رسالت مراکز نوآوری طراحی پوشاک در حفظ فرهنگ ایرانی ـ اسلامی
کد خبر: 4058062
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۳

رسالت مراکز نوآوری طراحی پوشاک در حفظ فرهنگ ایرانی ـ اسلامی

مدیر مرکز نوآوری طراحی پوشاک جهاددانشگاهی بندرانزلی به اهمیت تولید پوشاک ایرانی ـ اسلامی برای بانوان اشاره کرد و گفت: طراحی لباس‌های بانوان با استفاده از نقش‌مایه‌های اسلامی و باستانی، ایجاد تنوع و حفظ فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی و پوشیدگی، گامی جدی جهت مبارزه با تهدید الگوگرایی غربی است.

ویکتوریا صیاد دقت‌کار مدیر مرکز نوآوری طراحی پوشاک جهاددانشگاهی بندرانزلی

ویکتوریا صیاد دقت‌کار، مدیر مرکز نوآوری طراحی پوشاک جهاددانشگاهی بندرانزلی در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان با بیان رسالت مراکز نوآوری، اظهار کرد: مرکز نوآوری، مرکزی متشکل از یک یا چند تیم نوآوری است که با همکاری مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های متقاضی محصولات جدید، در چارچوب برنامه‌های بلندمدت با هم همکاری می‌کنند. در واقع مراکز نوآوری با همان ایده جذب خلاقیت‌ها و نوآوری‌های افراد ایجاد شده‌اند و به دنبال عرضه محصول به بازار هستند.

وی با اشاره به اینکه محصول ساخته‌شده باید بر پایه دانش و پژوهش و سرشار از نوآوری باشد، خاطرنشان کرد: مراکز نوآوری با تامین بودجه خود از شرکت‌هایی که طرح‌های خود را به آن‌ها می‌فروشند به حیات خود ادامه می‌دهند. مطالعات نشان داده که ۳۸ درصد از ۲۰۰ شرکت برتر دنیا مرکز نوآوری راه اندازی کرده‌اند. موفقیت مراکز نوآوری نقش مهمی در توسعه دانش بنیادی و تبدیل آن به ثروت دارد و مستلزم پژوهش‌های بنیادی در نهایت همکاری با مراکز دانشگاهی، دولت و صنعت در جهت طراحی محصولات جدیدی است که بر اساس این تحقیقات می‌توان به بازار عرضه کرد.

مدیر مرکز نوآوری طراحی پوشاک جهاددانشگاهی بندرانزلی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان یک مرکز نوآوری را راه‌اندازی کرد، ابراز کرد: مراکز نوآوری بر اساس موسسان آن و اهداف اولیه، به سه بخش عمده شرکت‌های بزرگ، مراکز دانشگاهی و سازمان‌های دولتی تقسیم می‌شوند که از این میان مراکز دانشگاهی به عنوان مرکز اصلی تحقیق و توسعه در جامعه، فضای مناسبی را برای ساخت ایده‌های نو فراهم می‌آورد و معمولاً با حمایت مالی دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود و به دانشجویان و اساتید این فرصت را می‌دهد تا در کنار کارآفرینان و با دسترسی به شبکه‌ای از سرمایه‌گذاران، ایده‌های خود را توسعه دهند.

صیاد دقت‌کار با بیان اینکه امروزه ایجاد مراکز نوآوری به یک نیاز تبدیل شده است، تصریح کرد: تغییرات سریع در فناوری‌های روز دنیا و مسائل اجتماعی جامعه امروز منجر به این احساس نیاز شده است. مراکز نوآوری با همان هدف جذب خلاقیت و نوآوری‌های افراد ایجاد شده‌اند و به دنبال عرضه یک محصول به بازار هستند. افزایش تعداد افراد تحصیلکرده، فکر و ایده ایجاد مرکز نوآوری را در بین محیط‌های آکادمیک و صنعتی به‌وجود آورده است.

