کمک 150 میلیارد تومانی برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد
کد خبر: 4002030
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
جولایی خبر داد:

کمک 150 میلیارد تومانی برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد

رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور با بیان اینکه خیرین در دوران کرونا 150 میلیارد تومان برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد کمک کردند، تصریح کرد: 10 هزار و 680 نفر زندانی غیر عمد داریم که از این تعداد چهار هزار 673 نفر مشمول کمک هستند.

کمک 150 میلیارد تومانی برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد/ تهران، اصفهان و فارس بالاترین زندانی جرایم غیرعمد را دارند

به گزارش خبرنگار ایکنا، سیداسدالله جولایی، رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور در نشست خبری خود که امروز، یکشنبه 11 مهرماه در ساختمان ستاد دیه کشور برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام محرم و صفر افزود: برای کار خیر و کمک به مردم و گره‌گشایی از آنان در دین مبین اسلام بسیار توصیه شده است، خداوند در آیه 80 سوره اسراء می‌فرماید: «وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا» و بگو که بارالها مرا (همیشه به هر جا روم به مکه یا مدینه یا عالم قبر و محشر) به قدم صدق داخل و به قدم صدق خارج گردان و به من از جانب خود حجت روشنی که دائم یار و مددکار باشد عطا فرما. ما نیز بر همین اساس کار خود را شروع کردیم.

جولایی افزود: روایتی از امام حسین(ع) در ارتباط با کار خیر در کتاب لمعات الحسين ص 15 نقل شده است که «إعْلَمُوا أنَّ حَوَائِجَ النّاسِ إلَيْكُمْ مِنْ نِعَمِ اللّه ِ عَلَيْكُمْ فَلا تَمَلُّوا النَّعَمَ فَتَتَحَوَّلُ إلي غَيْرِكُمْ» بدانید نیازمندی‌های مردم که به شما مراجعه می‌کنند از نعمت‌های الهی است پس نعمت‌ها را افسرده نسازید یعنی مبادا با رنجاندن مردم نیازمند کفران نعمت کنید که این وظیفه خدمت‌رسانی به دیگران محول خواهد شد. یا در جای دیگر حضرت می‌فرمایند: «اِتَّخِذُوا عِنْدَ الْفُقَراءِ اَيادى فَاِنَّ لَهُمْ دَوْلَةٌ يَوْمَ الْقيامَةِ» با نيكى و كمک به نيازمندان نزد آنان جايگاهى براى خود بيابيد، كه آنان روز قيامت مقام و منزلتى دارند. یا در روایتی از امام سجاد(ع) در ارتباط با قدردانی از خیرین در کتاب تحف‌العقول ص271 نقل شده است که حق کسی که به تو خوبی می‌کند این است که از او تشکر نمایی و خوبی‌اش را به زبان‌آوری و از وی به نیکی یاد کنی و میان خود و خداوند برایش خالصانه دعا کنی. اگر چنین رفتاری کردی، بدون شک در نهان و آشکار از او قدردانی کرده‌ای. علاوه بر آن اگر روزی توانستی نیکی او را جبران کنی، سعی کن جبران نمایی.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور به بیان آمار فعالیت‌های ستاد دیه کشور در شش ماهه نخست سال 1400 پرداخت و گفت: ستاد دیه کشور نیز به همه پیروان ادیان الهی داخل کشور در راستای استناد به آیات و روایات معصومین (ع) کمک به مجرمین جرائم غیر عمد را در دستور کار خود قرار داده است. در همین راستا از ابتدای امسال تا شهریورماه تعداد پنج هزار و 162 نفر به حساب‌های ستاد دیه مراجعه کردند و توانستند برای آزادی تعدادی از زندانیان جرائم غیر عمد کمک کنند. همچنین  تعداد 65 نفر از خیرین به دفتر جذب مشارکت‌های ستاد دیه مراجعه کرده و کمک‌های خود را اهدا کردند.

