جانبازان 50 درصد و بیماران ایثارگر صعب‌العلاج تحت پوشش بیمه‌اند + فیلم و صوت
کد خبر: 4079697
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید در نشست خبری:

جانبازان 50 درصد و بیماران ایثارگر صعب‌العلاج تحت پوشش بیمه‌اند + فیلم و صوت

عبدالرضا عباسپور گفت: همه جانبازان بالای ۵۰ درصد و سایر ایثارگرانی که دچار بیماری‌های صعب‌العلاج هستند تحت پوشش بیمه پایش سلامت بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری عبدالرضا عباسپور؛ معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران امروز یکشنبه ۳۰ مرداد در سالن جلسات ساختمان بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

عبدالرضا عباسپور در این نشست گفت: برای اینکه مدیریت مناسبی را داشته باشیم هرم سلامتی را تعریف کردیم تا بتوانیم تمام خدمات درمانی مورد نیاز ایثارگران را در لایه‌های این هرم سلامت تعریف و به ایثارگران ارائه کنیم.

عباسپور تأکید کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی ما تأمین اعتبار بیمه‌ها است. سرانه هر نفر از ایثارگران 350 هزار تومان در ماه است و چون آمار بالا است ماهانه حدود 570 میلیارد تومان هزینه می‌شود. اکنون حدود دو هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهکار هستیم. باید این مشکل حل شود و مبلغ پایینی نیست. داروخانه، بیمارستان و پزشک را نمی‌شود با حرف و خواهش متقاعد کرد که بدون دریافت وجه کار کنند و خدمات ارائه دهند. حدود شش ماه است که بیمه پول داروخانه‌ها را پرداخت نکرده است. پول بنیاد باید به موقع تأمین شود تا بدهی‌ها وصول شوند.

وی ادامه: پول درمان ایثارگران شوخی‌بردار نیست و باید تأمین اعتبار شود. ما باید به تعهدات خود عمل کنیم و به هزینه‌های بخش خصوصی را پرداخت کنیم. اولویت اصلی ایثارگران درمان و اولویت درمان نیز تأمین اعتبار سرانه بیمه است. هر کسی که در کشور مسئول است باید تأمین اعتبار کند.

کد

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه هرم سلامتی را شرح داد و گفت: در قاعده این هرم بیمه‌های پایه و تکمیلی قرار دارد که همه ایثارگران تحت پوشش بیمه پایه هستند. بنیاد شهید و امور ایثارگران حدود ۹۵۰ هزار نفر از ایثارگران و خانواده آنها را تحت پوشش بیمه قرار داده است و سایه ایثارگران زیر پوشش بیمه پایه دستگاه‌های مربوطه هستند. لایه بعدی، بیمه تکمیلی است که تمام خدمات مورد نیاز در آن تعریف شده است و حدود یک میلیون و ۶۲۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند و از خدمات آن استفاده می‌کنند. حدود هشتاد درصد خدمات از طریق بیمه تکمیلی ارائه می‌شود و تمام خدماتی که یک بیمار نیاز دارد در قالب بیمه تکمیلی لحاظ شده و سال به سال نیز خدمات بیمه را تکمیل کردیم.

عباسپور: دو هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهکار هستیم //// اصلی‌ترین اولویت ایثارگران تأمین اعتبار سرانه بیمه است + فیلم و صوت

عباسپور ادامه داد: لایه بعدی بحث پایش سلامت است که بحث درمان‌های مستقیم ماست و با همکاری بیش از 1400 نفر از پزشکان عمومی کشور طرف قرارداد با بنیاد شهید و امور ایثارگران طرف قرارداد، از طریق خدمات ویزیت در منزل ارائه خدمت می‌شود. همه جانبازان بالای ۵۰ درصد، والدین و همسران شهدا و سایر ایثارگرانی که دچار بیماری‌های صعب‌العلاج هستند تحت پوشش بیمه پایش سلامت بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دارند که حدود 210 هزار نفر را شامل می‌شود. لایه بعدی اردوهای ورزشی، فرهنگی، تفریحی و درمانی است که در آنجا آموزش‌هایی به ایثارگران داده و بحث پایش سلامت نیز در این اردوها ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: بخش بعدی تشکیل کلینیک‌های تخصصی است که در بیمارستان‌های تخصصی مانند خاتم‌الانبیاء(ص) و ساسان از متخصصین مجرب دعوت و ایثارگران به آنها ارجاع داده می‌شوند تا ویزیت‌ تخصصی شوند. لایه بعدی دعوت از متخصصین خارج از کشور است که برای جانبازان شیمیایی و بیمارهای خاص از پزشکان دعوت می‌شود تا ایثارگران درمان شوند. این کار باعث شده موضوع اعزام به خارج ایثارگران در سال به دو تا سه نفر در سال کاهش پیدا کند.

