گزارش ایکنا از همایش قرآن، عترت و بسیج؛ پرجمعیت‌ترین دورهمی قرآنیان در دوران کرونا
کد خبر: 4014376
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰

گزارش ایکنا از همایش قرآن، عترت و بسیج؛ پرجمعیت‌ترین دورهمی قرآنیان در دوران کرونا

همایش قرآن، عترت و بسیج با حضور مسئولان کشوری، فرماندهان سپاه تهران بزرگ، چهره‌های فعال قرآنی و جمعی از خانواده‌ها در تالار کشور برگزار شد تا شاهد نخستین گردهمایی در عرصه امور قرآنی با جمعیتی قابل توجه پس از فروکش وضعیت قرمز کرونایی در تهران باشیم.

همایش قرآن، عترت و بسیج

به گزارش خبرنگار ایکنا، همایش قرآن، عترت و بسیج 27 آبان‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران، سردار حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، تعدادی از پیشکسوتان و چهره‌های قرآنی و جمع زیادی از بسیجیان فعال در حوزه قرآن در تالار وزارت کشور برگزار شد.

در ابتدای این مراسم زاهدی، قاری و حافظ نوجوان قرآن‌ کریم و از برگزیدگان نهمین دوره جشنواره قرآنی الحافظون به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و پس از آن رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ به ارائه گزارشی از اقدامات سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ از ابتدای آغاز به کار تا کنون پرداخت.

دستاوردهای 9 ساله یک سازمان قرآنی 

وی با اشاره به فرارسیدن نهمین سال راه‌اندازی سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ گفت: از ابتدای فعالیت این سازمان تاکنون 40 مرکز ‌تخصصی حفظ قرآن کریم راه‌اندازی شده و در آن آموزش‌های مربوط به حفظ قرآن کریم در قالب دوره‌های مختلف به مخاطبان و شهروندان تهران ارائه می‌شود.

قربانی با اشاره به راه‌اندازی 300 مهد کودک قرآنی از سوی این سازمان گفت: همچنین سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ ۸۰۰ مکتبخانه قرآنی را راه‌اندازی کرده است.


گزارش تصویری همایش قرآن، عترت و بسیج در تالار وزارت کشور


رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ با اشاره به قرار گرفتن در هفته بسیج و برگزاری همایش، قرآن، عترت و بسیج در طلیعه این هفته، اظهار کرد: در نامگذاری هفته بسیج به طور معمول روز اول به نام قرآن و ولایت نامگذاری می‌شود، به همین مناسبت برگزاری این همایش تدارک دیده شد.

قربانی به برگزاری سالانه جشنواره قرآنی الحافظون از سوی سازمان قرآن و عترت سپاه تهران بزرگ اشاره و اظهار کرد: این جشنواره به صورت تخصصی به موضوع حفظ قرآن کریم می‌پردازد. تا کنون 9 دوره از این جشنواره برگزار شده و در مراسم امروز از برگزیدگان تجلیل به عمل خواهد آمد.

وی تصریح کرد: راه‌اندازی گروه همخوانی و مدیحه‌سرایی محمد رسول الله(ص) بخش دیگری از اقدامات سازمان قرآن و عترت بسیج بوده است. این گروه از حدود پنج سال قبل آغاز به کار کرده و با تهیه بیش از 120 اثر تصویری توانسته است جریانسازی خوبی در این عرصه داشته باشد.

بسیج

قربانی با اشاره به آغاز به کار رسمی گروه همخوانی و مدیحه‌سرایی محمد رسول الله(ص) در بخش نوجوانان، گفت: این گروه تا کنون پنج اثر از آثاری که گروه بزرگسالان اجرا کرده را بازخوانی کرده است و امروز مراسم رسمی رونمایی از دو اثر از آثار این گروه خواهد بود.

براساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم کوثر‌ شهسواری، حافظ نوجوان کل قرآن کریم و از برگزیدگان نهمین دوره جشنواره قرآنی الحافظون به اجرای برنامه پرداخت. وی قبل از اجرای خود گزارشی از برنامه‌هایی که تا کنون اجرا کرده است، ارائه داد و مهم‌ترین آنها را اجرا در محضر مقام معظم رهبری و آیت‌الله سیستانی دانست. شهسواری اعلام کرد تاکنون دو هزار اجرا در سراسر کشور داشته است.

این حافظ نوجوان همچنین به‌ مرور روزانه سه تا ۱۰ جز قرآن کریم اشاره‌ کرد. تلاوت آیه ۳۰ سوره مبارکه فرقان که در محضر مقام‌ معظم رهبری اجرا کرده بود، بخشی از اجرای او در این مراسم را تشکیل داد.

تجلیل از برگزیدگان جشنواره الحافظون 

در ادامه این مراسم اعضای گروه همخوانی محمد رسول الله(ص) به جمع‌خوانی سوره‌های پایانی قرآن کریم پرداختند‌ و در ادامه دعای فرج نیز از سوی این گروه اجرا شد. تجلیل از بخش اول برگزیدگان نهمین دوره جشنواره قرآنی الحافظون، بخش دیگری از برنامه‌های این مراسم بود.

در بخش دیگری از همایش قرآن، عترت و بسیج سردار حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ طی سخنان کوتاهی با اشاره به سالروز آغاز به کار سازمان قرآن و عترت بسیج سپاه تهران بزرگ، گفت: برگزاری این همایش در اولین روز هفته بسیج و همزمان با سالروز تأسیس سازمان قرآنی بسیج رسمی نیکو است که امیدوارم ادامه داشته باشد.

توجه به تربیت جوان مومن انقلابی در سپاه 

وی به بیانیه گام دوم انقلاب که بار اصلی آن بر دوش جوانان گذاشته شده است اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه‌ای که صادر کردند حدود ۴۲ بار به صورت مستقیم و غیرمستقیم از کلمه جوان استفاده کرده و آنان را خطاب قرار داده‌اند.

سردار حسن‌زاده با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری جوانان را به عنوان یکی از عظمت‌های چهارگانه انقلاب اسلامی معرفی کرده‌اند، بیان کرد: برای تحقق گام دوم انقلاب و تحقق و اهداف و چشم‌اندازهای آن، نیازمند جوانان متعهد، مومن، انقلابی، مسئولیت‌پذیر، انقلابی و پای کار هستیم. بر همین اساس وظیفه همه ما برای تربیت جوانانی با این ویژگی‌ها سخت شده و باید تلاش کنیم تا چنین جوانانی تربیت کنیم.

فرمانده سپاه محمدرسول الله (ص) تهران بزرگ به توجه این نیرو به تربیت نیروی جوان و نسلی از جوانان متعهد در سپاه تهران بزرگ در راستای مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت میلیونی نیروی جوان، مؤمن، متعهد، انقلابی و توانمند اشاره کرد و افزود: محور اصلی این تعلیم و تربیت که تضمین‌کننده آینده کشور خواهد بود قرآن و عترت است. بر همین اساس است که سازمان قرآن و عترت بسیج سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ باید تلاش کند تا برنامه‌های خود را با محوریت جوانان در پایگاه‌ها، مدارس و مساجد اجرایی کند. راه‌اندازی گروه نوجوانان محمدرسول الله(ص) نیز در همین راستا بوده است.

بسیج

وی به توجه بیش از پیش به حفظ موضوعی قرآن کریم اشاره و اظهار کرد: بسیاری از جوانان این را در فضای ذهنی خود ندارد و لذا درخواست من از همه افرادی که در این جلسه حضور دارند و در مسئولیتی هستند به حفظ موضوعی قرآن کریم اهتمام داشته باشند و در کنار آن توجه همزمان به قرآن و عترت در کنار هم را مورد توجه قرار دهند.

آغاز به کار رسمی گروه همخوانی نوجوانان محمدرسول الله(ص)

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این همایش در قالب رونمایی از دو اثر (پیامبر رحمت و علی ولی الله) از گروه همخوانی ‌نوجوانان محمد رسول‌الله(ص) به صورت‌ رسمی رونمایی شد. این گروه ۶۳ عضو دارد و اغلب از فرزندان اعضای بزرگسال گروه و‌ منتخبان قرآنی ‌تهران هستند. در ادامه نیز گزارش کوتاهی از سفر گروه ‌همخوانی محمد رسول الله(ص) به سوریه و ضبط ۱۵ اثر تصویری در این سفر، پخش شد.

سخنرانی حسین اکبری، معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی بخش دیگری از برنامه‌های همایش قرآن، عترت و بسیج بود. وی در ابتدای صحبت‌هایش نگاهی تاریخی به وضعیت دنیای اسلام در برابر غرب انداخت و بیان کرد: وقتی در یک نگاه کلان به بحث مقاومت، قرآن و دفاع مقدس نگاه تاریخی می‌اندازیم، می‌بینیم در یک مقطع از تاریخ جهان اسلام به ویژه از زمانی که غربی‌ها جهان اسلام را اشغال کردند و عملاً مسلمانان توان دفاع از خود را نداشتند، این سؤال به طور جدی در دنیا مطرح شد که مسلمانان با اینکه قرآن و اهل بیت و مبانی و اساس قوی دارند، چرا نمی توانند در برابر دشمنان مقاومت کنند.

