صنایع و دانش‌بنیان‌ها فعالیت جزیره‌ای دارند + صوت
کد خبر: 4057879
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
یزدی‌خواه در گفت‌وگو با ایکنا:

صنایع و دانش‌بنیان‌ها فعالیت جزیره‌ای دارند + صوت

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: میان شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع بزرگ و کوچک پیوند عمیقی وجود ندارد و اینها به صورت جزیره‌ای فعالیت می‌کنند.

یزدی خواه

سیدعلی یزدی‌خواه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، با مهم خواندن نقش بانک‌ها در تحقق شعار سال اظهار کرد: اینکه بگوییم بانک‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت نمی‌کنند، نوعی افراط در تحلیل‌هاست؛ به عبارت دیگر باید مدنظر قرار دهیم که بانک یک بنگاه تجاری و اقتصادی است و اگر هم قرار است تسهیلاتی به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص دهد از حساب خود و براساس ترازنامه‌های مالی است و لذا به همین دلیل است که بانک‌ها پیش از پرداخت هرگونه تسهیلاتی اعم از قرض‌الحسنه، مرابحه یا اعتباری حساب سود و زیان خود را می‌کنند و سپس پرداخت تسهیلات را در دستورکار قرار می‌دهند.

بانک حساب سود و زیان را می‌کند

وی افزود: اگر بنگاه اقتصادی یا یک شرکت دانش‌بنیان نتواند ارزش افزوده‌ای برای بانک یا مشتریانش رقم بزند، قطعاً ورشکست خواهد شد و دیگر تسهیلات بانکی را دریافت نخواهد کرد، پس بانک‌ها حساب سود و زیان را می‌کنند و علاقه‌ای ندارند تسهیلات را به شرکتی بدهند که صورت‌های مالی شفافی ندارند و یا سودساز نیستند.


بیشتر بخوانید:


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با در نظر گرفتن شرایط، از سوی دیگر تسهیلات ارزان‌قیمت و بدون بهره باید در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار بگیرد، عنوان کرد: اگر بانکی بخواهد تسهیلات بدون بهره و طولانی‌مدت تخصیص دهد، نیازمند مشوق‌های دولتی است تا بانک‌ها با آرامش خاطر از جهت‌های مختلف با درنظر گرفتن شرایط مشتریان به تسهیلات‌دهی بدون بهره کنند اقدام کنند.

یزدی‌خواه با تأکید بر کارکرد شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: از کارکردهای مهم شرکت‌های دانش‌بنیان ارتقای بهره‌وری، کاهش هزینه‌های تولید، تولیدات دانش‌بنیان و ایجاد ارزش افزوده است و از این طریق می‌توانند در راستای تولید و خلق ثروت گام‌های سازنده و اثرگذاری بردارند. اگر شرکت دانش‌بنیانی نتواند ایده را به محصول و محصول را از حالت نمونه‌سازی به تجاری‌سازی تبدیل کند، به خودی خود از گردونه تجارت خارج می‌شود.

وی افزود: یکی از اقداماتی که در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌‎بنیان باید انجام شود این است که شرکت‌های واجد شرایط شناسایی شوند و بعد از شناسایی، اهم حمایت‌های دولتی و بانکی را برای آنها تعریف و تخصیص داد. در قانون، حمایت‌های خوبی از شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف شده که معافیت‌های مالیاتی یکی از آنهاست و همچنین در رابطه با واگذاری پروژه‌های دولتی و خصوصی به شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان اقداماتی را انجام داد که در این حوزه هم دانش‌بنیان‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند.

نگاه مدیران به دانش‌بنیان‌ها

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه مدیران دولتی به شرکت‌های دانش‌بنیان همانند گذشته نیست، گفت: با توجه به اینکه ظرفیت‌ها و توانایی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای مدیران اجرایی به اثبات رسیده، دولتی‌ها دیگر مانند گذشته به شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌نگرند و حساب ویژه‌ای برروی این شرکت‌ها باز کرده‌اند.

یزدی‌خواه متذکر شد: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند بعد از مدتی محصول خود را به تولید انبوه برسانند و تجاری سازند، بعد از مدتی به سود سرشاری دست پیدا خواهند کرد، اما از حمایت بانک‌ها نباید غفلت کرد، ولی باید به هر حال به بانک‌ها حق داد که پیش از هرگونه حمایتی از واجد شرایط بودن یک شرکت دانش‌بنیان اطمینان حاصل کنند تا مبادا سرمایه‌گذاری آنها و یا پولی که پرداخت می‌کنند، از بین برود.

وی بیان کرد: اینکه گفته شود هیچ حمایتی مالی و بانکی از شرکت‌های دانش‌بنیان صورت نمی‌پذیرد، یک تحلیل اشتباه است که نباید به آن ضریب داده شود. در قانون آمده که از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت شود و همانطورکه اشاره شد معافیت‌های مالیاتی یکی از این حمایت‌هاست و حمایت‌های بانکی هم انجام می‌شود اما هر بانکی ملاحظات خود را دارد. سیستم بانکی را باید مجاب کرد تا با بهره اندک و اقساط طولانی چتر حمایتی خود را برروی شرکت‌های دانش‌بنیان باز کند.

این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد: بهتر است کمی هم پای درددل مسئولان بانکی نشست تا کاملاً به این واقعیت پی برد که بخش قابل توجهی از تسهیلات پرداخت‌شده منجر به بازپرداخت اقساط نمی‌شود. باید در نظر داشت که بانک‌ها در مقابل سهام‌داران و مشتریان خود مسئول و چون مسئولیت دارند، مجبور به پاسخگویی هستند.

یزدی‌خواه گفت: اما از هرجهت افق پیش روی توسعه و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان روشن است و هرروز این شرکت‌ها رونق پیدا می‌کنند. امروز حدود هفت هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور دایر است و در سال 1401هم  شتاب خوبی گرفته‌اند و برتعداد آنها افزوده می‌شود، نشان‌دهنده این است که سیستم مدیریت کشور از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کند و اگر حمایتی وجود نداشت، همین تعداد شرکت هم تشکیل نمی‌شد و معدود شرکت دانش‌بنیان هم دچار ورشکستگی می‌شدند.

فعالیت جزیره‌ای دانش‌بنیان‌ها و صنایع

وی درباره پیوند میان صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: میان صنعت، دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان پیوند سیستماتیک و گسترده‌ای وجود ندارد و هریک از اینها به صورت جزیره‌ای و نقطه‌ای فعالیت می‌کنند. شرکت‌های نفتی، پتروشیمی، فولادی و مس و سایر شرکت‌های بزرگ به صورت منسجم با شرکت‌های دانش‌بنیان پیوند و همکاری ندارند اما به باور من شرایط کنونی در حال اصلاح است، چون مدیران دولتی و صاحبان صنایع، شرکت‌های دانش‌بنیان را باور کرده‌اند و به آنها ایمان آورده‌اند.

به گفته عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه کاهش هزینه‌های تولید، صرفه‌جویی، بازاریابی و غیره به صنایع بزرگ و صاحبان صنایع کمک کنند.

کد
انتهای پیام
captcha