«مختک بندی»؛ آیین سنتی بوشهر
کد خبر: 4075813
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷

«مختک بندی»؛ آیین سنتی بوشهر

آیین عاشورایی «مختک بندی» که هرساله در جای جای ایران احیا می‌شود، آیین سنتی عزاداری ویژه بوشهر است که تاریخچه ای بیش از 150 سال در این استان دارد و حوائج بسیاری بخشیده است.

کوی کوتی محرم 1401

به گزارش ایکنا از بوشهر، شب ششم محرم الحرام که هرساله به یاد علی اصغر(ع) در همه جای ایران سوگواری می‌کنند، نظیر آن در بوشهر نیز رسوم و مسلک به خصوصی برای این سوگواری انجام می‌شود، آیین سنتی «مختک بندی» که در این روز انجام می‌شود قدمت دیرینه‌ای در  استان بوشهر دارد؛ شرح حال این آیین را امروز از زبان حاج رباب یوسفی بانوی هشتاد ساله بوشهری می‌شنویم که دهه‌های زیادی است به مختک بندی اهتمام دارد.

حاج رباب یوسفی بانی فاطمیه زیارتی‌ها در محله قدیمی جبری بوشهر از قدمت این ابنیه گفت و اشاره کرد: حسینیه و فاطمیه زیارتی ها در این محله بیش از 150سال قدمت تاریخی دارد و از همان زمان نیز اجداد ما به برپایی آیین مختک بندی مشغول بودند و این مهارت نسل به نسل تا امروز رسیده است.

بانی فاطمیه زیارتی‌ها گفت: پیشینه و تاریخ این آیین مربوط به 150سال پیش در استان بوشهر است؛ در گذشته تنها بوشهر و در چهارمحل این شهر یعنی کوی شنبدی، کوتی، بهبانی، دهدشتی و محله جبری مرسوم بود اما امروزه در همه جای استان و کشور این رسم احیا می‌شود.

وی ادامه داد: مختک را که در زبان بوشهری به معنای گهواره است؛ همزمان با مدیحه‌سرایی سنتی با پارچه‌هایی دوخته و غیر دوخته تزیین شده، می‌پوشانیم.

حاج رباب یوسفی در بین صحبتهایش لالایی خواند و اشاره کرد: مختک بندی رسوم خاصی دارد، پارچه ها را که می‌بندیم به یاد علی اصغر(ع) لالایی می‌خوانیم و توسل می‌کنیم به طفل شش ماهه امام حسین (ع).

وی اظهار کرد: بچه‌ها را به نیت شفا و سلامتی در مختک می‌گذارند، به یاد علی اصغر تکان می‌دهند، لالایی می‌خوانند و گاهی به نذر نان پوشی او را در گهواره قرار می‌دهند و پس از آن طفل را با نان پوشانده و نان را با حلوا به مستعمین می‌دهند.

حاج رباب یوسفی معجزاتی از این منبر و گهواره دیده بود، معجزاتی که به شفای بیماران یا بچه دار شدن خانم‌ها اذعان دارد، وی گفت: این گهواره و منبر حوائج بسیاری را داده، بیماران سرطانی را شفا بخشیده و کرامت بسیاری برای مستعمین این حسینیه داشته است.

خبرنگار: آتنا جعفری
انتهای پیام
captcha