همایش ملی فقه نظام‌ساز در قم برگزار می‌شود
کد خبر: 4064059
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹

همایش ملی فقه نظام‌ساز در قم برگزار می‌شود

دبیر همایش ملی فقه نظام‌ساز گفت: همایش ملی فقه نظام‌ساز، پنجشنبه ۲۶ خرداد در مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، عضو خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری، ۲۳ خرداد در نشست خبری همایش ملی فقه نظام‌ساز که در مؤسسه آموزشی امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: بحث از نظام فقهی یا فقه نظام‌ساز یک ضرورت برای حوزه‌های علمیه است، چرا که با فقه معطوف با قطعات از هم جدا افتاده نمی‌توان پاسخ عصر و جامعه در هم‌تنیده و در هم فرورفته را داد.

وی با تشریح جزئیات همایش ملی فقه نظام‌ساز، ابراز کرد: این همایش به سه هدف مهم نزدیک‌سازی افق‌های نگاه و نظریه‌ها در این حوزه، ایجاد بستر لازم برای آموزش و پژوهش مؤسسات و تقویت و توسعه گفتمان دامنه ادبیات در این حوزه می‌پردازد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: بحث نظام‌سازی فقهی عمدتاً پس از انقلاب مطرح شده و یک سیر صعودی داشته است و امروز در یک نقطه مطلوب از طرح شدن قرار دارد، اما دیدگاه‌ها و نظریه‌های مختلفی در این خصوص وجود دارد و این همایش یکی از اهداف اساسی خودش را متناظر کردن این دیدگاه‌ها قرار داده است.

دبیر همایش ملی فقه نظام‌ساز با اشاره به اینکه این مباحث در حد تئوری باقی نخواهد ماند، عنوان کرد: واحد‌های درسی با این عنوان در برخی از مؤسسات در حال انجام است که این همایش به این حرکت توان بیشتری می‌بخشد و فضا و افقی برای توسعه این مباحث پیدا می‌شود، بنابراین یک تئوری صرف نیست و هرگاه مباحث آموزشی عمق پیدا کند، به مسائل اجتماعی سرریز می‌کند که بر آن اساس می‌توان برای مسائل جامعه نسخه‌هایی پیچید.

استاد حوزه و دانشگاه با تأاکید بر اینکه در این همایش از پنج اثر علمی رونمایی خواهد شد، اظهارکرد: در این مراسم سه مقاله ارائه می‌شود، همچنین از پنج اثر مهم تولیدشده در این حوزه رونمایی خواهد شد که شامل دو شماره مجله فقه نظام‌ساز، مجموعه مقالات پیش نشست‌ها و کتاب گفتار‌های فقه نظام ساز می‌شدو.

وی ادامه داد: همایش ملی فقه نظام‌ساز پنجشنبه ۲۶ خرداد ساعت ۸:۳۰ با سخنرانی آیات اراکی، رشاد، و حجج اسلام والمسلمین میرباقری، ارسطا و مبلغی در مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار خواهد شد.

یادآور می‌شود، این همایش با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، پژوهشگاه فقه نظام‌ساز، دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، فرهنگستان علوم اسلامی قم و پژوهشگاه آیت‌الله شهید سیدمحمدباقر صدر برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha