پختگی و ذکاوت؛ ثمره آموزه‌های کتاب
کد خبر: 4045136
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۳

پختگی و ذکاوت؛ ثمره آموزه‌های کتاب

رتبه نخست مرحله استانی مسابقات ملی کتاب سه‌ دقیقه‌ای در گیلان، مطالعه کتاب را موجب آرامش خاطر دانست و اظهار کرد: درک درست از مناسبات بین انسان‌ها و فلسفه ارزش‌های جوامع بشری، ارزشمندترین دست‌آورد هر فرد از خواندن کتاب است.

مهیار ازض پیما رتبه نخست مرحله استانی مسابقات ملی کتاب سه‌دقیقه‌ای

مهیار ارض‌پیما، دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی و رتبه نخست مرحله استانی مسابقات ملی کتاب سه‌دقیقه‌ای در گیلان در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان با بیان اینکه این دوره از مسابقات از سطح بالایی برخوردار بود، اظهار کرد: انگیزه بالای شرکت‌کنندگان باعث ارتقا سطح فنی مسابقه و معرفی کتاب‌های بسیار خوبی شده بود. با توجه به وضعیت تأمل‌برانگیز سرانه پایین مطالعه و عناوین محبوب در بین دانشجویان، برگزاری چنین رویدادهایی که به معرفی آثار و کتاب‌های شاخص و ارزشمند می‌پردازند، می‌تواند تا حدی مشوق و راهنمای دانشجویان در انتخاب کتاب‌های با کیفیت شود.

وی مطالعه‌ کتاب را فی‌نفسه عملی تشویق شده و نیک دانست و گفت: اما عنوانی که مطالعه می‌شود نیز به اندازه فعل کتاب خواندن، مهم و تأثیرگذار است. آشنایی با نویسندگان و مترجمانِ به نام و ناشران معتبر، از دست‌آوردهای ارزشمند چنین رویدادی است که خود به‌واسطه ارائه فرصتی برای چشیدن طعم لذتبخش مطالعه آثار برتر می‌تواند متضمن ترویج فرهنگ کتابخوانی در جوانان و دانشجویان باشد.

رتبه نخست مرحله استانی مسابقات ملی کتاب سه‌ دقیقه‌ای در گیلان در پاسخ به این سؤال که برای گسترش فرهنگ مطالعه در جامعه به‌ویژه در میان جوانان و دانشجویان، چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید، بیان کرد: برگزاری رویدادهای فرهنگی متنوع در سطوح مختلف جامعه مثل مدرسه، دانشگاه و حتی رسانه‌ها می‌تواند نقش بسزایی در گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی داشته باشد.

وی تصریح کرد: از یک سو ناشناس ماندن بخش اعظمی از متفکران و نویسندگان به‌نام کشور و جهان در بین قشر جوان، منجر به محرومیت افراد از مطالعه آثار ارزشمند شده و مطالعه کتاب‌هایی که کیفیت و محتوای ضعیفی دارند، تجربه‌ای منفی از خود به جا گذاشته که می‌تواند در دراز مدت، موجب دوری از کتاب و مطالعه شود. از طرفی نیز وضعیت شکننده اقتصادی دانشجویان و کاهش کیفیت کتب چاپی به واسطه عدم حمایت مناسب از ناشران، از دیگر عوامل فاصله از کتاب است که با ارائه بن‌ها و تخفیفات حمایتی برای دانشجویان و حمایت‌های مادی و معنوی از صنعت چاپ می‌توان نسبت به حل این مشکلات اقدام کرد.

این دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی مطالعه کتاب را موجب آرامش خاطر دانست و اظهار کرد: ثمره دانش و آموزه‌هایی که در جریان مطالعه فراگرفته می‌شوند، پختگی و ذکاوتی است که ردپای آن در تک تک قدم‌هایی که در زندگی برمی‌داریم، دیده می‌شود. شاید درک درست از مناسبات بین انسان‌ها و فلسفه قوانین و ارزش‌های جوامع بشری، ارزشمندترین دست‌آورد هر فرد از خواندن کتاب باشد.

یادآور می‌شود، داوری مرحله استانی دومین دوره مسابقات ملی کتاب سه دقیقه‌ای، در اسفندماه سال گذشته در گیلان برگزار شد و از برگزیدگان این مسابقه در هفته جوان از سوی معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان تجلیل به‌عمل آمد.

انتهای پیام
captcha