علت شکست‌های مسلمانان از غرب در گذشته 

وی افزود: مخصوصاً زمانی این شرایط پیچیده‌تر شد که دشمنان اسلام، سرزمین فلسطین را اشغال کرده و مرزهای جهان اسلام را مهندسی کردند و به نوعی کل جهان اسلام را به اشغال خود در آوردند. بعد از این مسلمانان در صدد آمدند که مقابله کنند و عزت خودشان را به دست بیاورند و لذا در جهت مبارزه با رژیم صهیونیستی وارد جنگ شدند، اما متأسفانه در چندین جنگ بزرگ، جهان عرب علیه رژیم غاصب شکست خورد. بعد از آن این سوال تشدید شد که چرا مسمانان با وجود سازوکار و امکانات و توان نظامی نتوانستند در مقابل این رژیم کوچک به پیروزی برسند.

معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در ادامه به جنگ‌های اعراب با رژیم صهیونیستی اشاره کرد و افزود: در سال‌های 1948، 1952، 1967، 1973 و 1982 میلادی غربی‌ها و رژیم صهیونیستی، جهان عرب را شکست دادند. آن روز مسلمانان در دنیا وقتی می‌خواستند سر بلند کنند با این سوال مواجه می‌شدند که شما یک میلیارد هستید، چرا در مقابل چند میلیون یهودی شکست خوردید؟ این سوال به طور جدی وجود داشت و جهان اسلام را آزار می‌داد. بسیاری از بزرگان از علمای نجف و قم در همان مقاطع و در همان اوایل اشغال فلسطین، خواستار مقاومت فلسطین بودند، اما کسی گوش نداد.

اکبری اظهار کرد: این شرایط در حالی به وجود آمده بود که ما مسلمانان معتقد بوده و هستیم که قرآن برای نجات همه بشر آمده است. با وجود این مبانی، سوال این بود که چرا مسلمانان مشکل جامعه خودشان را برطرف نمی‌کنند؟ دلیل اینکه جهان اسلام در آن دوران به چنین وضعیت رسیده بود، یک چیز بود و آن هم استفاده نکردن از قرآن و وعده‌های الهی بود. زمانی که مسلمانان در مقابل رژیم صهیونیستی شکست خوردند به سمت تفکر قومیت‌گرایی، مارکسیستی و ... رفتند به گونه‌ای که مسلمانان آن روز فکر می‌کردند اگر به سمت این تفکرات بروند، می‌توانند از تفکر انقلابی بهره‌مند شوند و از ارزش‌های خود دفاع کنند.

بسیج

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران در سخنانی ضمن قدردانی از سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ برای اجرای برنامه‌های قرآنی و نیز قدردانی از برگزاری این همایش، گفت: فراهم آوردن انس و ارتباط بیشتر نسل جوان و دوستداران انقلاب به قرآن کریم حرکت بزرگی است که جای قدردانی دارد.

وی با تأکید بر اینکه برای همه پیروان پیامبر اکرم(ص) و دلباختگان به قرآن و عترت، آراسته شدن به منطق قرآن کریم و ارزش‌های وحی یک تکلیف جدی است، افزود: این تکلیف برای برادران و خواهرانی که افتخار انس با قرآن را دارند و با آیات نورانی و کلمات وحی مأنوس می‌باشند یک وظیفه و مسئولیت ویژه است. انتظار مردم از جوانان و مردان و زنان مأنوس با قرآن آن است که ارزش‌های قرآن را در مبانی اعتقادی، اخلاقی و رفتاری آنها مشاهده کنند و قرآن را در منطق و سخن آنان شاهد باشند.

در پایان این مراسم از بخش دیگری از برگزیدگان نهمین دوره جشنواره قرآنی الحافظون تجلیل شد. همچنین در بخشی از این مراسم که بیش از سه ساعت به طول انجامید و با حضور جمعیت زیادی از بسیجیان فعال در حوزه قرآن و خانواده‌های آنها همراه بود، به قید قرعه به هشت نفر از حاضران در همایش هزینه سفر به مشهد مقدس همراه با خانواده اهدا شد.

انتهای پیام
captcha