جای خالی قانون کپی رایت به هنرمندان لطمه زده است +‌ صوت
کد خبر: 4056015
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱
فرج علیپور:

جای خالی قانون کپی رایت به هنرمندان لطمه زده است +‌ صوت

فرج علیپور، هنرمند موسیقی لرستان گفت: وضعیت تولید اصلاً خوب نیست و هنرمندان تمایلی به تولید آلبوم و لوح فشرده ندارند زیرا نبود قانون کپی رایت لطمه زیادی به تمام هنرمندان وارد کرده است. هیچ هزینه‌ای برای تولید آلبوم، عواید مالی ندارد حتی هزینه تولید خود اثر نیز بازنمی‌گردد.

ایکنا به بهانه انتشار آلبوم موسیقی بومی «بالابرزن» به آهنگسازی فرج علیپور گفت‌وگویی در رابطه با این هنرمند انجام داده است که در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانیم.

علیپور در رابطه با این آلبوم بیان کرد: این آلبوم ضبط شده اجرایی است که در قبل از شرایط همه‌گیری کرونا با حضور تعداد زیادی جمعیت در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. با توجه به اینکه امروز دیگر کسی به طور جدی لوح‌فشرده تهیه نمی‌کند، این اثر را به صورت مجازی در پلتفرم‌های مختلف به صورت تصویری و صوتی منتشر کردیم تا در دسترس مردم باشد.

وی ادامه داد: 14 قطعه در این اثر اجرا شده است که می‌توان به «شبانه»، «چش سی»، «سیت بیارم»، «آرزو»، «شرط»، «بالابرزن»، «چوبی» اشاره کرد که همه در قالب موسیقی محلی لرستان است. عموماً مردم از این آثار استقبال کردند و مورد قبول آنها واقع شده است و علت انتشار این آلبوم هم تقاضای زیاد از سوی مخاطبانی بود که در آن اجرا حضور داشتند. حس و حال اجرای زنده با حضور مخاطب با اجرا در استودیو بسیار متفاوت است.

این هنرمند موسیقی لری در رابطه با وضعیت آثار منتشره در حوزه موسیقی محلی به خصوص لری بیان کرد: وضعیت تولید اصلاً خوب نیست و هنرمندان تمایلی به تولید آلبوم و لوح‌فشرده ندارند زیرا نبود قانون کپی رایت لطمه بسیاری به تمام هنرمندان وارد کرده است. هیچ هزینه‌ای برای تولید آلبوم، عواید مالی ندارد حتی هزینه تولید خود اثر هم بازنمی‌گردد. بنابراین به آن صورت کسی کار تولید نمی‌کند عموماً به انتشار رایگان در فضای مجازی بسنده می‌کند. ما هم از اول می‌دانستیم که اگر این آلبوم به صورت فیزیکی منتشر شود سریعاً در اینترنت پخش خواهد شد به همین دلیل خودمان از همان ابتدا با کیفیت مناسب در اینترنت منتشر کردیم تا کسی نخواهد سوءاستفاده کند.

کد

وی ادامه داد: امروزه هر هنرمندی که کار تولید می‌کند اگر اثر جدید باشد هم صرفاً برای خودش ضبط می‌کند مگر اینکه اسپانسری داشته باشد وگرنه از انتشار آلبوم هیچ مبلغی دست مؤلف را نمی‌گیرد. باید مسئولان امر فکری به حال این وضعیت کنند. کسانی که کار هنری می‌کنند بخشی از درآمد خود را از این راه به دست می‌آورند که اکنون راه آن بسته شده است.

انتهای پیام
captcha