سعیدیان: حادثه عاشورا حاصل نگاه تک‌بعدی به دین است + فیلم
کد خبر: 4075644
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
گزارش ایکنا از سوگواره عاشورایی هنرمندان

سعیدیان: حادثه عاشورا حاصل نگاه تک‌بعدی به دین است + فیلم

مراسم سوگواره عاشورایی هنرمندان امروز چهارشنبه ۱۲ مرداد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم سوگواره عاشورایی هنرمندان امروز چهارشنبه ۱۲ مرداد در محوطه باز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی سعیدیان در این برنامه به سخنرانی و روضه‌خوانی پرداخت و گفت: درست است که امام حسین(ع) را هزار و چهارصد سال پیش در کربلا به شهادت رساندند اما فرهنگ مقاومت، شهادت و جوانمردی همیشه ادامه دارد.

وی افزود: ما برای این عزاداری می‌کنیم که خدا نماینده‌ای را فرستاد تا انسان را به عرش برساند اما خود انسان‌ها این نماینده الهی را پس زدند و قدر زمینه تعالی و رشد را ندانستند.

سعیدیان با بیان اینکه دین را تک‌بعدی دانستن غلط است ادامه داد: در پوسته‌ و ظواهر دین ماندن اشتباه است. ظواهر آمده‌اند تا درون انسان را پالایش کنند. ما عبادت نمی‌کنیم که عبادت کرده باشیم بلکه نماز، روزه و عبادات وسیله‌ای برای رشد و تعالی است. نگاه تک‌بعدی به دین، منجر به بروز اتفاقاتی چون عاشورا و غصب خلافت می‌شود.

وی اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) نسبت به رانت و امتیاز به نزدیکان حساس بود و اجازه نمی‌دادند کسی از رانت و موقعیت ایشان استفاده کند. امام علی(ع) را تنها نباید برای این دوست داشت که صفات عالی داشتند بلکه باید الگو گرفت و به آن صفات عالیه عمل کرد. عملکرد ما تبدیل به صفات ما می‌شود و این علی‌وار زیستن است که جامعه را رشد می‌دهد.

وی در پایان اضافه کرد: جامعه پرشبهه امروز، نیازمند رفع شبهات است. دشمنان با اصل دین و تفکر ایثار مشکل دارند از همین روی باید از هر زمینه فرهنگی هنری استفاده کرد و به مقابله با این اتفاق پرداخت.

 در این برنامه گروه تعزیه هفتاد و دو تن به اجرای تعزیه پرداختند. همچنین مرشد احدی به پرده‌خوانی و نقالی واقعه عاشورا پرداخت. محمد گلریز خواننده آئینی کشور و مصطفی خرسند نیز نوحه‌‌ای را در رثای حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) خواندند.

در پایان محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تابلوی خوشنویسی شده توسط خسرو در رابطه با امام حسین(ع) رونمایی کرد.

انتهای پیام
captcha