عباسپور: دو هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهکار هستیم //// اصلی‌ترین اولویت ایثارگران تأمین اعتبار سرانه بیمه است + فیلم و صوت

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود دو هزار تخت وجود دارد که به بیماران خدمات می‌دهد ادامه داد: برنامه ما این است که تا چند سال آتی تعداد آن به هفت هزار تخت افزایش پیدا کند. همچنین اکنون هزار تخت روانپزشکی در ده بیمارستان تخصصی وجود دارد که تا چهار هزار تخت افزایش پیدا خواهد کرد و تا پایان سال، سیصد تخت اضافه خواهد شد. افزایش آمبولانس از برنامه‌های دیگر است که امسال 19 آمبولانس خریداری شده است و تا پایان سال سی دستگاه دیگر نیز اضافه خواهد شد. همچنین به‌روزرسانی تجهیزات پزشکی ایثارگران مخصوصاً در بخش توانبخشی از دیگر برنامه‌های ماست.

وی با بیان اینکه بیست درصد جامعه ایثارگری در سن سالمندی هستند افزود: این میزان در چند سال آینده به پنجاه درصد افزایش پیدا خواهد کرد که لازم است برنامه‌هایی برای این امر مهم اتخاذ شود تا خدمات سالمندی ارائه شود. ایجاد خانه‌های ایثار از جمله این خدمات است.

وی با بیان اینکه برای کپسول اکسیژن کمبودی وجود ندارد گفت: اکسیژن اضافه باعث می‌شود که ریه تنبل شود اما اگر متخصص تأیید کند که سطح اکسیژن خون کسی پایین و کپسول اکسیژن نیاز داشته باشد به آنها داده می‌شود. در رابطه با پروتز، قطعاتی که جنبه تخصصی ندارد در حال ساخته شدن است. بعضی از شرکت‌های خصوصی، اندامی طراحی کرده‌اند که کیفیت خوبی دارد و خریداری می‌شود اما تولید قطعاتی که جنبه تخصصی دارد هنوز در کشور به آن کیفیت مورد نیاز نرسیده است که ما بی‌نیاز از خارج شویم و حتماً نیاز است که برای این عزیزان از خارج تهیه کنیم.  

عباسپور: دو هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهکار هستیم //// اصلی‌ترین اولویت ایثارگران تأمین اعتبار سرانه بیمه است + فیلم و صوت

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه برنامه بنیاد شهید و امور ایثارگران برای تأمین بدهی‌ها یا پرداخت سرانه بیمه از محل درآمدهای بنیاد شهید و امور ایثارگران چیست؟ گفت: بنیاد بودجه‌بگیر دولت است. مثلاً بودجه امسال بنیاد نزدیک به هفتاد هزار میلیارد تومان است. بخش اقتصادی بنیاد شهید و امور ایثارگران جوابگوی میزان بدهی‌ها نیست زیرا خدماتی که بنیاد شهید و امور ایثارگران ارائه می‌دهد شامل بخش‌های مختلف دانشگاهی، معیشتی، مسکن و... است و نمی‌تواند هزینه همه موارد را بنیاد شهید تأمین کند. علت اصلی اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران باید بودجه‌بگیر دولت باشد نیز همین است. بنابراین نمی‌شود بر بخش اقتصادی بنیاد تکیه کرد و تأمین اعتبار حتماً باید توسط دولت صورت بگیرد.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در رابطه با خانه‌های ایثار بیان کرد: ما برای ایثارگران بیمه سالمندی طراحی کردیم تا همه نیازهایی که سالمندان  دارد برطرف شود. بعضی از ایثارگران نیازمند مراقبت‌های شبانه‌روزی هستند که برای این امر خانه‌های ایثار طراحی شده است. در تلاش هستیم تا در همه شهرهای کشور این مراکز را ایجاد کنیم.

انتهای پیام
captcha