موازی‌کاری در صدور مجوز مؤسسات قرآنی را پایان دهید + فیلم
کد خبر: 4014945
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
چاوشی:

موازی‌کاری در صدور مجوز مؤسسات قرآنی را پایان دهید + فیلم

مدیر مؤسسه کشوری مهد قرآن با اشاره به اینکه تخصیص زمین‌های دولتی، اقدامی است که با یک رایزنی در دولت و مجلس می‌تواند روی دهد تا مؤسسات فعال عام‌المنفعه، بهره‌مند شوند، گفت: در زمینه صدور مجوز فعالیت مؤسسات، دستگاه‌ها به موازی‌کاری پایان دهند.

سید محمود چاوشی، مدیر مؤسسه کشوری مهد قرآنسیدمحمود چاوشی، مدیر مؤسسه کشوری مهد قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مؤسسه در زمینه حفظ قرآن و وضعیت مؤسسات طی ماه‌های کرونا، گفت: مؤسسات قرآنی خط مقدم فعالیت‌های قرآنی هستند و در استان‌ها، شهرها و روستاها آموزش‌های قرآنی را در سطوح مختلف عموماً رایگان و به منظور توسعه و نشر آموزه‌های قرآن برای مخاطبان متعدد ارائه می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه برای قرآنی‌ کردن بیشتر جامعه لازم است که به توانمندسازی مؤسسات توجه شود، ادامه داد: برای این منظور باید به آنها اعتبارات در نظر گرفت. بودجه‌هایی که در دولت و مجلس تصویب می‌شود بخشی از آن به فعالیت‌های قرآنی اختصاص پیدا می‌کند و چه بهتر که به منظور توسعه فعالیت مؤسسات قرآنی، بودجه‌ای در نظر گرفته شود. طی سال‌های گذشته این روش پاسخگوی نیاز مؤسسات کشور نبوده است، چرا که در یک سال بودجه بخش‌های مختلف دستگاه‌های دولتی زیاد است و سپس به اتحادیه‌های قرآنی اختصاص می‌یابد و بعد با رقم اندکی بین مؤسسات قرآنی تقسیم می‌شود و در سالی هم بودجه‌ به مؤسسات قرآنی اختصاص نمی‌یابد. باید به دنبال چاره‌ای برای خلاصی مؤسسات از این وضعیت باشیم تا بتوانند گام‌های مؤثری را برای آموزش قرآن بردارند و دغدغه آنها فقط هزینه‌های جاری و بیمه و هزینه اجاره‌بها نباشد.

انجام کارهای زیربنایی‌تر برای تسهیل امور مؤسسات

وی ادامه داد: دستگاه‌های متولی امور قرآنی کشور با مجموعه سیاست‌گذاری‌ها کارهای زیربنایی‌تری را برای مؤسسات قرآنی انجام دهند. یکی از مشکلات مؤسسات در استان‌ها و شهرستان‌ها، مکان فعالیت است. عموماً ساختمان‌ها استیجاری است، آن هم با هزینه‌های گزاف. برخی نیز با بهره‌مندی از فضای مساجد و حسینیه‌ها به فعالیت می‌پردازند که استقلال لازم را برای توسعه کارشان ندارند.  

مدیر مؤسسه کشوری مهد قرآن تصریح کرد: ظرفیت‌ قانونی بسیاری در کشور هست که می‌توان از آن استفاده کرد، به طور مثال تخصیص زمین‌های دولتی و شهری در کشور اقدامی است که می‌تواند با رایزنی در دولت و مجلس اتفاق بیفتد تا مؤسسات قرآنی فعال، که فعالیت غیرانتفاعی و عام‌المنفعه دارند و مورد تأیید دستگاه‌ها هستند، بتوانند از زمین‌های دولتی استفاده کنند و قطعه‌ای زمین در شهرشان به آنها داده شود و تسهیلاتی را دریافت کنند و جواز و حق انشعاب رایگان برای آنها تعیین شود و در آن هنگام می‌توانند با کمک خیرین و مردم طی چند سال ساختمانی را بنا کنند.

چاوشی ادامه داد: چنانکه مشابه این کار را مراکز مهد قرآن کشور با رایزنی‌های مدیر مهد قرآن در آن شهرستان به وفور انجام داده‌اند. هنگامی که زمین برای ساخت فراهم ‌شود، سایرین نیز کمک می‌کنند تا آن ساختمان ساخته شود و دغدغه اصلی مدیران مؤسسات قرآنی رفع خواهد شد.

