صادقی پیشگامی وارسته در هنر متعهد انقلاب بود
کد خبر: 4073827
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
چهار پیام تسلیت در پی درگذشت یک هنرمند پیشکوست

صادقی پیشگامی وارسته در هنر متعهد انقلاب بود

چهار تن از مدیران و مسئولین کشور درگذشت حبیب‌الله صادقی را در پیامی جاداگانه تسلیت گفتند.

به گزارش ایکنا، در پی درگذشت حبیب‌الله صادقی هنرمند متعهد انقلابی، محمود سالاری؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالرضا سهرابی؛ مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرحسین سمیعی؛ معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و عبادرضا اسلامی کولایی؛ رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در پیامی جاداگانه درگذشت این هنرمند را تسلیت گفتند که در ادامه مشروح این پیام‌ها را می‌خوانیم.

ثابت‌قدم پای آرمان‌های انقلاب اسلامی

در پیام تسلیت محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد چنین آمده است:

«بسمه‌تعالی

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

خبر درگذشت اندوه‌بار هنرمند متعهد، انقلابی و پیشکسوت عرصه نقاشی، کاریکاتور و گرافیک  استاد حبیب‌الله صادقی، موجب تألم و تأثر فراوان اینجانب شد.

استاد حبیب‌الله صادقی شخصیت بزرگی که عمر پربرکت خویش را با عشق و هنر متعهدانه درهم آمیخته و سال‌ها با جان و دل خود در دوران پیروزی انقلاب و دفاع مقدس با آثارش کنار مردم بود و باورها و آرمان‌های مردم را نقش زد؛ انقلابی بود و تفکر آرمانی داشت، همواره به دنبال ایجاد تحول، تجلی، قرائت و رهیافت جدید از روحیه انقلابی با زبان هنر، ثابت‌قدم پای آرمان‌های انقلاب اسلامی ایستاد.

یقیناً نام و آثار هنری این استاد و هنرمند پیشکسوت ارزشمند روایتگر انقلاب و حماسه برای همیشه در تاریخ هنر ایران اسلامی ماندگار خواهد بود.

اینجانب فقدان این هنرمند پیشکسوت را به خانواده محترم ایشان، اصحاب فرهنگ و هنر تسلیت عرض کرده و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم، رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و اجر آرزومندم.»

پیشگام وارسته هنر انقلاب

در پیام تسلیت عبدالرضا سهرابی؛ مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چنین آمده است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

با نهایت تأسّف و تألّم، خبر جانکاه درگذشت هنرمند متعهد و انقلابی، دکتر حبیب‌الله صادقی را دریافت کردم.

دکتر حبیب‌الله صادقی از پیشگامان وارسته هنر انقلاب و از هنرمندان صاحب سبک رشته نقاشی بود که از عنفوان انقلاب شکوهمند اسلامی تا پایان دوران دفاع مقدس و سال‌های متمادی پس از آن، عمر شریف و پربرکت خود را صرف رشد و اعتلای هنر انقلاب و تربیت نسل ارزنده‌ای از هنرمندان متعهد و انقلابی ساخت.

بدون‌شک تلاش‌های مجاهدانه و خدمات ارزنده این استاد پارسا که سرمایه‌ای بی‌بدیل برای هنر انقلاب اسلامی به‌شمار می‌آمد، فراموش‌ناشدنی و فقدان او ثلمه‌ای عظیم و جبران‌ناپذیر برای هنر انقلاب اسلامی و هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی خواهد بود.

در پایان، درگذشت این هنرمند مخلص و متعهد را به خانواده معزّز صادقی، هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی و تمامی شیفتگان و دلبستگان آن استاد ارجمند تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای آن فقید فرهیخته، رحمت و غفران واسعه و برای عموم سوگواران و تعزیت‌داران، صبر و اجر جزیل مسئلت دارم.»

درخشان‌ترین گوهر هنر متعهد انقلاب

در پیام تسلیت امیرحسین سمیعی؛ معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران چنین آمده است:

«حبیب‌الله صادقی یکی از درخشان‌ترین گوهرهای هنر متعهد انقلاب از میان ما رفت.

او را یکی از مهم‌ترین نقاشان انقلاب و دفاع مقدس می‌دانند. دکتر حبیب‌الله صادقی سال‌ها به عنوان مدرس و استاد دانشگاه فعالیت کرد و شاگردان بسیاری را تربیت کرد. و از این راه نسل‌های متعهدی را به همراهان ایران و انقلاب اضافه کرد.

در نقاشی‌هایش آثاری بدیع با ترکیب‌بندی‌های مدرن و عناصر نقاشانه وجود دارد. او با شناخت فرم و آگاهی کافی نسبت به انقلاب، دفاع مقدس و امامان شیعه آثاری ماندگار در حوزه نقاشی از خود به یادگار گذاشت.

صادقی نذر کرده بود هر سال در عاشورای حسینی یک اثر برای سرور و سالار شهیدان خلق کند.

در آثار عاشورایی‌اش با رنگ و نور و شناختی دقیق فضایی عزتمندانه و امیدوارانه خلق کرده است.

آخرین اثری که از حبیب‌الله صادقی دیده شد و اخبارش در همه جا منتشر شده، تابلویی یگانه و منحصر به فرد بود با عنوان «در رثای سیمرغ تجلی»، یک ترکیب‌بندی نمادین و ۱۰۰ مترمربعی در تعداد زیادی بوم اجرا شده بود. این اثر هنری در حقیقت روایتی تصویری از وقایع مهم تاریخ معاصر است و به موضوعاتی چون انقلاب اسلامی ایران، دفاع مقدس، جنایات داعش و رشادت‌های سپهبد حاج قاسم سلیمانی پرداخته شده است.

بی‌شک، نام و یاد دکتر حبیب‌الله صادقی به عنوان یکی از تأثیرگذارترین و مهم‌ترین نقاشان جریان انقلاب و هنر متعهد در یاد و خاطر تمام علاقه‌مندان باقی خواهد ماند. امیدوارم ادامه‌دهندگان راهش بتوانند به نیکی از میراث او حفاظت کنند و راهش را ادامه دهند».

حضور فعال در عرصه فرهنگ و هنر

در پیام تسلیت عبادرضا اسلامی کولایی؛ رئیس موزه هنرهای معاصر چنین آمده است:

«حبیب‌الله صادقی هنرمند ارزشمند، سال‌ها در جریان حرفه‌ای و آموزش دانشگاهی هنر نقش فعالی داشت و فعالیت‌های این هنرمند و استاد هنر نتایج و آثار پایداری برای فرهنگ و هنر کشور دارد.

صادقی در عرصه مدیریت هنری از جمله به عنوان رئیس موزه هنرهای معاصر تهران به هنر و هنرمندان خدمت کرد.

درگذشت هنرمند گرانقدر زنده‌یاد حبیب‌الله صادقی را به خانواده ارجمندش و جامعه هنری تسلیت می‌گویم و بهترین درجات را از درگاه خداوند متعال برای ایشان خواستارم.»

انتهای پیام
captcha