منبرهای محرمی؛ فرصتی برای جهاد تبیین و پاکسازی ذهن از ابهامات
کد خبر: 4074606
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶
یک مکتب و هزار روشنگری/ 1

منبرهای محرمی؛ فرصتی برای جهاد تبیین و پاکسازی ذهن از ابهامات

دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: جهاد تبیین یک واجب و ضرورت کلی است؛ بنابراین خطبا و سخنرانان و هر کسی که می‌تواند با هر فکر و ایده‌ای به بیان دستاوردهای نظام جامه عمل بپوشاند نباید فرصت را از دست دهد؛ به‌ویژه در فضای مجازی نبابد تبیین را از یاد برد.

حجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: مجموعه اقداماتی که وجود امام حسین(ع) در جریان کربلا انجام دادند؛ از نمایندگانی که به شهرهای مختلف مشهور آن زمان فرستادند یا نامه‌هایی که به شهرهای مختلف و به‌سوی علمای برجسته انسان‌های مفید روزگار ارسال شد همگی نشان از روشنگری امام داشت.

وی افزود: خطبه‌هایی که ایراد شد و سخنرانی‌هایی که امام در لحظه‌های مختلف داشتند همه این موارد به ما یک درس می‌دهد و آن پیام مهم این است که اساس کار و حرکت امام حسین(ع) بر روشنگری و تبیین و بیان حقایق برای مردم و امت اسلامی بوده است.

دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با تأکید بر یادآوری کردن سنت رسول خدا(ص) و امر به معروف و نهی از منکر توسط امام حسین(ع)، تصریح کرد: هدف ایشان از این حرکت بیان حقیقت دین پیامبر(ص) است که آن امام رسالت خود را به‌خوبی در کربلا به پایان رساندند.

هاشمی با بیان اینکه امروز نیز ما در این برهه از زمان به موضوع تبیین حقایق بسیار نیاز داریم، اظهار کرد: موضوعی که رهبر معظم انقلاب بارها بر آن تأکید داشته و آن را واجب فوری نامیدند، باید ضرورت زمان ما باشد و چه فرصتی مهم‌تر و اثرگذارتر از محرم برای این نوع از جهاد.

وی با بیان اینکه ابتدا باید دید جهاد تبیین به چه معناست، افزود: جهاد تبیین یعنی وقایع و اتفاقات را ‌گونه که واقعی و دقیق است برای مردم بیان کنیم؛ بنابراین اینجاست که ضرورت تبیین خود را نشان می‌دهد.

این مدرس حوزه علمیه بیان کرد: به دلیل اینکه از سوی مدافعان نظام اسلامی، برنامه‌های نظام به خوبی تبیین نشده و اطلاع‌رسانی دقیقی به مردم صورت نگرفته، تناقض‌گویی‌های دشمنان پررنگ شده و گاهی مردم با این تناقض‌ها دچار ابهام می‌شوند.

هاشمی ادامه داد: جهاد تبیین یک واجب و ضرورت کلی است؛ بنابراین خطبا و سخنرانان و هر کسی که می‌تواند با هر فکر و ایده‌های به بیان دستاوردهای نظام که در راستای آموزه‌های اسلام است جامه عمل بپوشاند نباید فرصت را از دست دهد؛ به خصوص در فضای مجازی نباید تبیین را از یاد برد.

وی با تأکید بر بیان واقعیت‌های زمانه به خصوص در ابزار فضای مجازی که در دسترس جوانان است، افزود: بیان دستاوردهای انقلاب و هجمه‌های دشمنان توسط افراد اثرگذار جامعه ضروری است و نباید از مطالعات روز نیز غافل شد.

بدون مطالعه منبر نروید 

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه خطبا برای بیان دستاوردهای جامعه اسلامی نیاز به بروزرسانی اطلاعات خود دارند، تصریح کرد: نباید هیچ سخنرانی بدون مطالعه اتفاقات روز بر منبر حاضر شود که این امر نه تنها شرایط را بهتر نمی‌کند که بلکه باعث آسیب خواهد شد؛ این بسیار آسیب‌زاست که یک منبر بدون مطالعه برپا شود.

هاشمی ادامه داد: در این زمینه کتاب‌های خوبی نوشته شده که به بیان دستاوردهای انقلاب به‌صورت دقیق و معتبر می‌پردازد که کتاب «صعود چهل ساله» از جمله اثرگذارترین آن‌هاست، اظهار کرد: مداحان با قشر جوان بیشتر در ارتباط بوده و باید با استناد به منابع با جوانان ارتباط داشته باشند.

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه ارزیابی مجالس امام حسین(ع) نشان می‌دهد این مجالس در این سال‌ها نسبتا مطلوب برگزار شده است، تصریح کرد: درست است که با آرمان جلسات امام حسین(ع) برای جذب حداکثری  تفهیم و آگاه‌سازی فاصله داریم، اما مطلوب و اثرگذار است.

هاشمی با بیان اینکه هرچه بیشتر کیفیت‌بخشی داشته باشیم موفق‌تر خواهیم بود، ادامه داد: کیفیت‌بخشی نیز با تبیین درست انجام خواهد شد؛ اگر امروز در جهاد تبیین کوتاهی کنیم و به وظیفه خود عمل نکنیم باید منتظر باشیم که در اثر کم‌کاری و غفلت ما و تلاش بی‌وقفه دشمن کربلای سال 61 تکرار شود.

وی یادآور شد: عبور از پیچ و خم‌های مهم تاریخی در هیاهوی رسانه‌ای دشمن تنها با بیان کردن و معرفی و تکرار دستاوردهای عملیاتی می‌شود؛ بنابراین نباید فرصت‌های کوتاهی چون محرم را برای این روشنگری و پاک کردن ذهن مردم از هر ابهام استفاده کرد.

انتهای پیام
captcha