نادر طالب‌زاده؛ از فدا شدن برای انقلاب تا شباهت‌ با جلال آل احمد
کد خبر: 4058135
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
در مراسم بزرگداشت نادر طالب‌زاده مطرح شد؛

نادر طالب‌زاده؛ از فدا شدن برای انقلاب تا شباهت‌ با جلال آل احمد

مراسم بزرگداشت نادر طالب‌زاده، شامگاه 28 اردیبهشت ماه با حضور جمعی از استادان و پژوهشگران حوزه برگزار شد. حجت‌الاسلام ناصر سقای بی‌ریا، در این مراسم گفت: حاج نادر خالصانه خود را فدای انقلاب کرد. همچنین حسین ابراهیم‌زاده نیز از شباهت‌های حاج نادر و جلال آل احمد سخن به میان آورد.

حاج نادر خالصانه خود را فدای انقلاب کرد/ ابراهیم‌زاده تشریح کرد: شباهت‌های حاج نادر و جلال آل احمدبه گزارش ایکنا، مراسم بزرگداشت نادر طالب‌زاده، شامگاه 28 اردیبهشت‌ماه با حضور چند نفر از استادان و پژوهشگران حوزه از جمله، حجج اسلام ناصر سقای بی‌ریا، معاون پژوهش مؤسسه امام خمینی، ملانوری، معاون تبلیغ حوزه و همچنین همسر مرحوم طالب‌زاده و حسین ابراهیم‌زاده در قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام ناصر سقای بی‌ریا، در این مراسم گفت: من شیفته حاج نادر بودم و در چند برنامه تلویزیونی هم خدمت ایشان رسیدم؛ ایشان مقید بود قبل از اینکه دوربین روشن و برنامه شروع شود دعا می‌خواند و توسلی پیدا می‌کرد و بعد کار آغاز می‌شد.

وی افزود: برخی فکر می‌کنند نادر طالب‌زاده، انسانی بود با ویژگی‌هایی که افراد دیگر ندارند و تصور مردم این است که افراد برجسته از ابتدا برجسته بوده‌اند و دیگران نمی‌توانند مانند آنها شوند ولی این تصور غلط است.

سقای بی‌ریا با اشاره به تربیت حضرت موسی(ع) در خانه فرعون، افزود: در دوران رسول خدا(ص) هم ما فردی مانند سلمان فارسی را داریم که به جایی رسید که سلمان منا اهل‌البیت(ع) شد. اگر بخواهم چند نفر را در زمان حیات خود، برشمارم که از قماش مجاهدان در راه خدا هستند می‌توانم از حامد الگار نام ببرم، وی سنی و استاد راهنمای بنده در دانشگاه بوستون بودند و به محضر امام خمینی(ره) آمدند و شنیده‌ام اخیرا شیعه شده است.

ماجرای تشیع حامد الگار

سقای بی‌ریا اضافه کرد: بنده از ایشان سؤال کردم که چطور انقدر دیر شیعه شدی و او گفت من خواب حضرت امام(ره) را دیدم و ایشان به من فرمودند تو از ما هستی. یا پرفسور لگن هاوزن استاد فلسفه در آمریکا بود که به ایران آمد و پای کار ماند و شیعه شد و الان در جمع ما هستند. فرد دیگری به نام حاج هارون بود؛ مدت‌ها در زندان بود و نقل می‌کرد من با عکس امام(ره) و سجده‌ ایشان در عکس شیعه شدم.

معاون پژوهش مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: افرادی چون حاج نادر متواضعانه و خالصانه هر چه داشتند به پای انقلاب ریختند. این افراد شخصیت‌های ذاتی هم مانند قد بلند و چهره جذاب دارند. هر کسی با هر ظرفیتی اگر اسلام را بپذیرد، خداوند نیز او را می‌پذیرد و به او رنگ خدایی می‌زند. البته مهم نیست این ظرفیت خیلی عالی و ... هم باشد زیرا برخی از این خصال خدادادی و ذاتی است.

وی افزود: البته برخی افراد به لحاظ تیزهوشی و ظرفیت افراد بالایی هستند ولی در مسیر منفی سقوط می‌کنند و جهنمی می‌شوند مانند سامری که فهم و شعورش از بنی اسرائیل یک سر و گردن بالاتر بود ولی از آن در مسیر گوساله‌پرستی قوم موسی(ع) استفاده کرد و زحمات ایشان را بر باد دا. درسی که ما از شخصیت‌هایی مانند طالب‌زاده می‌گیریم این است که آنچه در توان ما هست برای خدا به کار بگیریم و خدا به آن برکت خواهد داد.

سقای بی‌ریا اظهار کرد: ما در عالم وجود یک ذره بیش نیستیم ولی خداوند به افراد با اخلاص عنایت دارد. خوشا به حال حاج نادر که شهید از دنیا رفت و اگر هم شهید نبوده اجر چندبار شهادت در پرونده او وجود دارد.

