شهید صدر به دنبال پایه‌ریزی روش جدید کلامی بود
کد خبر: 4047593
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۶
محمدتقی سبحانی:

شهید صدر به دنبال پایه‌ریزی روش جدید کلامی بود

رئیس انجمن کلام حوزه گفت: اگر عمر شهید صدر اجازه می‌داد بی‌شک امروز با یک دستگاه کلام نوین در اندیشه‌های شهید صدر مواجه بودیم، او در حوزه روش به دنبال پایه گذاری روشی جدید در کلام بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، رئیس انجمن کلام حوزه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، رئیس انجمن کلام حوزه، شامگاه پنجشنبه در همایش بزرگداشت چهل‌ودومین سالگرد شهادت آیت‌الله محمدباقر صدر و خواهرش شهیده بنت‌الهدی که به صورت مجازی برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: اندیشه سیاسی شهید صدر به خصوص از نظر ارائه دستگاه اندیشه‌ای و معرفتی کلامی‌شان و گامی که او در این مسیر داشت، نیازمند به خوانش دوباره و بازنمایی و بازسازی است تا بتوان بر این اساس روش نوین‌سازی دانش کلام را دنبال کرد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به شناخت دانش کلام اظهار کرد: کلام تبیین نظام معارف دینی ناظر به حوزه هستی و حیات واقعی انسان است، چون کلام دانش است و دانش، روش محور است لذا دانش کلام همانند سایر دانش‌های دیگر در حال تکامل و تحول است.

رئیس انجمن کلام حوزه با تأکید بر اینکه کلامی که نتواند در مخاطبان مختلف حضور پیدا کند و متناسب با نیاز‌ها باشد از کارکرد خودش دور می‌شود و دانش نیست، ابراز کرد: گروهی معتقدند تحول در دانش کلام در مسئله‌هاست، یعنی کلام جدید و قدیم نداریم؛ گروهی دیگر معتقدند گرچه مسئله‌ها جدید می‌شود و از این نظر کلام جدید نداریم، اما صرفاً با مسئله سرو کار نداریم بلکه با دانش جدید روبه رو هستیم.

استاد حوزه علمیه قم با برشمردن ارکان علم کلام، تصریح کرد: روش، موضوع، ساختار، کارکرد‌ها و کارآمدی دانش، قلمرو و گستره دانش از ارکان دانش کلام است؛ ما در دانش کلام غیر از تحول در مسئله نیازمند تحول در خود دانش هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی گفت: شهید صدر، متکلم بودند. جهت اندیشه شهید صدر فلسفی است، اما شهید صدر با نوع مسئله‌هایی که بیان کرده باید سنت آن را در عالمان کلامی جستجو کرد، مرحوم شهید صدر جانب متکلمان را گرفته و به شدت از آن دفاع کرده است.

رئیس انجمن کلام حوزه شهید صدر را یکی از نقطه‌های عطف کلام دانست و اظهار کرد: اگر عمر ایشان فرصت می‌داد بی‌شک امروز با یک دستگاه کلام نوین در اندیشه‌های شهید صدر مواجه بودیم، اعتقاد دارم شهید صدر در حوزه روش به دنبال پایه گذاری یک روش جدید در کلام بود.

وی شهید صدر را متکلم، الهی‌دان، تئولوژیست به معنای واقعی کلمه دانست و تصریح کرد: اگر قرار باشد عمق اندیشه شهید صدر را واکاوی کنیم، باید او را به عنوان یک تئولوژ امروزی شیعه بدانیم، با خوانش دقیق آثار مرحوم صدر و توجه به زوایای ابتکارات و نوآوری‌های ایشان کاملاً معلوم است این اندیشمند بزرگ به دنبال نوسازی دستگاه کلامی ما و رساندن دانش کلام ما به سطحی است که امروز بتواند پاسخگو باشد.

انتهای پیام
captcha