وی افزود: اساس کار ستاد دیه کشور صلح و سازش است و آیه 280 سوره بقره که می‌فرماید: «وَإِنْ كَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَىٰ مَيْسَرَةٍ ۚ وَأَنْ تَصَدَّقُوا خَيْرٌ لَكُمْ ۖ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ، اگر کسی که از او طلبکار هستید، تنگدست شود به او مهلت دهید تا توانگر شود، و بخشیدن آن به هنگام تنگدستی وی به رسم صدقه، برای شما بهتر است اگر به مصلحت خود دانایید.» را سرلوحه کار خود قرار دادیم و در بحث صلح و سازش به ویژه در ارتباط با اختلافات خانوادگی اقداماتی را انجام دادیم.

رییس هیئت امنای ستاد دیه کشور گزارشی از عملکرد این ستاد از سال 1369 تاکنون ارائه کرد و گفت: ستاد دیه توانسته در طول دوران فعالیت خود بیش از 150 هزار زندانی جرایم غیرعمد را از زندان‌ها آزاد کند. همچنین مردم عزیز کشورمان در دوران کرونا 150 میلیارد تومان کمک خود را به حساب ستاد دیه واریز کردند که معادل دو برابر سال گذشته بوده است.

به گزارش ایکنا، وی همچنین با اشاره به تصویب قانون بیمه اجباری شخص ثالث گفت: ستاد دیه از سال‌های ابتدایی شروع به تحقیقات و کارهای بسیار زیادی در این زمینه کرد و توانست در اردیبهشت‌ماه سال 87 این قانون را به تصویب برساند. بعد از تصویب این قانون و دائمی شدن آن در سال 95 شاهد سیر نزولی راننده‌ها در زندان بودیم.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور گفت: کار بزرگ دیگری که ستاد دیه انجام داد، پیگیری تصویب قانون رفع جنبه کیفری از صداق(مهریه) بالای 110 سکه بود. در این سال‌ها ستاد دیه از حمایت مادی و معنوی مقام معظم رهبری برخوردار بوده است، به طوری که در گلریزان 1400، 500 میلیون تومان و در دهه اخیر سه میلیارد و 63 میلیون تومان برای آزادی زندانیان کمک کرده‌اند.

جولایی در ادامه به یکی دیگر از کارهای مهم ستاد دیه در این سال‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از اتفاقات مهم امضای تفاهم‌نامه با ستاد اجرایی فرمان امام و صندوق بازنشستگی بود که بر همین اساس 191 نفر زندانی از بازنشستگان تحت پوشش تأمین اجتماعی آزاد شدند. همچنین تفاهم‌نامه با بنیاد شهید و کرامت رضوی برای آزادی بیشتر زندانیان غیر عمد صورت گرفت.

رئیس هیئت مدیره ستاد دیه کشور گفت: در حال حاضر 10 هزار و 680 نفر زندانی غیر عمد داریم که از این تعداد چهار هزار و 673 نفر مشمول کمک هستند. در این بین استان تهران با 999 نفر، استان اصفهان با 995 نفر و استان فارس با 762 محبوس بیشترین زندانی غیرعمد را دارند و سیستان و بلوچستان و هرمزگان کمترین را دارند. همچنین در نیمه نخست امسال تعداد 3689 نفر از زندانیان آزاد شدند که 147 نفر زن بودند و بدهی این افراد 23 هزار میلیارد ریال بوده است.

جولایی در پایان به عملکرد این ستاد در زمینه صلح و سازش اشاره‌ای کرد و گفت: در 433 پرونده فقط با صلح و سازش و پرداخت رقمی اخذ رضایت شده و از زندان‌ها آزاد شدند یعنی 38 درصد از سوی طلبکاران گذشت شده است. از سال 90 تا 99، 89 هزار و 899 نفر که بدهی آن‌ها بیش از 12 هزار میلیارد تومان بود، تعداد زیادی آزاد شدند و این مبلغ به پنج هزار و 760 میلیارد تومان با تلاش ستاد دیه کشور تقلیل پیدا کرد. از ابتدای سال تاکنون ۱۶۱ میلیارد و ۴۴۴ میلیون تومان برای آزادی حدود چهار هزار نفر، فراهم شده است.

انتهای پیام
captcha