ایران برای تحقق وحدت و تقریب، هزینه زیادی داده است
کد خبر: 4048694
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه:

ایران برای تحقق وحدت و تقریب، هزینه زیادی داده است

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: انقلاب اسلامی از ابتدا تا امروز، راهبرد وحدت و تقریب را دنبال و هزینه‌های فراوانی را بابت آن پرداخت کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه عصر امروز ۲۲ فروردین در دیدار جمعی از رؤسا و اساتید دانشگاه‌های اندونزی با اشاره به اهمیت ورود علما و شخصیت‌های برجسته جهان اسلام نسبت به تقویت وحدت و انسجام بیشتر امت اسلام، اظهار کرد: امروز تلاش زیادی صورت می‌گیرد تا کشور‌های اسلامی را به سازش با رژیم غاصب صهیونیستی بکشانند. جریان صهیونیسم به همراه جریان‌های تکفیری، مشغول دامن زدن به اختلافات در صف مسلمانان هستند.

وی ادامه داد: عجیب آنجاست که کشور‌هایی که می‌کوشند روابط خود را با رژیم اشغالگر قدس عادی‌سازی کنند، به شدت به تفرقه میان کشور‌های اسلامی دامن می‌زنند؛ لذا دانشگاه‌ها و شخصیت‌های مؤثر جهان اسلام موظفند از بروز این پدیده خطرناک جلوگیری کنند.

وی، آرمان بزرگ امت اسلامی در دنیای امروز را، که انقلاب اسلامی بر آن تأکید دارد، ایجاد و تأسیس تمدن نوین اسلامی در دنیای مادی کنونی عنوان کرد و گفت: تمدن نوین اسلامی به عنوان آرمانی که انقلاب اسلامی بر آن تکیه دارد، وجهه‌ای انسانی و جهانی داشته و بر ارزش‌های مشترک میان همه انسان‌ها تأکید دارد.

نقش علما در ترسیم چهره واقعی اسلام

استاد جامعةالمصطفی العالمیه، عقلانیت، علم، اخلاق، معنویت و عدالت را ارزش‌های مشترک انسان‌ها برشمرد و ابراز کرد: امروز همه جهان در آرزوی دست یافتن به تمدنی با این ویژگی‌ها است و از این منظر، تمدن اسلامی، تمدنی انسانی و در خدمت همه بشریت خواهد بود. اگر ما مسلمانان به دنبال ارائه این تمدن جدید اسلامی هستیم، باید بتوانیم با همه انسان‌ها ارتباط برقرار کنیم، ولی جریان‌های تکفیری چنین توانایی ندارند، لذا در امت‌اسلامی به تفرقه و جدایی دامن می‌زنند. با چنین تفکری، هرگز نمی‌توان ادعای ایجاد تمدن اسلامی را داشت. اینجاست که نقش اندیشمندان و علمای مسلمان در ترسیم چهره واقعی و انسانی از اسلام آشکار می‌شود.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به ظرفیت ارزشمند علمی، دینی و فرهنگی کشور اندونزی گفت: علی‌رغم فاصله جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران و اندونزی، محبت عمیق قلبی برخاسته از اخوت اسلامی و ایمانی، میان دو ملت وجود دارد که دل‌های ما را به هم پیوند زده است. امیدواریم این ارتباطات عالمانه، به توسعه و تعمیق روابط برادرانه کمک بیشتری کند.

وی ادامه داد: جامعةالمصطفی‌العالمیه، دانشگاه بین‌المللی اسلامی است که دانش‌پژوهان آن را دانشجویانی از ۱۳۵ ملیت تشکیل می‌دهند. بخش چشمگیری از ده‌هاهزار دانش‌پژوه جامعةالمصطفی به صورت حضوری و بخشی نیز به صورت غیرحضوری در حال تحصیل هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، با اشاره به عضویت فعال جامعةالمصطفی در اتحادیه‌های مختلف دانشگاهی جهان، ابراز کرد: حوزه فعالیت‌های علمی جامعةالمصطفی در سه محور «علوم اسلامی»، «علوم انسانی» و «زبان و فرهنگ» طبقه‌بندی می‌شود و هم‌اکنون بیش از ۱۶۰ رشته و گرایش تحصیلی در مقاطع مختلف ارائه می‌شود و براساس طرح تحول آموزشی، این تنوع رشته‌ای به  400 رشته و گرایش ارتقا خواهد یافت.

تقویت اتحاد و وحدت اسلامی، شاخصه طلاب المصطفی در جهان است

وی، با تأکید بر اینکه در‌های جامعةالمصطفی به روی همه علاقه‌مندان به علوم و معارف اسلامی از ملیت‌ها، مذاهب و حتی ادیان مختلف گشوده است، بیان کرد: نمایندگی جامعةالمصطفی در استان گلستان به دانش‌پژوهان اهل سنت اختصاص دارد و در کنار آن در بسیاری از شعب و نمایندگی‌های دیگر جامعةالمصطفی نیز برادران و خواهران اهل سنت حضور چشمگیری دارند که براساس معارف مذهب خود به تحصیل علوم دینی می‌پردازند. همچنین نمایندگی جامعةالمصطفی در تهران و البرز، میزبان علاقه‌مندان به آشنایی با معارف اسلامی از پیروان سایر ادیان است.

رئیس جامعةالمصطفی، با اشاره به راهبرد جمهوری اسلامی ایران در تقویت وحدت و تقریب مذاهب اسلامی، ابراز کرد: تلاش جامعةالمصطفی، تربیت دانشجویانی است که در زمینه تقویت اتحاد و وحدت پیروان مذاهب اسلامی بکوشند و تا امروز نیز دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی با همین ویژگی در جهان شناخته می‌شوند.

وی با تأکید بر تلاش گسترده دشمنان امت اسلامی برای دامن زدن به تفرقه و نزاع میان امت اسلامی، اذعان کرد: متأسفانه، شاهدیم برخی جریانات و دولت‌ها در جهان اسلام به این اقدامات تفرقه‌انگیز کمک می‌کنند. همه ما مراکزی علمی از جهان اسلام را می‌شناسیم که اساس کار خود را بر تکفیر و افراط‌گرایی قرار داده‌اند و آسیب‌های آنان را در دنیای امروز مشاهده می‌کنیم. مراکز و شخصیت‌های علمی، دینی و مذهبی، مسئولیت مهمی در صیانت از وحدت اسلامی و پیشگیری از بروز و ظهور جریان‌های افراطی و تکفیری بر عهده دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، با اشاره به برخی پیشرفت‌های علمی جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی، اظهار کرد: همه این دستاورد‌ها متعلق به امت اسلام است و به جغرافیا و ملت خاصی اختصاص ندارد. ما امروز بیش از هر زمانی نیازمند یکدیگر هستیم و مراکز علمی و دانشجویان ما باید زمینه‌ساز دستیابی به تمدن اسلامی باشند. امیدواریم ارتباطات میان مراکز علمی جهان اسلام، به ویژه جمهوری اسلامی ایران و اندونزی، ظرفیت‌های لازم را برای تحقق این آرمان بزرگ فراهم آورد.

انتهای پیام
captcha