کتابخانه گوهرشاد حرم رضوی افتتاح شد
کد خبر: 3979754
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۹

کتابخانه گوهرشاد حرم رضوی افتتاح شد

کتابخانه جامع گوهرشاد، همزمان با ایام ولادت امام علی بن موسی الرضا (ع) در محل سالن اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی واقع در صحن امام حسن مجتبی (ع) گشایش یافت.

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: کتابخانه جامع گوهرشاد، همزمان با ایام ولادت امام رضا (ع) کتابخانه جامع گوهرشاد در محل سالن اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی واقع در صحن امام حسن مجتبی (ع) گشایش یافت.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مراسم گشایش این کتابخانه، به توجه و پژوهش درباره ابعاد مختلف شخصیت اهل بیت (ع) تأکید کرد و گفت: تبدیل این معارف در قالب‌های مختلف فرهنگی راهی برای انتقال مفاهیم به مخاطبان در گروه‌های سنی مختلف است و ارائه آن فقط در قالب منابع چاپی نوعی خام فروشی است.

حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی همچنین این پژوهش را گامی در راستای تحقق مرجعیت علمی بیان و تصریح کرد: با ظرفیتی که در مجموعه حرم مطهر رضوی موجود است باید به شبهات زائر امام رضا (ع) پاسخ داده شده و با احادیث رضوی آشنایی و انس پیدا کند.

کتابخانه گوهرشاد، یکی از کتابخانه‌های تخصصی آستان قدس رضوی و تنها کتابخانه شبانه‌روزی در کشور است که با توجه به تجدید بنا، مدتی را در تعطیلی به سر برد. این کتابخانه تا زمان به پایان رسیدن ساختمان جدید، در محل فعلی آماده ارائه خدمات به صورت شبانه روز به مخاطبان خود خواهد بود.

کتابخانه جامع گوهرشاد در سال ۱۳۳۲ شمسی به همت واقف اولیه کتاب‌ها، شادروان حاج سید سعید طباطبائی اصفهانی مقیم مشهد که خود از شیفتگان کتاب بوده است در یکی از اتاق‌های فوقانی مسجد جامع گوهرشاد تأسیس شد. این کتابخانه ابتدا با ۴ هزار نسخه کتب خطی و چاپی که همه به نام واقف و ورثه آن مرحوم مهر شده است، آغاز به کار کرد. در ادامه کار با همت افراد خیر و نیکوکار از طریق وقف و اهدای کتاب، شمار کتابها رو به فزونی گذاشت.

این کتابخانه درحال حاضر با در اختیار داشتن بیش از ۸۸ هزار نسخه کتاب فارسی، عربی، اردو و لاتین در موضوعات مختلف و اکثریت با گرایش کتب دینی و اسلامی و ۵۰۰ هزار عنوان کتاب الکترونیکی و از لحاظ کثرت منابع و میزان خدمت‎رسانی، اولین و بزرگ‌ترین کتابخانه جهان است که به طور تخصصی در زمینه معارف اهل بیت(ع) به مراجعان خدمات ارائه می‌کند.

هشت کتاب صوتی با موضوع رضوی با موضوع و زندگی امام رضا (ع) با همکاری مؤسسه رسانه‌های صوتی و تصویری آستان قدس رضوی تولید و منتشر شد.

کتاب‌های صوتی «راز آن بوی شگفت» به قلم فریبا کلهر با گویندگی سمانه هادی، «باران دوشنبه» و «نشانه‌ها» به قلم سیدعباس صحفی و ابراهیم حسن بیگی با گویندگی سیداحمد هاشم‌آبادی، «ماه غریب من» به قلم مجید ملامحمدی با گویندگی سینا خدادادی ویژه کودک و نوجوانان با موضوع سیره و زندگانی امام رضا (ع) تولید شده است.

کتاب«آبی‌ها»، «موقف» و «اوسنه گوهرشاد» به قلم سعید تشکری با گویندگی محمد ملتجی، صادق سفید باغی، هاله صدیقیان، علی ضمیری، مهناز آسوده، محمد جهان پا، مصطفی جلالی، صبا صفا، حارث فرازی، سمانه هادی، حامد عارفی و زهرا بهشتی صفت، گویا سازی شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

رمان «دعبل و زلفا» پر فروش‌ترین اثر به‌نشر با موضوع رضوی است، این اثر به قلم مظفر سالاری با گویندگی حجت باغانی، مهناز آسوده، ابوالفضل اکبری، فاطمه حیدری برای مخاطب بزرگسال گویا‌سازی شده است.

علاقه‌مندان می‌‌توانند برای دریافت نسخه فیزیکی این آثار(cd) به فروشگاه اینترنتی به‌نشر به آدرس www.behnashr.com مراجعه کنند و نسخه الکترونیکی این آثار را از اپلیکیشن‌‌های فیدبو و طاقچه دانلود کنند.

کتاب «سلام امام رضا جان»، از انتشارات به‌نشر، شامل مطالبی از جمله داستان، شعر، سرگرمی و جدول با موضوع زندگی امام هشتم(ع) است که جنبه تعلیمی، آموزشی و سرگرمی برای کودکان دارد.

این اثر با زبانی ساده، تصاویری شاد و رنگی داستان زندگی امام هشتم شیعیان، امام رضا (ع) در قالب‌های مختلف از جمله شعر، داستان، سرگرمی روایت می‌کند که توسط مسلم ناصری گردآوری شده است.

همراه این کتاب یک بازی هم برای کودکان طراحی شده که حکم نوعی راهنمای زائر و معرفی قسمت‌های گوناگون حرم را برای آنها دارد .

«گل هشتم بهاری»، «بازی»، «دوتا پیرزن»، «مسافر»، «نقاشی با پوسته‌های شکلات»، «باغچه‌ای در طبقه چهارم»، «شکوفه‌های خوشبو امام رضا (ع)»، «خانه مهربانی» و «جدول امام رضایی» عنوان‌های مطالبی است که در کتاب «سلام امام رضا جان!» توسط جمعی از نویسندگان و شاعران حوزه کودک و نوجوان نوشته شده است.

«سلام امام رضا جان!»، در قطع خشتی و تیراژ دو هزار نسخه در قالب کتاب‌های پروانه به نشر همراه با تصویرگری سمیه علیپور و نرگس هاشمی چاپ شده و با قیمت‌۱۲۰ هزار ریال در فروشگاه‌‌های به نشر به کودکان و نوجوانان عرضه می‌شود.

انتهای پیام
captcha