مؤسسات قرآنی چهارمحال‌وبختیاری، میزبان طرح قرآنی رسول اکرم(ص) در ماه محرم
کد خبر: 3989589
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۲

مؤسسات قرآنی چهارمحال‌وبختیاری، میزبان طرح قرآنی رسول اکرم(ص) در ماه محرم

مسئول بانوان جهادی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اجرای طرح قرآنی رسول اکرم(ص) در ماه محرم، گفت: این طرح با هدف تبیین و فهم سوره مبارکه فجر در مؤسسات و مراکز قرآنی استان و نیز هیئات عزاداری حسینی برگزار می‌شود.

مریم قاسمی، مسئول بانوان جهادی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اجرای طرح قرآنی رسول اکرم(ص) در ماه محرم، اظهار کرد: مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت مکتب امام رضا(ع) با لحاظ شرایط فعلی کشور و لزوم زنده نگه داشتن آئین‌های عزاداری سالار شهیدان و یاران باوفایش و با تبعیت از توصیه اکید مقام معظم رهبری مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، نسبت به برنامه‌ریزی و اجرای ویژه‌نامه رسول اکرم(ص) اقدام کرده است.

وی در خصوص روند اجرای طرح، تصریح کرد: این طرح به منظور بهره‌مندی شایسته از ظرفیت عظیم و فضای معنوی ایام محرم و ضرورت توسعه و تعمیق فعالیت‌های قرآنی در میان عموم مردم و با محوریت سوره مبارکه فجر اجرا می‌شود؛ بر این اساس، هر روز یک آیه به‌صورت تفسیری مطرح می‌شود و افراد به‌راحتی می‌توانند با حفظ و فهم معنا و تفسیر این آیات در این طرح قرآنی شرکت کنند.

قاسمی در تشریح اهداف طرح رسول اکرم(ص)، توضیح داد: هدف از برگزاری این طرح انس عموم مردم با قرآن و ترویج شعائر دینی است که با محوریت تفسیر یک سوره از قرآن حاصل می‌شود. در این طرح قرآنی که در ایام ماه محرم با مشارکت جمعی از محبان قرآنی و به‌صورت افتخاری و جهادی برگزار می‌شود، هر یک از رابطان قرآنی و جهادی اعم از مدیران، مسئولان مؤسسات و تشکل‌های قرآنی و هیئات مذهبی استان در محل برپایی عزاداری خود با برگزاری یک محفل قرآنی کوچک آیاتی از کلام‌الله مجید را ترتیل‌خوانی می‌کنند و سپس به بیان آیه ویژه هر روز پرداخته و داستان‌هایی با رعایت توالی درست تاریخی از امام حسین(ع) را بیان می‌کنند؛ در انتها نیز نکته‌ای از احکام در نماز به شنوندگان ارایه می‌شود.

حافظ کل قرآن در استان در خصوص چرایی انتخاب سوره مبارکه فجر در این طرح، بیان کرد: در روایتی از امام صادق(ع) سوره مبارکه فجر به امام حسین(ع) منتسب می‌شود، این سوره از آن جهت فجر نامیده شده که قیام کربلای حسین(ع) انفجار فجری از ایمان و جهاد در ظلمت شب جور و شرک بنی‌امیه بود. همچنان که با فجر و آغاز روز، حرکت و حیات مردم شروع می‌شود، با خون سیدالشهدا(ع) و یارانشان در عاشورا، اسلام جانی تازه گرفت و حیاتی مجدد یافت.

قاسمی تأکید کرد: اجرای این طرح روزانه نیم‌ساعت از زمان محفل عزاداری را به خود اختصاص می‌دهد و متشکل از چهار بخش محوری قرائت آیات سوره فجر، بیان لطایف آیات سوره فجر، داستان‌های عاشورایی و آموزش احکام ابتدایی است.

وی با تصریح اینکه طرح رسول اکرم(ص) با همکاری فعالان و جهادگران مناطق مختلف استان در مراکز قرآنی و هیئات به‌صورت داوطلبانه و خودجوش برگزار می‌شود، گفت: بر اساس اعلام مکتب قرآن امام رضا(ع)، این نهاد خود را موظف می‌داند از تمامی مجریان طرح و فعالان در هیئات، مساجد و... پشتیبانی محتوایی لازم را داشته باشد.

انتهای پیام
captcha