دهقان: عاشورا بهترین گزینه برای کار هنری است + صوت و فیلم
کد خبر: 4075555
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴
تولیدات هنری عاشورایی؛ بایدها و نبایدها/ 2

دهقان: عاشورا بهترین گزینه برای کار هنری است + صوت و فیلم

جعفر دهقان گفت: فرهنگ عاشورا بهترین گزینه برای کار فرهنگی و هنری و فیلمنامه‌های سینمایی و تلویزیونی است چراکه جوانان این سرزمین عاشق امام حسین(ع) هستند.

جعفر دهقان، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با ایکنا پیرامون تولیدات عاشورایی در سیما گفت: تصور رایج از تولیدات عاشورایی در برنامه‌های نمایشی سیما این است که تنها کارهایی قادرند دربرگیرنده این معنا باشند که به صورت مستقیم به آن توجه کنند، درصورتی‌که اینگونه نیست و می‌توان فیلم‌های اینچنینی را در قالب کارهای معاصر هم مدنظر قرار دارد. امام حسین(ع) در عاشورا پرچم آزاده‌خواهی و حق‌طلبی را برای تمام دوران برافراشت، پس هر اثری بتواند پیام عاشورا را در قالب داستان امروزی مدنظر قرار دهد در حقیقت قدم در راه تولیدات عاشورایی گذاشته است.

وی افزود: جامعه امروز به شدت نیازمند یاری رساندن به یکدیگر، ایثار، توجه به ایتام، حق‌طلبی، روزی حلال و... است و این اتفاقات بخشی از فلسفه عاشورا را رقم می‌زند. بنابراین اگر بتوان موضوعات که مطرح شد را به شکلی درست با آموزه‌های اجتماعی درآمیخت اتفاق بسیار خوبی رقم خواهد خورد. برای این گفته مثالی می‌آورم. فیلم سینمایی «پرواز در شب» اثری در حوزه دفاع مقدس است که در آن به وفور شاخصه‌های عاشورایی هم مورد توجه قرار گرفته است. این کار یکی از اتفاقات بسیار خوب در سینمای ما بود که می‌توانست باز هم تکرار شود اما متاسفانه در تولیداتمان کمتر چنین کارهای باکیفیتی را شاهدیم!

بازیگر «حمله به اچ 3» ادامه داد: افسوس می‌خورم چرا وقتی می‌توانیم کارهایی نظیر؛ «پرواز در شب» بسازیم باید اسیر ظواهر شویم و ساده‌ترین نگاه را به عاشورا داشته باشیم؟ جواب این سوال را باید از سیاست‌گذاران فرهنگی پرسید زیرا آنها می‌توانستند با برنامه‌ریزی صحیح مسیر را به گونه‌ای همواره کنند که تولیدات باکیفیت حمایت شوند نه اینکه سینما را به سمتی برند که آثاری با آموزه‌های ارزشی به حاشیه رانده شوند.

بازیگر فیلم «پرواز در شب» گفت: من در سریال «مختارنامه» حضور داشتم و به بازی در این کار هم افتخار می‌کنم چون یکی از آثار ماندگار در حوزه عاشوراست اما سوال من اینجاست چرا باید در این حوزه به اندازه‌ای کم‌کار باشیم که مجبور شویم این سریال را هر سال از شبکه‌های مختلف روی آنتن بفرستیم؟ البته کیفیت «مختارنامه» به اندازه‌ای بالاست که هنوز تماشای آن لذت‌بخش است ولی در نهایت تماشاگر از تماشای مکرر این سریال خسته خواهد شد. این اتفاق نوعی تخریب این مجموعه فاخر است.

کد

دهقان با اشاره به اینکه تولیدات عاشورایی نیاز به سرمایه‌گذاری کافی دارند، گفت: قابل درک است که مجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی چون «مختارنامه» هزینه تولید بالایی دارند برای همین نمی‌شود هر سال شاهد پخش چنین آثاری از تلویزیون بود اما سوال این است یعنی در طول 10 سالی که از پخش این مجموعه می‌گذرد حداقل دو کار مشابه نمی‌شد تولید کرد تا ما در این زمینه حرف بیشتری برای گفتن داشته باشیم؟ آیا هزینه کردن برای این قبیل تولیدات که بارها از شبکه‌های مختلف روی آنتن می‌رود پول اضافه خرج کردن است؟

این بازیگر گفت: طی سال‌های گذشته بارها کلماتی چون تهاجم فرهنگی را از سوی دولتمردان یا مجلسیان شنیده‌ایم اما برای مقابله با این هجمه چه کاری انجام داده‌ایم؟ از نگاه من کاری  چندانی در این رابطه انجام نشده است والا می‌توانستیم با سرمایه‌گذاری کافی در امور فرهنگی قدم‌های خوبی در مسیر مبارزه با تهاجم فرهنگی برداریم. فرهنگ عاشورا بهترین گزینه برای کار فرهنگی و هنری و فیلمنامه‌های سینمایی و تلویزیونی است چراکه جوانان این سرزمین عاشق امام حسین(ع) هستند. پس اگر با کارهای زیبا آنها را جذب خود کنیم مطمئن باشید مبارزه خوبی با تهاجم فرهنگی داشته‌ایم.

دهقان در بخشی دیگری از این گفت‌وگو به موانعی که بر سر راه تولیدات عاشورایی وجود دارد اشاره کرد و گفت: همانگونه که گفتم به شدت در حوزه کارهایی نظیر «مختارنامه» کم کار هستیم. دلیل اول نبود حمایت و بودجه است. نکته دوم به مشکلاتی برمی‌گردد که بر سر راه تولیدات اینچنینی وجود دارد. برای مثال، سال‌ها پیش شهریار بحرانی سریالی با محوریت قیام عاشورا جلوی دوربین برد اما با گذشت یک ماه از فیلمبرداری، ادامه کار متوقف شد! دلیل نیز برخی حاشیه‌هایی بود که پیرامون این کار رخ داد. این اتفاق به نوعی دیگر برای سریال حضرت موسی(ع) به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا نیز در حال رخ دادن است. در چنین موقعیتی چگونه هنرمند تشویق شود به سمت تولیدات عاشورایی متمایل شود؟


بیشتر بخوانید:

زائری: آثار عاشورایی باید به درک کلام اباعبدالله(ع) رسیده باشد


این بازیگر تصریح کرد: امام حسین(ع) بیش از 50 سال عمر کردند. هر مقطعی از زندگی ایشان می‌تواند مدنظر فیلمسازان قرار گیرد اما همیشه وقتی قرار است درباره ایشان کاری یا حرفی زده شود تنها 10 روز محرم مدنظر قرار می‌گیرد. این اتفاق خوشایند نیست چون باید با برنامه‌های نمایشی تمامی بخش‌های زندگی ابا‌عبدالله(ع) برای مردم بیان شود. برای رسیدن به این خواسته مهمترین قدم نگارش متن‌های خوب است؛ متونی که با همراه کارشناسان خبره تاریخی، همراه باشد تا کوچکترین خطا و تحریفی پیش نیاید.

انتهای پیام
captcha