100 سوگواره ویژه محرم در یزد برگزار می‌شود
کد خبر: 4073814
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳

100 سوگواره ویژه محرم در یزد برگزار می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد با اشاره به پتانسیل این استان در زمینه گردشگری مذهبی از برگزاری 100 برنامه و سوگواره ویژه ایام محرم و صفر خبر داد.

احمد آخوندی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزدبه‌ گزارش ایکنا از یزد، به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، احمد آخوندی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد اظهار کرد: استان یزد هر ساله در ماه‌های محرم و صفر با توجه به برگزاری آیین‌ها و مراسم عزاداری خاص مقصد گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد ادامه داد: امسال در سراسر استان یزد از اول محرم تا پایان ماه صفر بالغ‌ بر 100 برنامه و سوگواره برگزار خواهد شد که برخی از این آئین‌ها و مناسک در فهرست آثار ناملموس کشور نیز به ثبت رسیده‌اند.

آخوندی با اشاره به فعالیت چندین ساله کمیته گردشگری مذهبی و معنوی استان یزد در این ایام افزود: این کمیته از محرم سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را به‌صورت خودجوش و زیر نظر انجمن صنفی دفاتر خدمات سفر استان، با هدف معرفی آیین‌های مذهبی یزد و کشور به گردشگران خارجی و داخلی به‌منظور مقابله با ایران هراسی و اسلام‌ستیزی آغاز کرد که از مهم‌ترین اقدامات آن اتخاذ تمهیدات لازم و فراهم کردن زمینه استقبال مطلوب از گردشگران یزد در مناسبت‌های مذهبی و به‌خصوص ماه محرم بوده تا فرهنگ دینی مردم این دیار را هرچه بهتر به جهانیان معرفی کنند.

وی با بیان اینکه حضور گردشگران خارجی و غیرمسلمان در ماه محرم در یزد، موجب آشنایی آنان با فلسفه قیام امام حسین (ع) و درک صحیح آموزه‌های دینی می‌شود، اضافه کرد: توجه به گردشگری مذهبی و جذب گردشگران خارجی از این طریق می‌تواند به توسعه گردشگری در یزد منجر شود.

آخوندی با تأکید بر اینکه گردشگران خارجی به‌عنوان سفیران فرهنگی کشور هستند، گفت: در مناسبت‌های مذهبی برنامه‌ریزی خوب و گسترده برای این گردشگران، زمینه ترویج فرهنگ ناب یزد و پیشینه فرهنگی ایران اسلامی را ایجاد می‌کند.

به گفته وی موضوع گردشگری مذهبی در یزد به‌خصوص در ایام محرم، با توجه به نوع عزاداری مردمان این دیار که در اشعار پرمحتوا، سبک نوحه‌خوانی، هیئت‌های مذهبی آن نمود یافته، باید بیش‌ از پیش مورد توجه قرار گیرد که در این راستا در همه شهرستان‌های استان، امسال سوگواره‌هایی برنامه‌ریزی‌ شده تا آیین‌ها و مراسم خاصی که در این دو ماه خصوصاً روزهای تاسوعا و عاشورا در یزد برگزار می‌شود، به گردشگران معرفی شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد با اشاره به اینکه تاکنون ۳۵ مورد از مراسم و آیین‌های مربوط به ماه محرم در استان یزد در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است، تصریح کرد: مراسم هشتم محرم شهرستان ابرکوه، مراسم روز عاشورا و نخل برداری حسینیه امام تفت، عزاداری و نخل برداری در تفت به‌عنوان طولانی‌ترین نخل‌برداری ایران، تعزیه در روستای توت اردکان، مراسم اجغه‌زنی بافق از مهم‌ترین مراسم مذهبی یزد در ماه محرم و صفر هستند که به ثبت ملی نیز رسیده‌اند و هر ساله گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور و دنیا در این آیین‌ها شرکت می‌کنند.

انتهای پیام
captcha