رعایت 45درصدی پروتکل‌های بهداشتی در هیئات مذهبی مشهد
کد خبر: 3990348
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰

رعایت 45درصدی پروتکل‌های بهداشتی در هیئات مذهبی مشهد

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: براساس آماری که روز گذشته به‌دست آوردیم، از ۱۴۵ بازدیدی که انجام پذیرفته پروتکل‌های بهداشتی در هیئات مذهبی ۴۵درصد رعایت شده است‌

رعایت 45درصدی پروتکل‌های بهداشتی در هیئات مذهبی مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علی‌اصغر حسنی مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، شامگاه گذشته، ۲۱ مردادماه، در برنامه تلویزیونی «اشاره» که از سیمای خراسان رضوی پخش شد، اظهار کرد: اگر نگاهی به این ایام در سال گذشته داشته باشیم، باید گفت که در سال گذشته وضعیت به این شکل بود که تعداد افراد فوت‌شده بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در کل کشور حدود ۱۳۰ نفر بود، اما اکنون وضعیت وحشتناکی پیش آمده و علی‌رغم اینکه تجربه‌های بسیاری کسب کردیم که هزینه‌های زیادی هم داشت، به جای اینکه وضعیت بهبود پیدا کند، بدتر هم شده است.

وی ادامه داد: عزاداری بخشی از مراسمات دینی ما است، اما لازمه برگزاری‌اش این است که فاصله‌گذاری اجتماعی و اجتماعات را براساس شیوه‌نامه‌های بهداشتی که از طریق وزارت بهداشت به تمام سازمان‌ها ابلاغ شده رعایت کنیم. اگر بتوانیم مواردبهداشتی را رعایت کنیم، شاید بتوانیم انتشار بیماری را بسیار کاهش دهیم و از همگی درخواست می‎کنم که به این موارد توجه کنند، چراکه هم سلامت متولیان برگزاری مراسمات عزاداری برای ما دارای اهمیت است و هم سلامت افرادی که در آن مراسمات شرکت می‌کنند.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: دستورالعملی که برای برگزاری هیئات مذهبی ابلاغ شده چند بخش دارد که بخشی از آن پیش از ماه محرم و بخشی از آن به تازگی به ما ارسال شده است. در دستورالعمل قبلی برگزاری مراسمات هیئات مذهبی در فضای بسته نیز مجاز بود، اما با توجه به اینکه کشور در شرایط بدی قرار دارد، این موضوع ممنوع شد. همچنین پذیرایی در هیئات مذهبی نباید اتفاق بیفتد و ممنوع است و اگر هیئات قصد دارند که نذورات خود را عرضه کنند، باید به‌صورت خشک و خام عرضه کنند و اگر برنامه‌ای برای پخت آن دارند، باید نذورات خود را درب منازل توزیع کنند.

زمان برگزای مراسم عزاداری بیش از دو ساعت ممنوع است

حسنی با اشاره به لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در فاز باز هیئات مذهبی و زمان برگزاری آن‌ها، خاطرنشان کرد: برگزاری هیئات در فضای باز باید به صورت یک سوم ظرفیت، به این صورت که برای هر نفر، چهار متر مربع در دو متر فاصله باشد و زمان جلسه بیش از دو ساعت طول نکشد.

وی ادامه داد: وقتی تعداد هیات‌ها زیاد است، این ویژگی را دارد که تمرکز در یک مکان نیست و این موضوع به جلوگیری از اجتماعات می‌کند، اما از طرفی نظارت هم بر آن سخت است. بالغ بر ۵۰۰ نفر از همکاران ما درخصوص نظارت بر هیئات مذهبی درگیر هستند که هم با سازمان تبلیغات اسلامی بازدید مشترک انجام می‌دهند و هم خود آن‌ها به‌صورت جداگانه بازدید انجام می‌دهند.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به حضور همیاران سلامت در فضای مراسمات مذهبی، بیان کرد: در رابطه با نظارت از همیاران سلامت نیز استفاده کردیم و همیاران سلامت افرادی هستند که به صورت داوطلب، افراد را به شکل حضوری اقناع می‌کنند تا سرمایه‌هایی که انجام می‌شود را به بخش سلامت و افراد مبتلا به بیماری که نیاز مالی دارند ارجاع دهند.

۱۲۹ مورد تذکر به هیات‌ها در دو شب گذشته

حسنی در خصوص درصد رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در هیئات و تعداد تذکراتی که در دو شب گذشته به هیئات متخلف داده شده، عنوان کرد: بر اساس آماری که روز گذشته به دست آوردیم، از ۱۴۵ بازدیدی که انجام پذیرفته پروتکل‌های بهداشتی در هیئات مذهبی ۴۵درصد رعایت شده است‌. برخی از هیات‌ها بسیار خوب رعایت کردند که جای تقدیر دارد، اما بسیاری از هیات‌ها حتی مجوز برگزاری مراسم را هم نداشتند. اما آن درصد رعایت پروتکل‌ها، امروز به ۵۴ درصد رسیده است. همچنین روز گذشته ۶۷ مورد تذکر به هیات‌ها داده شده بود و امروز ۶۲ مورد دیگر تذکر داده شده است.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین دستورالعمل ابلاغ شده از وزارت کشور، پخش پذیرایی در هیئات و ایستگاه‌های صلواتی ممنوع است، چراکه هم برای افراد پذیرایی‌کننده و هم برای افرادی که مراجعه می‌کنند و موجب ازدحام می‌شوند خطرناک است. در این خصوص ۵۰ مورد بوده است که امروز به ۶۲مورد افزایش پیدا کرده است و همکاران ما در قالب گروه‌های نظارتی به آن‌ها تذکر دادند. همچنین استفاده از ماسک در هیئات مذهبی از ۶۰درصد به ۶۵ درصد رسیده است و برخی از هیات‌ها اقدام خوبی در این خصوص انجام داده‌اند.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص نحوه برخورد با هیئاتی که شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت نکنند، تاکید کرد: به مواردی که تخلف کرده باشند تذکر می‌دهیم و عین تذکر را به سازمان تبلیغات اسلامی و استانداری تقدیم می‌کنیم، در مرحله دوم تذکر این دستگاه‌ها در رابطه با هیئات تصمیم‌گیری می‌کنند و در مرحله سوم هیئات متخلف به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

انتهای پیام
captcha