نهضت جنگل حماسه‌ای برای پاسداشت ارزش‌های فداکاری و شجاعت بود
کد خبر: 4017881
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
سرپرست مؤسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی گیلان:

نهضت جنگل حماسه‌ای برای پاسداشت ارزش‌های فداکاری و شجاعت بود

محمدعلی رحیمی‌پور بیان کرد: پیشوای نهضت جنگل فردی آزادی‌خواه و پاک‌سرشت بود که در قلب مردم جای داشته و همواره پشتیبانی و محبت جامعه ایران و گیلان را به همراه داشت.

محمدعلی رحیمی پور سرپرست موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، محمدعلی رحیمی‌پور، استادیار و عضو هیئت علمی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان در نشست ادبی که به مناسبت صدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک‌خان جنگلی و به همت کانون شعر و ادب «شکوه واژه» معاونت فرهنگی دانشجویی مؤسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی استان گیلان، 10 آذرماه در مؤسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی گیلان برگزار شد ضمن خیر مقدم و تشکر از حضور دانشجویان، اساتید و شاعران، به بیان نکاتی درباره نهضت جنگل و رشادت‌های میرزا کوچک‌خان جنگلی پرداخت.

سرپرست مؤسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی گیلان با بیان اینکه سرزمین گیلان همواره از مردمی پیشرو و حق‌طلب برخوردار بوده که با هوشیاری، اولین کانون‌های مقاومت را در برابر ظلم و جور زمانه تشکیل می‌دادند، اظهار کرد: در این راستا نهضت جنگل نیز توسط مجاهدین عدالت‌طلب و وطن‌دوست گیلانی به‌منظور رهایی مردم از استبداد، آغاز و تا زمان شهادت میرزا کوچک‌خان، به مدت هفت سال ادامه یافت.

رحیمی‌پور بیان کرد: دوره‌ای که نهضت جنگل شکل گرفت، جهان گرفتار جنگ خانمان‌سوز اول بود. جنگ، بسیاری از کشور‌های دنیا را درگیر کرده و با وجود اعلام بی‌طرفی ایران، کشور ما را نیز به صحنه جدال دولت‌های متخاصم تبدیل کرده بودند. حکومت مرکزی بسیار تضعیف شده و جنبه تشریفاتی داشت. وضعیت اقتصاد نابسامان بود و استقراض از دولت‌های روس و انگلیس به اوج خود رسیده بود. فقر، گرسنگی، قحطی و شیوع بیماری، بسیاری از مناطق کشور را خالی از سکنه کرده و در چنین شرایطی نهضت‌ها و قیام‌هایی در سراسر ایران، مثل نهضت جنگل، قیام شیخ محمد خیابانی، کلنل محمد تقی خان پسیان و... به وقوع پیوست.

عضو هیئت علمی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان تصریح کرد: نهضت جنگل از آن جهت اهمیت یافت که پیشوای آن فردی آزادی‌خواه و پاک‌سرشت بود که در قلب مردم جای داشت و همواره پشتیبانی و محبت مردم ایران و گیلان را به همراه داشت. همچنین نهضت جنگل، حماسه‌ای برای پاسداشت ارزش‌هایی چون گذشت، فداکاری، شجاعت و دینداری بوده است.

وی افزود: در میان چهره‌های تاریخی و سیاسی، معدود افرادی بودند که در باور مردم جای داشته‌اند و رشادت‌ها و دلاورمردی‌هایشان در ذهن و زبان مردم جاری بوده‌ است. میرزا از این جنس سرداران غیور و استبداد‌ستیز ایرانی بوده‌ است و همواره به‌عنوان مظهر استقامت ملی و استقلال کشور در برابر اجانب از او یاد می‌شود. میرزا کوچک‌خان امروزه مایه مباهات و افتخار گیلان‌ و کشور ایران است.

انتهای پیام
captcha