وی پیشرو بودن و به‌کارگیری راه‌حل‌های جدید برای مشتریان، تست کسب‌و‌کار و مدل‌های جدید و ارزیابی فناوری‌های نوین را جهت ارتقا بازار یک شرکت، از وظایف مراکز نوآوری دانست و عنوان کرد: در این راستا شناسایی نخبگان، پژوهشگران و محققان توانمند جهت تشکیل گروه‌های پژوهشی و حمایت از ایشان، شناسایی شرکت‌های همکار و تشکیل تیم صنعتی، تجاری‌سازی محصول نهایی و معرفی آن به بازار با استفاده از کمک و شرکت همکار و ... نیز مدنظر قرار می‌گیرد.

مدیر مرکز نوآوری طراحی پوشاک جهاددانشگاهی بندرانزلی در ادامه به اهداف مرکز نوآوری طراحی پوشاک جهاددانشگاهی بندرانزلی اشاره کرد و گفت: ورود مدرنیته به جامعه شهری و توسعه مفاهیم جدید در حوزه مد و پوشاک در جامعه از یک طرف و جایگاه ویژه پوشش به عنوان یکی از شاخص‌های زندگی ایرانی، اسلامی در ابعاد زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی زنان و مردان از طرف دیگر، لزوم توجه ویژه به این موضوع را می‌طلبد. مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی بندرانزلی از سال ۹۴ در رشته طراحی لباس پذیرش دانشجو داشته و باتوجه به ارتباط تنگاتنگ این رشته با محیط واقعی کسب‌و‌کار همواره از رشته‌های مورد استقبال است.

وی با اشاره به عملکرد مرکز نوآوری طراحی پوشاک جهاددانشگاهی، خاطرنشان کرد: این مرکز در سال ۹۸ موفق به اخذ مجوز راه اندازی و تاسیس شد و با تلاش و جدیت و تهیه امکانات اولیه برگزاری استارت‌آپ طراحی لباس اجتماع(رسمی و اداری بانوان) با رویکرد توجه به پوشش ایرانی، اسلامی و ترکیب طرح‌های ایرانی و نقوش اسلامی به دنبال ایجاد تنوع در پوشش رسمی بانوان بوده و در این راه موفق به ثبت دو هسته فناور با استفاده از ایده‌های برتر شد. دو هسته نقشینه و روزت بر اساس همین اصول شکل گرفت و ان‌شاالله به زودی شاهد تجاری‌سازی طرح‌های زیبای لباس‌های رسمی بانوان با ترکیب نقش‌های سنتی ایرانی، اسلامی خواهیم بود.

صیاد دقت‌کار به اهمیت پرداختن به پوشاک اسلامی، ایرانی برای بانوان اشاره کرد و تاکید کرد: مسئله اساسی پوشاک اسلامی، ایرانی که به‌ویژه برای بانوان مطرح است، یکنواختی و استفاده محدود از رنگ در لباس‌های اجتماعی و اداری است. طراحی لباس‌های بانوان با استفاده از نقش‌مایه‌های اسلامی و باستانی، ایجاد تنوع و حفظ فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی و پوشیدگی، گامی جدی جهت مبارزه با تهدید الگوگرایی غربی و یکنواختی در پوشاک است.

مدیر مرکز نوآوری طراحی پوشاک جهاددانشگاهی بندرانزلی با تاکید بر اهمیت توسعه هسته‌های فناور، ابراز کرد: جهت حمایت قاطع از اکوسیستم نوآوری، فناوری و کارآفرینی می‌بایست با تمام ظرفیت‌های موجود به ایده‌های برتر و شکل‌گیری هسته‌های فناور بیش از پیش توجه نمود. هسته‌های فناور لازمه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است. جهت افزایش کمی و کیفی تولید، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی می‌بایست آماده همکاری همه‌جانبه با صاحبان ایده‌های برتر و تامین نیروی ماهر باشند.

وی افزود: از آن‌جایی که توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و تولید اشتغال‌آفرین یک ضرورت است، رسیدن به این هدف نیازمند اراده جمعی و حمایت همه‌جانبه است. در این مسیر دانشگاه‌ها می‌بایست مسئولیت اجتماعی خود را بشناسند و در راستای حل معضلات و مشکلات جامعه به برگزاری استارت‌آپ‌ها، جذب صاحبان ایده و تشکیل هسته‌های فناور، حمایت‌های مادی و معنوی و تجاری‌سازی اقدام نمایند.

انتهای پیام
captcha