نقش مهم زنان در جاودانه کردن پیام خون امام حسین(ع)
کد خبر: 3990359
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸

نقش مهم زنان در جاودانه کردن پیام خون امام حسین(ع)

عضو هیئت علمی گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی گفت: خون امام حسین(ع) و پیام ایشان را حضرت زینب(س) و سایر زنانی که در کاروان آن حضرت حضور داشتند به ما رساندند و نگذاشتند که در همان روزگار بماند و همواره نام و یاد آن امام بزرگوار را جاودانه کردند.

نقش مهم زنان در جاودانه کردن پیام خون امام حسین(ع)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی شفیعی، مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی، شامگاه 21 مردادماه، در سومین نشست حسینیه مجازی پژوهشکده اسلام تمدنی، با موضوع «نقش زنان در واقعه عاشورا» در خصوص نقش زنان در روزهای پس از واقعه عاشورا، اظهار کرد: پس از واقعه تلخ و بسیار غم‌انگیز عاشورا، نقشی که حضرت زینب(س) و سایر زنانی که در کاروان امام حسین(ع) حضور داشتند، این بود که تلاش کردند و اجازه ندادند که پیام خون امام حسین(ع) در کربلا بماند.


بیشتر بخوانید:


شفیعی افزود: همانگونه که دکتر شریعتی فرمودند، هر انقلابی دو چهره دارد و آن، دو چهره خون و پیام است که در اینجا می‌توان از این تعبیر استفاده کرد و گفت که انقلاب امام حسین(ع) نیز از این دو چهره برخوردار بود.

وی اضافه کرد: نقش مهم دیگری که زنان در پس از عاشورا داشتند، تشکیل مجالس عزاست، وقتی کاروان وارد مدینه شد، یکی از بانوانی که با ذکر مصیبت، اقامه عزا و با ترویج افکار عمومی تلاش کرد تا نام امام حسین(ع) در ذهن‌ها فراموش نشود، حضرت ام‌البنین(س) بود.

عضو هیئت علمی گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی گفت: همچنین نقش دیگری که زنان کاروان امام‌حسین(ع) ایفا کردند این بود که تلاش کردند با اقامه عزا، مانع تحریف جریان عاشورا شوند و مانع از این شدند که یزید با دفن کردن اجساد شهدا، پیام این واقعه را هم دفن کند و از این رو است که اولین راوی این واقعه بزرگ را حضرت زینب(س) نامیده‌اند و اگر این بانوی بزرگ اسلام نبود، نامی از کربلا نمی‌ماند.

شفیعی خاطرنشان کرد: کار دیگری که بسیاری از افراد از آن اطلاع دارند و شاید مورد توجه واقع نشده، نقش زنان مسلمان و شیعه در طول تاریخ بوده است، چرا که زنان با تشکیل یک نهاد اجتماعی که ما از آن به عنوان روضه‌های زنانه یاد می‌کنیم و از همان زمان تا به امروز هم ماندگار شده است، تلاش کردند نام و یاد امام حسین(ع) تا ابد جاودانه شود و با این کار خود نیز تا به امروز موفق هم بوده‌اند.

وی بیان کرد: اصل این جریان که زنان با تشکیل این نهاد اجتماعی تلاش کردند تا نام سیدالشهدا(ع) در طول تاریخ ماندگار شود، از اهمیت زیادی برخوردار بوده و هست و در حقیقت این اقدام، اقدامی است که توسط زنان صورت گرفته و مردان چنین نقش و نهادی را نتوانستند به صورت دائمی برای خود داشته باشند.

انتهای پیام
captcha