وی افزود: اقدام دیگر این است که فعالیت‌های قرآنی در ماده 172 قانون مالیات‌های مستقیم قرار گیرد که نیازمند مصوبه دولت و تصویب مجلس است در این ماده قانون آمده: «صددرصد وجوهی که به حساب‌های تعیین‌شده از طرف دولت به منظور بازسازی یا کمک و نظایر آن به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود و همچنین ‌وجوه پرداختی یا تخصیصی یا کمک­‌های غیر نقدی بلاعوض اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی جهت تعمیر، تجهیز، احداث یا تکمیل مدارس، ‌دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و مراکز بهداشتی و درمانی یا اردوگاه‌های تربیتی و آسایشگاه‌ها و مراکز بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) و جمعیت هلال احمر و کتابخانه و مراکز فرهنگی و هنری(‌دولتی) طبق ضوابط از سوی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و امور اقتصادی و دارایی تعیین می‌شود از درآمد مشمول مالیات عملکرد سال پرداخت منبعی که مودی انتخاب خواهد کرد، قابل کسر است».

چاوشی با اشاره به اینکه برای رسیدن به فرمایش مقام معظم رهبری و تربیت 10 میلیون حافظ قرآن نیازمند فراهم کردن زمینه‌ آن هستیم، افزود: همچنین موضوعی در مورد سازمان‌های متولی امور قرآنی مطرح و دغدغه قرآنیان است. بحث موازی‌کاری بین دستگاه‌های قرآنی خوشایند نیست و تا چند سال گذشته برای ایجاد مؤسسه و اخذ مجوز، برخی به سازمان دارالقرآن و برخی دیگر نیز به معاونت قرآن و عترت مراجعه می‌کردند. اگر تقسیم وظایف شود و دستگاه‌های قرآنی دولتی مکمل یکدیگر فعالیت کنند نه موازی یکدیگر، برای جامعه قرآنی نیز زیبنده‌تر است، یعنی یک دستگاه فقط وظیفه صدور مجوز را داشته باشد و دستگاه دیگر فقط وظیفه نظارت و ارزیابی را برعهده گیرد. بدین ترتیب این دستگاه‌ها در کنار هم می‌توانند قوای واحدی شوند.

حمایت رسانه ملی از مؤسسات قرآنی

مدیر مؤسسه کشوری مهد قرآن در راستای توانمندسازی مؤسسات قرآنی بیان کرد: ایجاد مجمع خیرین یکی از این مواردی است که پیشنهاد می‌شود؛ چنانکه مشابه آن ایجاد مجمع خیرین مدرسه‌ساز در کشور است. در بخش قرآنی نیز باید با توجه به علاقه مردم به بحث دینی این امر رخ دهد. بحث دیگر نیز سیاستگذاری‌ کلان آموزشی است، زیرا همه توان ندارند که از اساتید فن در فهم، قرائت، تجوید، صوت و لحن بهره‌مند شوند. پس چه بهتر که یک روش آموزشی داشته باشیم و دستگاه‌های دولتی سیاست‌های کلان را به مؤسسات ارائه دهند و ابزار آموزشی تولید و عرضه و نیز با توجه به تکنولوژی نو، ابزار آموزشی مناسب تولید شود.

مدیر مؤسسه مهد قرآن اضافه کرد: راهکار دیگر نظارت مستمر و دقیق است. لازمه‌ این اتفاقات نظارت مستقیم و دقیق بر فعالیت‌هاست. از دیگر اقدامات مهم، حمایت رسانه ملی از مؤسسات قرآنی است. مؤسسات بازوی توانمند دینی و فرهنگی در کشورند و نباید همانند اقتصادی باشند. حمایت از مؤسسات موجب رشد و تعالی آنها می‌شود که می‌تواند زمینه گسترش کار آنها را فراهم کند.

چاوشی با اشاره به قدمت 29 ساله مهد قرآن در کشور، بیان کرد: این مؤسسه وظیفه تخصصی آموزش و حفظ قرآن همراه با ترجمه و فهم آیات را برعهده دارد و به صدها هزار قرآن‌آموز در مؤسسات آموزش داده است و آنان مدرک حفظ را دریافت کرده‌اند و تعداد بالایی نیز حافظ کل هستند که آذر امسال شاهد برگزاری سیزدهمین آزمون حفظ قرآن با عنوان «ترنم وحی» هستیم. همچنین بحث حفظ عمومی قرآن مثل سوادآموزی عمومی باید گسترش پیدا کند، یعنی متناسب با استعدادهای مختلف باشد و در این صورت فرد به سمت حفظ حرفه‌ای گرایش پیدا می‌کند.

همچنین سیدمحمود چاوشی، مدیر مؤسسه کشوری مهد قرآن پیش از این با حضور در برنامه زنده مصباح شبکه قرآن و معارف سیما به تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های مهد قرآن و بیان پیشنهادهای خود پرداخت. 

دریافت برنامه زنده مصباح شبکه قرآن

انتهای پیام
captcha