آغاز به کار نمایشگاه بین‌المللی حلال در استانبول
کد خبر: 4016319
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲

آغاز به کار نمایشگاه بین‌المللی حلال در استانبول

بزرگترین نمایشگاه محصولات و خدمات حلال جهان، روز گذشته با حضور صدها فعال این حوزه از کشورهای مختلف در شهر استانبول ترکیه آغاز به کار کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از آناتولی دست‌اندرکاران بازار محصولات حلال، روز پنجشنبه گردهمایی بزرگی را در استانبول آغاز کردند.

در هفتمین اجلاس جهانی حلال که سه روزه است و در هشتمین نمایشگاه حلال سازمان همکاری اسلامی، موضوعات داغ بازار حلال با حضور کارشناسان، مقامات سیاسی و نمایندگان بازار از ترکیه و سایر کشورها مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

امسال، هفتمین اجلاس جهانی حلال در تاریخ 25 تا 28 نوامبر 2021 در مرکز کنگره استانبول با موضوع «عصر جدید و هنجارهای جدید: ضرورت تولید و مصرف حلال» برگزار می‌شود. این اجلاس و نمایشگاه با همکاری مرکز اسلامی توسعه تجارت (ICDT) و موسسه استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی (SMIIC) برپا شده است. این نمایشگاه شامل بخش‌های مختلف از گردشگری گرفته تا امور مالی و لوازم آرایشی است.

فواد اوکتای، معاون رئیس جمهور ترکیه در مراسم افتتاحیه این اجلاس گفت که حجم اقتصاد حلال جهان از 4 تریلیون دلار در سال 2017 به 7 تریلیون دلار در حال حاضر افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: از آنجایی که نه تنها مسلمانان بلکه غیرمسلمانان نیز خواهان محصولات پاک و سالم هستند، محصولات حلال نه تنها مورد توجه مسلمانان، بلکه مورد توجه همه قرار گرفته است.

اوکتای تصریح کرد: امروزه بزرگترین تولیدکنندگان محصولات حلال کشورهایی هستند که مسلمانان در آنها اکثریت ندارند، مانند برزیل، استرالیا، فرانسه، آلمان و نیوزلند.

وی افزود: برای موفقیت در زمینه‌ اقدام مشترک برای کمک به اقتصاد حلال، باید اختلافات، درگیری‌ها و بی‌اعتمادی در زمینه صدور گواهی حلال برطرف شود.

آدم شاهین، رئیس مؤسسه استاندارد ترکیه گفت: نهادهای فعال در صدور گواهی حلال هنوز نقطه مشترکی پیدا نکرده‌اند و این وضعیت باعث ایجاد مشکل بی‌اعتمادی می‌شود.

وی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: در این زمینه بزرگترین آرزوی کشور ما این است که کشورهای اسلامی زیر یک سقف واحد گردهم آیند و معیارها را بپذیرند تا در راستای منافع بشریت عمل کنند.

اجلاس جهانی حلال که هر ساله برگزار می‌شود، بزرگترین رویداد حلال جهان است که آخرین تحولات و به‌روز رسانی‌های مربوط به بخش حلال را با مشارکت دانشگاه‌های بین‌المللی و کارشناسان فقه از سراسر جهان به نمایش می‌گذارد.

هدف این اجلاس افزایش آگاهی در مورد صنعت حلال با میزبانی کنفرانس‌هایی است که در آن موضوعات مرتبط در امور مالی، گردشگری، غذا، دارو، داروسازی، لوازم آرایشی، نساجی، مد اسلامی و سایر بخش‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد.

بنابر آمار جدید، گردش مالی جهانی محصولات و خدمات حلال در حال حاضر به حدود 7 تریلیون دلار رسیده است. 

انتهای پیام
captcha