داعش به دنبال گرفتن انتقام شکست‌های سوریه و عراق از شیعیان افغانستان است
کد خبر: 3971086
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۶
نوذر شفیعی در تحلیل جنایت تروریستی مدرسه سیدالشهدا(ع):

داعش به دنبال گرفتن انتقام شکست‌های سوریه و عراق از شیعیان افغانستان است

کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به نقش داعش در جنایت تروریستی مدرسه سیدالشهدا(ع) کابل گفت: حملات داعش در داخل افغانستان، عکس‌العملی علیه ایران و شیعیان افغانستان است. زیرا هم ایران و هم شیعیان افغانستان در قالب تیپ فاطمیون در سوریه و عراق ضربات سنگینی را به داعش وارد کردند و اکنون داعش در حال تلافی این شکست‌ها از ایران و شیعیان افغانستان است.

نوذر شفیعی، عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان و کارشناس مسائل افغانستان، در گفت‌وگو با ایکنا درباره جنایت تروریستی اخیر در افغانستان و یه شهادت رسیدن ده‌ها نفر از دختران و زنان مدرسه سیدالشهدا(ع) در کابل و پشت پرده‌های این جنایت گفت: به طور مشخص آنچه در این جنایت تروریستی اتفاق افتاد ممکن است از سوی هر نیرویی انجام شده باشد. چون اساسا ماهیت رفتار بازیگران مختلف در داخل افغانستان به گونه‌ای است که هر اتفاقی امکان‌پذیر است. با این حال این قبیل رفتارها به سه دلیل نمی‌تواند کار طالبان باشد.

دلایل عدم دخالت طالبان در جنایت تروریستی مدرسه سیدالشهدا(ع)

وی افزود: دلیل اول اینکه طالبان از حدود 5 سال پیش به طور رسمی اعلام کرد هیچ اقدامی را علیه اماکن عمومی از جمله تأسیسات زیربنایی و مراکز آموزشی انجام نمی‌دهند. نکته دوم این است که طالبان در شرایط فعلی رابطه نزدیکی با جمهوری اسلامی دارد و تنش خاصی در روابط آنها با ایران وجود ندارد که تصور شود طالبان در افغانستان نقاطی را هدف قرار می‌دهد که به نوعی به منافع ملی ایران ارتباط پیدا کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ابراز کرد: دلیل سوم هم این است که طالبان بلافاصله این جنایت را محکوم کرده و با شناسایی عامل آن، اعلام کرده این اقدام توسط داعش انجام گرفته است.

چرا داعش متهم اصلی است؟  

شفیعی اظهار کرد: به دو علت مشخص حدس و ظن قوی این است که داعش چنین جنایتی را انجام داده است. اول اینکه داعش سابقه چنین اقدامات و جنایات تروریستی را در کارنامه خود در افغانستان دارد و در یکی دو سال اخیر مدارس و مراکز دانشگاهی دیگری را نیز به ویژه در مناطق شیعه‌نشین، هدف قرار داده است.

این کارشناس مسائل افغانستان اظهار کرد: دوم اینکه آمریکا اساسا داعش را به مثابه یک نیروی مختل‌کننده نظم و امنیت نه فقط در افغانستان بلکه در محیط پیرامونی افغانستان ایجاد کرده است.

اهداف حضور داعش در افغانستان

شفیعی افزود: به عبارتی از این به بعد با حضور داعش در افغانستان منطقه مسلمان‌نشین «سین کیانگ» چین تحت تأثیر قرار می‌گیرد تا چین به عنوان رقیب اصلی آمریکا در نظام بین‌الملل آسیب‌پذیر شود. همچنین این داعش برای آسیب‌پذیر کردن روسیه و ایران به سمت آسیای مرکزی و مرزهای کشورمان حرکت خواهد کرد. لذا ابعاد حضور داعش در افغانستان در واقع فراتر از افغانستان است و سه قدرت بزرگ این منطقه؛ ایران، روسیه و چین، هدف اصلی هستند.  

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان درباره اهداف داعش از اینگونه حملات در خاک افغانستان گفت: حملات داعش در داخل افغانستان هم عکس‌العملی علیه ایران هم عکس‌العملی علیه شیعیان افغانستان است. زیرا هم ایران و هم شیعیان افغانستان در قالب تیپ فاطمیون در سوریه و عراق ضربات سنگینی را به داعش وارد کردند و در حقیقت داعش در حال انتقام‌گیری این شکست‌ها از ایران و شیعیان افغانستان است.

تفاوت حملات داعش و طالبان در افغانستان

وی یادآور شد: البته وقتی از داعش صحبت می‌شود بیشتر منظور کشورهایی است که حامی اصلی این گروه تروریستی هستند که از حضور داعش نفع می برند. لذا براساس این شواهد می‌توان گفت جنایت تروریستی در مدرسه سیدالشهدا(ع) یک حرکت داعشی است.

شفیعی با بیان اینکه با خروج آمریکا از افغانستان سطح حملات و اقدامات تروریستی افزایش یافته است، گفت: در واقع خروج غیر مسئولانه آمریکا تبعات نگران کننده ای داشته است. البته باید بین حملات طالبان و داعش تفاوت قائل شد. حملات طالبان عمدتا علیه دولت افغانستان است اما حملات داعش بیشتر علیه جریان‌های شیعه و مراکز مذهبی و آموزشی شیعیان در افغانستان است.

انتهای پیام
captcha