نادر عاشق ملت ایران بود

ارسال// سقای بی‌ریا: حاج نادر خالصانه خود را فدای انقلاب کرد/ ابراهیم‌زاده تشریح کرد: شباهت‌های حاج نادر و جلال آل احمد

همچنین زینب مهنا، همسر آن مرحوم در سخنانی با بیان اینکه رهبر انقلاب نادر را با صفت پرانگیزه خطاب کرد، گفت: ازدواج ما سنتی نبود بلکه در پرتو انقلاب و انگیزه‌های انقلابی و اسلامی ایجاد شد؛ من در یک سخنرانی در محضر یکی از علما بودم و ایشان این سخنان را برای من ترجمه کرد و انگیزه انقلابی در من بیشتر شد. قم برای آقای طالب‌زاده، عزیز بود زیرا روحانیت در آن حضور داشتند و جرقه انقلاب از اینجا زده شد.

وی افزود: به خدا قسم می‌خورم که نادر عاشق مردم ایران بود و دغدغه و غم آنها را داشت و حتی وقتی در  روزهای اخیر در بیمارستان بود نسبت به حقوق پرسنل بیمارستان حساسیت داشت و اینکه آیا به اندازه زحماتشان حقوق دریافت می‌کنند؟ وقتی من از او می‌خواستم تو باید مراقب خودت باشی می‌گفت من نمی‌توانم بی‌تفاوت باشم.

مهنا بیان کرد: او نسبت به محور مقاومت علاقه و عشق زیادی داشت و در این زمینه فعالیت‌های زیادی انجام داد؛ در عراق حتی سکولارها را در مراسم پیاده‌روی اربعین گردهم آورد و بسیاری از افرادی که از امریکا آمده بودند شعار یا حسین سر دادند؛ همچنین عشق و محبت او به مردم یمن بسیار زیاد بود.

پاسخی به تهمت‌های ناروا

وی افزود: نادر در سوریه هم از زینبیون و فاطمیون و محور مقاومت حمایت کرد و در نهایت او را در لیست تحریم قرار دادند و به دلیل این زحمات بود که رهبر انقلاب پیام تسلیت برای ایشان دادند. او شاگردی برای امام بود و پیام امام و انقلاب را به غرب صادر کرد و سبب شد تا نگاه برخی از افراد نسبت به انقلاب و امام تغییر کند. به همین دلیل هم به عنوان تروریست از سوی آمریکا در لیست تحریم قرار گرفت.

مهنا با بیان اینکه اگرچه برخی می‌گویند او شهید نشد ولی من معتقدم که مورد حمله بیولوژیکی قرار گرفت و مسموم و ترور شد، گفت: نادر فرد سخاوتمندی بود به گونه‌ای که حاضر شد بعد از مصادره اموال پدرش، خانه‌ای برای اعضای خانواده پدری خود تهیه کند ولی ما خودمان 12 سال است که مستأجر هستیم.

ادبیات حاج نادر بعد از جنگ تغییر نکرد

در ادامه حسن ابراهیم‌زاده، پژوهشگر و نویسنده حوزوی در سخنانی گفت: محور قیام امام خمینی، عاشورا بود و هر کسی که دنباله‌رو راه امام بود و هست، تولدش ظهر روز عاشوراست. طالب‌زاده متولد ظهر عاشورای 1342 است، وقتی امام روضه حضرت علی اصغر خواندند و همه گریستند تنها تولد طالب‌زاده نیست بلکه تولد ادوارد آنیلی هم هست که از فیات و باشگاه یوونتوس گذشت. تولد کورسل و حتی فتحی شقاقی هم هست. او در ابتدای کتابش آورد که ماهواره‌ها بین رابطه امام حسین(ع) و آنچه در ایران می‌گذرد مانده‌اند.

وی افزود: تولد غواصان 25 کربلا و آرپیجی زن‌های دفاع مقدس هم هست، خود طالب‎‌زاده از نظر بینشی مانند چمران و آوینی فکر می‌کند و همه اینها مانند حسین فهمیده فکر می‌کنند، در کربلا از نظر فکر و بینش و ... متفاوت‌اند ولی از جهت ثبات نظر و رأی یکسان هستند؛ فرقی میان طالب‌زاده و یارمحمد والعصر (کامیون‌داری که می‌گوید اگر امام از راهی که به ما نشان داد برگردد ما برنخواهیم گشت) نیست. وقتی جنگ تمام شد ادبیات طالب‌زاده عوض نشد و او وقتی می‌خواهد نگاه یارمحمد را توصیف کند می‌گوید نگاه او عارفانه است و نمی‌گوید عالمانه. عرفانی که کمال کورسل را از پاریس به ایران آورد و در برابر کسانی ایستاد که آنها از ایران فرار کرده‌اند.

