آغاز طرح «نشر فرهنگ سبک زندگی سالم» در یزد
کد خبر: 4079330
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲

آغاز طرح «نشر فرهنگ سبک زندگی سالم» در یزد

سرپرست اداره‌کل انتقال خون استان یزد با اشاره به آغاز طرح «نشر فرهنگ سبک زندگی سالم» گفت: تمامی دارندگان کارت اهدای خون در استان یزد با حضور در مرکز دیابت به صورت رایگان غربالگری دیابت می‌شوند.

سید محمدرضا آقایی، سرپرست اداره کل انتقال خون یزدبه گزارش ایکنا از یزد، سیدمحمدرضا آقایی، سرپرست اداره کل انتقال خون استان یزد، امروز، 29 مردادماه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه دیابت شایع‌ترین بیماری غیرواگیر در استان یزد است اظهار کرد: با توجه به توافق انجام شده بین سازمان انتقال خون یزد و مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد، تمامی اهداکنندگان دارای کارت اهدای خون در استان یزد می‌توانند با مراجعه به مرکز دیابت یزد از غربالگری رایگان دیابت توسط پرستار مشاور و در صورت لزوم مشاوره پایه تغذیه‌ای توسط کارشناس تغذیه بهره‌مند شوند.

آقایی ادامه داد: استان یزد رتبه اول تا سوم شیوع دیابت در کشور را دارد و در گام‌های بعدی، برنامه‌های آموزشی و مشاوره‌ای، پشتیبانی سلامت اهداکنندگان خون و غربالگری برای بیماری‌های غیر واگیر دیگر مانند فشار خون بالا، سرطان‌ها و چاقی نیز انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سبک زندگی سالم علاوه بر حفظ سلامت جامعه می‌تواند آمار اهداکنندگان خون را افزایش دهد افزود: عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر یکی از علت‌های اصلی معافیت موقت یا دائم افراد برای اهدای خون است که آمار بالایی را به خود اختصاص می‌دهد و نشر فرهنگ سلامت و سبک زندگی سالم با تکیه بر چهار بُعد سلامت معنوی، روانی، جسمی و اجتماعی می‌تواند اهداکنندگان خون به ویژه جوانان را برای شرکت در این عمل خیرمندانه ترغیب کند.

سرپرست اداره‌کل انتقال خون یزد گفت: این برنامه‌ها علاوه بر تکریم و ایجاد زمینه‌های ارتقای سلامت اهداکنندگان، می‌تواند دامنه افراد شرکت‌کننده در این فعالیت نوع دوستانه را افزایش دهد.

آقایی اظهار امیدواری کرد: در ادامه این طرح با هماهنگی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد و نهادهای مرتبط، غربالگری سایر بیماری‌های غیرواگیر نیز برای اهداکنندگان خون در استان یزد انجام شود.

انتهای پیام
captcha