موفقیت پژوهشگر پژوهشگاه رويان جهاددانشگاهی در کسب جايزه بين‌المللی کرايوبيولوژی
کد خبر: 4067160
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴

موفقیت پژوهشگر پژوهشگاه رويان جهاددانشگاهی در کسب جايزه بين‌المللی کرايوبيولوژی

روح‌الله فتحی، پژوهشگر پژوهشگاه رويان جهاددانشگاهی موفق به دریافت جايزه بين‌المللی کرايوبيولوژی شد.

روح‌الله فتحیبه گزارش ایکنا،‌ روابط عمومی و امور بين‌المللی پژوهشگاه رويان اعلام کرد: جايزه بين‌المللی پژوهشگر جوان با عنوان Dayong Gao Young Investigator Award به روح‌الله فتحی اختصاص يافت.

این جایزه به صورت سالانه از سوی انجمن جهانی کرايوبيولوژی به پژوهشگران زير 45 سال فعال در حوزه زيست انجماد و يا کرايوبيولوژی تعلق می‌گيرد که در کشور خود در توسعه اين علم مؤثر هستند.

جايزه بين‌المللی انجمن کرايوبيولوژی در سال2019 ميلادی بنيان نهاده شده است که چهارمين دوره آن در سال 2022 ميلادی در پايتخت کشور ايرلند جنوبی و در ماه جولای برگزار خواهد شد. اين جايزه درسال 2019 به پژوهشگری از کشور برزيل، در سال 2020 به پژوهشگری از پاکستان و در سال2021 ميلادی به يک پرتغالی اعطا شد.

روح‌الله فتحی، عضو هيئت علمی پژوهشگاه رويان جهاد دانشگاهی، در اين مورد بيان کرد: از اينکه امسال اين جايزه بار ديگر به جهان اسلام و منطقه خاورميانه اختصاص يافته است، بسيار خوشحال هستم.

کرايوبيولوژی، علم چگونگی نگهداری مواد زيستی و سلول‌های زنده در درجه حرارت پايين است. حفظ طولانی‌مدت سلول‌های بنيادی، سلول‌های جنسی( اسپرم و تخمک) جنين چندسلولی و يا بافت‌های تخمدان و بيضه از جمله موارد استفاده اين علم در درمان ناباروری محسوب می‌شود. بانک سلول‌های بنيادی خون بند ناف نيز يکی ديگر از مصاديق استفاده از درجه حرارت پايين درنگهداری طولانی‌مدت اين سلول‌های بسيار باارزش است.

پژوهشگاه رويان هم‌اکنون از آخرين روش‌های انجمادی در ذخيره‌سازی نمونه‌های زيستی بهره می‌برد و بسياری از اين روش‌ها را خود در محيط آزمايشگاه ايجاد کرده و يا توسعه داده است.

یادآور می‌شود، روح‌الله فتحی، دانشيار گروه جنين‌شناسی پژوهشگاه رويان بوده که در دو حوزه انجماد تخمک و مهندسی بافت تخمدان فعاليت می‌کند.  

انتهای پیام
captcha