ابراهیم‌زاده با بیان اینکه ظهر عاشورا باید آنقدر تداوم یابد تا به صبح طلوع برسد، اضافه کرد: خداوند فرصتی به عاشورائیان داده است تا خود را به قافله عاشورا برسانند، اگر در عاشورا هفتاد و سومین نفری پیدا می‌شد، آنقدر قبض و بسط آن طول می‌کشید تا آن فرد هم به عاشورا بپیوندد ولی دیگر کسی پیدا نشد و همان 72 نفر ماندند.

وی افزود: مبدأ تاریخی انقلاب که کنار حرم حضرت معصومه(س) و مظهر قبر گمشده حضرت زهراست به خیلی‌ها فرصت داد تا خود را به این قافله برسانند و نادر یکی از آنهاست که خودش را به این قافله رساند. وقتی جنگ تمام شد نادر با همان بینش و تفکر و ادبیات باقی ماند در حالی که ادبیات خیلی‌ها عوض شد و خیلی‌ها هم ادبیات خود را عوض خواهند کرد و به همین دلیل قبر او معبد دلسوختگان و دلدادگان انقلاب است.   

شباهت حاج نادر و جلال آل احمد

ابراهیم‌زاده با اشاره به شباهت‌های حاج نادر و جلال آل احمد تصریح کرد: هم نادر غرب را از نزدیک دید و هم جلال اینطور بود. آنها مارکسیست را دیدند و به لیبرالیسم توپیدند. جلال حتی به حجره امام در فیضیه رفت و طالب‌زاده هم به امام رسید و هر دو دغدغه و درد مشترکی داشتند. نامه جلال به جمال‌زاده، نامه نانوشته مرحوم حاج نادر به هم قطاران از نفس افتاده پشیمان شده است.

وی افزود: تفاوت بین نادر  و جلال این است که جلال غربزده‌ها را مورد هجوم قرار داد ولی نادر وقتی دید جنگ تمام شده و در دوره سازندگی مظاهر شهادت کمرنگ می‌شود؛ وقتی دید امامش سخن از تهاجم و شبیخون فرهنگی به میان می‌آورد؛ وقتی در دوره اصلاحات به (ائمه) توهین می‌شود و یا در دوره دیگر برجام با مذاکرات امام حسین(ع) پیوند می‌خورد سکوت نمی‌کند و یاد یارمحمد و ارپیجی زن‌های جنگ می‌افتد. او سراغ خود غرب می‌رود و معتقد است اگر مزبله غرب نشان داده شود پشه‌های روی آن نشسته هم کنار خواهند رفت.

جلال و نادر هر دو راه شهادت را رفتند

ابراهیم‌زاده تأکید کرد: نادر و جلال یک عبور ممنوع را پیمودند، شهید غفاری در اوج غربت در زندان این تعبیر را بیان کرد که سرنوشت همه مقلدان امام، شهادت است یعنی مسیر عبور ممنوع را می‌روند و اگر برگردند هم جریمه خواهند شد و نادر این مسیر را رفت و برنگشت و هم جلال و هم نادر مسموم شدند و هر دو خون دل خوردند.

ارسال// سقای بی‌ریا: حاج نادر خالصانه خود را فدای انقلاب کرد/ ابراهیم‌زاده تشریح کرد: شباهت‌های حاج نادر و جلال آل احمد

تلاش‌های حاج نادر در ایجاد رسانه‌های محور مقاومت

همچنین حجت‌الاسلام ملانوری، معاون تبلیغ حوزه گفت: یکی از ویژگی‌های حاج نادر این بود که وقتی می‌دید کسی در راه انقلاب تلاش می‌کند او را جذب و به او کمک می‌کرد، مدتها وقت گذاشت تا رسانه و فعالیت رسانه‌ای را به بنده طلبه آموزش دهد آن هم زمانی که حوزه و طلاب به این مسئله توجه چندانی نداشتند.

وی افزود: در حوزه در کارهای رسانه‌ای نیرویی وجود نداشت و ایشان کمک زیادی به ما کرد و ما را به شبکه‌ها وصل کرد و از آبروی خود گذشت تا ما را برای کارهای تبلیغی معرفی کند. همچنین طوری برخورد می‌‌کرد که امید می‌داد، یعنی سرزنش نمی‌کرد در صورتی که برخی افراد می‌گفتند این چه کاری است تولید کرده‌ای؟ هر کار کوچکی در جبهه حق انجام می‌شد مورد توجه و علاقه او بود.

ملانوری بیان کرد: بچه‌های افغانستان، لبنان و ... از شاگردی ایشان رشد کردند و شبکه تمدن و المنار و طاها و ... شکل گرفت و اینها مدیون نوع تربیت و نگاه ایشان بود. حاج نادر رسانه‌شناس و استاد رسانه بود و در عین حال در نهایت تواضع برخورد می‌کرد و امیداوریم همچنان روح مطهر او به ما نیرو و قوت دهد. 

انتهای پیام
captcha