لزوم توجه به پژوهش‌های تحلیلی در حوزه ادبیات
کد خبر: 4059844
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶

لزوم توجه به پژوهش‌های تحلیلی در حوزه ادبیات

برگزیده مسابقه ملی پایان‌نامه سه دقیقه‌ای در گیلان، با بیان این‌که اغلب پژوهش‌های صورت‌گرفته در ادبیات، توصیفی هستند، گفت: در پایان‌نامه‌ی خود به تحلیل گفتمان انتقادی سه سفرنامه از زنان در دوران قاجار پرداختم که از دوره‌های تاثیرگذار تاریخ ایران است.

حدیثه حسنی برگزیده مسابقه ملی پایان‌نامه سه دقیقه‌ای در گیلان

حدیثه حسنی درویشی، کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی و برگزیده مرحله استانی ششمین دوره مسابقه ملی پایان‌نامه سه دقیقه‌ای در گیلان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان به دلایل انتخاب موضوع پایان‌نامه خود پرداخت و ابراز کرد: اولین دلیل انتخاب عنوان «واکاوی سفرنامه‌های زنان در عصر قاجار، با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی» و با مطالعه‌ موردی «چادر کردیم رفتیم تماشا»، «سه روز به آخر دریا» و «خانم، فردا کوچ است» برای پژوهش و نگارش این پایان‌نامه، جذابیت سفرنامه‌ و سفرنامه‌نویسی بود.

وی ادامه داد: این سه سفرنامه که توسط زنان نوشته شده‌اند و تاکنون تحقیقی در ارتباط با آن‌ها صورت نگرفته است، از جذابیت بیشتری برخوردار بود. بیشتر مطالعات انجام‌شده به سفرنامه‌هایی که توسط مردان نوشته شده‌اند، توجه داشت و تا کنون کمتر به سفرنامه‌هایی که توسط زنان به نگارش درآمده‌اند پرداخته شده است.


بیشتر بخوانید


این آموزگار گیلانی با بیان این‌که اغلب پژوهش‌های صورت‌گرفته در ادبیات، توصیفی هستند و کمتر به تحلیل متون همراه بافت اجتماعی، فرهنگی و غیره پرداخته‌اند، خاطرنشان کرد: در پایان‌نامه‌ی خود به تحلیل گفتمان انتقادی سه سفرنامه از زنان در دوران قاجار پرداختم که از دوره‌های مهم و تاثیرگذار تاریخ ایران است.

حسنی درویشی تصریح کرد: براساس تحلیل این سفرنامه‌ها، تصویر زن به‌عنوان شخصیتی ضعیف و منزوی که از دوران پیش در اذهان وجود داشت، به زنی باسواد، مستقل و تاثیرگذار در جامعه بدل شده است. یکی از راه‌های عملیاتی شدن این عنوان، تهیه‌ی پادکست از آن‌ها و معرفی مفاهیم کلیدی آن‌ها به افراد جامعه است. با ارائه‌ پادکست‌ از این سه سفرنامه می‌توان نقش زنان در امور مهم مملکت را در دوران قاجار به خوبی نشان داد.

برگزیده مسابقه ملی پایان‌نامه سه دقیقه‌ای در گیلان بیان کرد: با توجه به این که اغلب موضوعات در رشته ی ادبیات، نظری هستند و در عملیاتی‌ساختن آن‌ها محدودیت وجود دارد، موضوع انتخابی من نیز از این امر مستثنی نیست. با این حال امیدوارم به‌زودی بتوانم این طرح را با ایده‌ای نوآورانه عملیاتی سازم.

انتهای پیام
captcha