اعلام جزئیات حج از زبان مشاور پادشاه عربستان
کد خبر: 4067428
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱

اعلام جزئیات حج از زبان مشاور پادشاه عربستان

مشاور پادشاه عربستان جزئیات تازه‌ای از حج امسال از جمله امکانات حمل و نقل حجاج و تدابیر بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیماری‌ها را تشریح کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از الشرق الاوسط، خالد بن فیصل مشاور پادشاه عربستان سعودی در امور حج با اشاره به اینکه بیش از 47 اداره دولتی برای ارائه خدمات به زائران حج بسیج شده‌اند، گفت: 35 قطار هر کدام با ظرفیت 417 مسافر برای جابجایی زائران بین مکه و جده تدارک دیده شده که روزانه 30 سفر یا بیشتر انجام خواهد شد.

 الفیصل افزود: قطار مشاعر و اماکن مقدس هم روزانه 210 هزار زائر را جابجا خواهد کرد. شانزده هزار اتوبوس مدرن هم برای جابجایی 790 هزار حاجی تدارک دیده شده و وزارت بهداشت نیز 18 بیمارستان را در مکه و مشاعر مقدس با ظرفیت بیش از 3700 تخت با پشتیبانی 171 مرکز آماده کرده است.

امیر مکه همچنین اعلام کرد که امسال یک میلیون کارت هوشمند با ویژگی‌های جدید صادر خواهد شد که حاوی بارکدی است که اطلاعات شخصی زائر، محل اقامت و اطلاعات بهداشتی‌اش  را مشخص و به کاهش بی‌نظمی در حج کمک می‌کند. علاوه بر این نیروهای امنیتی توانسته‌اند 30 متخلف را که اقدام به فروش فیش‌های جعلی حج کرده بودند، دستگیر کنند.

مشاور پادشاه عربستان با اشاره به اینکه تعداد زائران امسال به یک میلیون نفر می‌رسد که 150 هزار نفر از آنها زائران داخلی و 850 هزار نفر زائران خارجی هستند، تصریح کرد: سهمیه زائر هر کشور براساس جمعیت آن کشور در نظر گرفته شده است. سازمان کنفرانس اسلامی سهم هر کشور را به ازای هر یک میلیون نفر یک هزار زائر تعیین کرده اما امسال سومین سالی است که حج به دلیل شیوع کرونا، به‌صورت استثنایی برگزار می‌شود. بنابراین افزایش تعداد زائران براساس سهمیه‌های ویژه کشورها همراه به رعایت جوانب بهداشتی و سلامت زائران در نظر گرفته شده است.

امیر مکه مکرمه درباره تدابیر بهداشتی در حج امسال نیز با اشاره به اینکه کمیته‌هایی ویژه نظارت بر اوضاع بهداشتی تدارک دیده شده است که یکی از وظایف این کمیته‌ها بررسی پیامدهای همه‌گیری کرونا و دیگر بیماری‌های واگیردار و ارائه راهکارها و تدابیر پیشگیرانه برای آن است، افزود: در خصوص تدابیر مربوط به ترک کشور نیز بخش‌های مسئول جدول‌های زمانی مشخصی را برای ورود زائران و انجام مراسم حج و ترک کشور تدارک دیده‌اند.

انتهای پیام
captcha