رشد 2.2 درصدی ازدواج در دوران شیوع کرونا
کد خبر: 4067186
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳

رشد 2.2 درصدی ازدواج در دوران شیوع کرونا

دبیر ستاد بزرگداشت هفته ازدواج با اشاره به رشد 2.2 درصدی ازدواج در دوران شیوع کرونا، از آغاز برنامه‌‌های هفته ازدواج از روز جمعه 10 تیرماه خبر داد و گفت: برنامه‌های این هفته در جشن وصال آغاز می‌شود.

آغاز هفته ازدواج با حضور رئیس جمهور در جشن وصال

به گزارش خبرنگار ایکنا، امروز سه‌شنبه هفتم تیرماه در آستانه هفته ازدواج، نشست خبری تشریح برنامه‌های این هفته با حضور حجت‌الاسلام مهدی متقی‌فر، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان و دبیر ستاد بزرگداشت هفته ازدواج برگزار شد.

حجت‌الاسلام متقی‌فر در این نشست خبری با اشاره به اینکه وزارت ورزش و جوانان در حوزه بزرگداشت هفته ازدواج به صورت ملی برنامه‌های مختلفی اجرا می‌کند، گفت: وزارت ورزش و ادارات کل استانی برنامه‌های متعددی برنامه‌ریزی کرده‌اند که این برنامه‌ها از روز جمعه 10 تیرماه آغاز و تا 16 تیرماه ادامه پیدا می‌کند.

وی از برگزاری «جشن وصال» در تالار وحدت خبر داد و گفت: شعار امسال «آسان و آسمانی» انتخاب شده است و تلاش داریم برای ازدواج آسان و حذف تشریفات فرهنگ‌سازی کنیم. در همین راستا با همکاری شهرداری تهران بیلبوردهایی در تهران نصب می‌شود.

آسان و آسمانی 

دبیر ستاد بزرگداشت هفته ازدواج ضمن ابراز خرسندی از اینکه در سال 1400 برای دومین سال متوالی شاهد افزایش آمار ازدواج بوده‌ایم، گفت: این افزایش به دلیل کاهش برخی تشریفات و حذف هزینه‌های اضافی بوده است؛ به همین دلیل شعار «آسان و آسمانی» برای هفته ازدواج سال جاری انتخاب شده است.

وی از راه‌اندازی پویشی برای دریافت تجربه‌های ازدواج آسان خبر داد و گفت: به افرادی که در این پویش شرکت و تجارب ازدواج آسان خود را بیان کنند به قید قرعه جوایزی اهدا می‌شود.

رشد 2.2 درصدی در حوزه ازدواج

اهدای جهیزیه به زوج‌‌های جوان، ارائه مشاوره رایگان به زوج‌ها و ... نیز از دیگر اقداماتی بود که حجت‌الاسلام متقی‌فر از اجرای آنها در هفته ازدواج همانند سال‌های گذشته خبر داد و گفت: آمار ازدواج در سال 1399 حدود 556 هزار و 727 مورد بود که این آمار در سال 1400 به 568 هزار و 930 ازدواج رسید، یعنی حدود 2.2 دهم درصد رشد ازدواج داشته‌ایم.

وی در پاسخ به اینکه چرا برنامه‌های تشویق به ازدواج برای دهه 70 و 80 است و افراد مجرد دهه 60 هدف این برنامه‌‌ها نیستند؟ گفت: قانون حمایتی برای همه است. مصوبه‌ای هم معاونت امور زنان تصویب کردند که به روستائیان دهه 60 که ازدواج کنند وام اعطا می‌شود.

رشد 2.2 درصدی ازدواج در دوران شیوع کرونا

متقی‌فر در پاسخ به این سؤال که خدمات مرتبط با ازدواج مثل تهیه لباس، گل، آرایشگاه، تالار و ... بسیار گران است چرا با صنوف مرتبط با ازدواج برای کاهش این هزینه‌ها رایزنی نمی‌کنید؟ گفت: مجمع خیرین با صنف تالاردارها و آرایشگرها و خدمات عروسی ارتباط برقرار کرده تا خدمات را با هزینه‌های کمتر ارائه کنند. همچنین در تلاش هستیم کاهش هزینه‌های خدمات عروسی و عقد را تسهیل کنیم.

مهم‌ترین نکته برای پیشگیری از طلاق

وی در خصوص افزایش آمار طلاق و نگرانی از کاهش ازدواج، گفت: مهم‌ترین نکته برای پیشگیری از طلاق، انتخاب آگاهانه است. وزارت ورزش با 500 مرکز مشاوره و خانواده، مشاوره پیش از ازدواج ارائه می‌دهد. مشاوره رایگان نیز در طول سال انجام می‌شود چرا که مشاوره پیش از ازدواج تأثیر مستقیم بر پیشگیری از طلاق دارد.

دبیر ستاد بزرگداشت هفته ازدواج اضافه کرد: سالیانه پنج هزار کارگاه آموزشی پیش از ازدواج برگزار می‌شود؛ البته باید کیفیت آموزش در این کارگاه‌ها بالا برود و روش‌های آموزش متفاوت باشد؛ باید به فکر قالب‌های جدید در حوزه آموزش زوجین باشیم.

وی از راه‌اندازی سامانه ملی آموزش و مشاوره ازدواج نیز خبر داد و در پاسخ به اینکه آیا در حوزه واسطه‌گری ازدواج ورود می‌کنید؟ گفت: بر اساس قانون جوانی جمعیت مکلف هستیم مجوز مراکز همسریابی را پس از تأیید سازمان تبلیغات اسلامی صادر کنیم که در حال تدوین آیین نامه این اقدام هستیم.

دبیر ستاد بزرگداشت هفته ازدواج در پاسخ به این سؤال که تأمین شغل و مسکن مشکل بزرگ جوانان برای ازدواج است، در این راستا چه اقداماتی انجام می‌دهید؟ گفت: وزارت ورزش و جوانان تکلیف قانونی در حوزه مسکن و کار ندارد و باید از نهادهای مسئول این حوزه سؤال شود.

وی در خصوص وام ازدواج و مشکلات مربوط به پرداخت این وام، گفت: پرداخت وام ازدواج یکی از اتفاق‌هایی است که نیاز به پیگیری و جریان سازی دارد. پیگیری‌های متعدد موجب رشد پرداخت وام ازدواج شده است و تعداد زوج‌هایی که طی سه ماهه اول سال جاری وام ازدواج دریافت کرده‌اند نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 71 درصدی داشته است.

مشکلات پرداخت وام ازدواج

حجت‌الاسلام متقی‌فر تصریح کرد: قبول داریم که مشکلاتی در پرداخت وام ازدواج وجود دارد. بحث ضمانت وام ازدواج یکی از مشکلات این حوزه است و بانک مرکزی باید فکری کرده و به سلیقه‌ای عمل کردن بانک‌ها باید رسیدگی شود. مشخص نبودن زمان پرداخت وام ازدواج هم مشکل دیگری است که پیگیر این دو مشکل هستیم و باید راهکاری برای حل آنها اندیشیده شود.

وی در پایان گفت: در راستای فرهنگ‌سازی مشاوره، میزهای تخصصی مشاوره در اماکن عمومی مثل مترو و پارک‌ها قرار داده شد که طی ماه رمضان 12 هزار مراجعه داشتیم و پیگیر هستیم که در تابستان با همکاری شهرداری تهران و مترو میز تخصصی مشاوره راه‌اندازی کنیم. در شهرستان‌ها نیز میز مشاوره راه‌اندازی خواهد شد.

انتهای پیام
captcha