پرداخت می‌شود.

وی افزود: والدین، همسران و فرزندان شهدا که دارای بیماری‌های خاص و یا صعب‌العلاج یا محدودیت جسمی حرکتی هستند، پس از تأیید کمیسیون پزشکی بنیاد، مشمول این ماده می‌شوند. ۸۰ درصد والدین معظم شهدا که 120 هزار نفر آنها در قید حیات هستند بالای 75 سال سن دارند و تعداد زیادی از آنها از کار افتاده هستند ولی تنها حدود 64 هزار نفر از این عزیزان مطابق رأی کمیسیون پزشکی مشمول دریافت حق پرستاری شده‌اند و متوسط حق پرستاری این عزیزان قبل از افزایش نیز به یک میلیون و 600 هزار تومان رسیده است که بسیار ناچیز است.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر مشمول دریافت حق پرستاری نیز گفت: جانبازان اعصاب و روان شیمیایی و جانبازان دارای محدودیت جسمی حرکتی به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران و بر اساس شدت و نوع ضایعات ناشی از مجروحیت و میزان ساعت کاری که از جانبازان مراقبت می‌شود حق پرستاری و حق همیاری دریافت می‌کنند که سرانه ناچیزی دارند.

وی افزود: مبنای پرداخت حق پرستاری، حداقل دستمزد منطبق بر حداقل حقوق قانون کار است. در زمان تدوین و ابلاغ بودجه سال 1401 مبنای افزایش حقوق، مزایا و نظایر آن حدود 10 درصد در نظر گرفته شده بود و محاسبات بودجه بر اساس افزایش 10 درصدی پیش‌بینی شده بود ولی افزایش حدود 57 درصدی حداقل دستمزد قانون کار پس از نهایی شدن بودجه تصویب و ابلاغ شد که باعث فاصله 47 درصدی حق پرستاری ایثارگران عزیز شد.

 مدیرکل دفتر برنامه و بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به تلاش‌ها و مکاتبات صورت گرفته برای افزایش حق پرستاری گفت: نخستین مکاتبه 9 فروردین سال جاری با مبادی ذیربط صورت گرفت و حداقل 10 مکاتبه دیگر و همچنین جلسات متعدد با مسئولان سازمان برنامه و بودجه توسط مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره این افزایش در سطوح مختلف انجام شد.

گودرزی افزود: مسئولان سازمان برنامه و بودجه در ابتدا مبنای افزایش را 10 درصد اعلام کردند ولی پیگیری‌های مختلفی به خصوص توسط آقای قاضی‌زاده هاشمی صورت گرفت و همچنین رئیس‌جمهوری نیز در مورد این افزایش، دستوراتی صادر کردند و پیگیری‌ها و جلسات مشترک زیادی با رئیس سازمان برنامه و بودجه برای افزایش حق پرستاری 57 درصدی بیش از 130 هزار ایثارگر عزیز صورت گرفت.

وی با اشاره به بار مالی 1600 میلیارد تومانی افزایش 57 درصدی حق پرستاری گفت: سازمان برنامه و بودجه در نهایت پس از پیگیری‌های فراوان افزایش 38 درصدی حق پرستاری را اعلام و ابلاغ کرد. آقای میرکاظمی نیز هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کردند که افزایش حق پرستاری والدین شهدا و جانبازان به صورت کامل و بر اساس قانون انجام خواهد شد و معوقات آن نیز در ماه‌های آینده تأمین و پرداخت می‌شود که این اقدام جای تقدیر و تشکر دارد.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: در تخصیص مرداد ماده بنیاد شهید و امور ایثارگران 108 میلیارد تومان به مبلغ تخصیص ماه گذشته اضافه شده است. بر این اساس افزایش حق پرستاری به میزان 38 درصد افزایش یافت و چون زمان تخصیص اوایل هفته بود و سیستم حقوق بسته شده بود به فاصله یک روز محاسبات لازم انجام شد. لیست و فایل افزایش 38 درصدی حق پرستاری مرداد برای پرداخت تحویل امور مالی شده و حداکثر در دو روز آینده پرداخت خواهد شد.

گودرزی در پایان از صبر و متانت خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران تشکر و ابراز امیدواری کرد با تداوم پیگیری‌ها معوقات این افزایش در ماه‌های آینده پرداخت شود.

انتهای پیام
captcha