ارزهای دیجیتال؛ واقعیتی جهانی که قابل انکار نیست / مجلس منتظر لایحه دولت
کد خبر: 3968598
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

ارزهای دیجیتال؛ واقعیتی جهانی که قابل انکار نیست / مجلس منتظر لایحه دولت

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: ارزهای دیجیتال یک واقعیت در اقتصاد جهان است و نمی‌توانیم تأثیر آنها را نادیده بگیریم؛ باید در مقابل آنها به موقع موضع بگیریم و استفاده از آن‌ها را نظام‌مند کنیم تا اقتصادمان آسیب نبیند.

به گزارش ایکنا، ارزهای دیجیتال یا رمزارزها حداقل ده سال است که در اقتصاد جهانی بروز و ظهور کرده‌اند. این ارزها  در کشورهای جنوب شرق آسیا و به‌ویژه هنگ کنگ و چین قدرت زیادی دارند و جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده‌اند اما در ایران هنوز جایگاهی مشابه در کشورهای نامبرده به دست نیاورده‌اند. هرچند دولت در چندین سال گذشته که تحریم‌های اقتصادی آمریکا شدت گرفته بود، سعی کرد که برخی از معاملات اقتصادی بین‌المللی را با این رمزارزها انجام دهد اما هنوز این امر در اقتصاد ما جایگاه ویژه و مهمی را پیدا نکرده است. در همین زمینه گفت‌وگوی کوتاهی با غلامرضا مرحبا، نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس داشته‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید.   

ایکناـ کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان ریل‌گذار سیاست‌های کلان کشور آیا در زمینه رمزارزها، طرحی در دست دارد؟

فعلاً برای رمز ارزها قانونی وجود ندارد و در کمیسیون اقتصادی کم و بیش صحبت‌هایی درباره رمزارزها شده، اما به این معنی نیست که به ارائه طرح، قانون یا لایحه‌ای منجر شده باشد. بلکه فقط صحبت‌های کارشناسی بوده است.

رمزارزها یک واقعیت در اقتصاد جهان است و در اقتصاد بین‌الملل جای بزرگی برای خود باز کرده‌ و ما نمی‌توانیم تأثیر آن‌ را نادیده بگیریم. متأسفانه ما در برابر بسیاری از پدیده‌های جهانی مقاومت نشان می‌دهیم و آن‌ها را انکار می‌کنیم و وقتی که کار از کار گذشت آن زمان تازه تصمیم می‌گیریم که آنهار ا بپذیریم و در مقابل‌شان تمکین و در نهایت اقدام کنیم. موضوع این است که باید به موقع واکنش نشان دهیم، به موقع آمادگی داشته باشیم، به موقع زیرساخت‌هایمان را فراهم کنیم و به موقع بتوانیم با این موارد مواجه بشویم تا اینکه اقتصاد و مردم‌ آسیب نبینند.

در حال حاضر تأکید بر  این است که دولت به عنوان قوه مجریه و نهادی که این قوانین را اجرا می‌کند، یعنی نهادی که بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و امور دارایی و همچنین بدنه کارشناسی عظیمی را در اختیار دارد، لایحه‌ای را درباره رمزارزها به مجلس بیاورد که مستلزم آن است که سریع‌تر این کار انجام شود که دچار مرور زمان نشویم. امیدواریم که دولت هر چه سریع‌تر این کار را انجام دهد و بتوانیم سریع‌تر لایحه‌ای برای رمزارزها داشته باشیم که در غیر این صورت آسیب خواهیم دید و فرصت‌های بزرگی در اقتصاد جهانی را از دست خواهیم داد.

ایکناـ در دوسال گذشته شاهد هجوم سرمایه مردم به بورس و همچنین خلق پول از طرف دولت بودیم و تا جایی که خود دولتمردان معتقدند دست در جیب مردم کرده‌اند. متأسفانه پول‌های سرگردان که توسط دولت جمع‌آوری شد به جای اینکه منجر به تولید شود برخلاف شعار سال‌های اخیر به هزینه‌های جاری اختصاص یافت. آیا این رمزارزها تکرار چنین تجربه‌ای نخواهد بود؟

آیا اگر بورس ما تجربه منفی‌ در ماه‌های اخیر و سال گذشته پیدا کرد، به این معنی است که بازار سرمایه و بورس در دنیا چیزی مضر است؟ خیر! ما راه و مسیر را اشتباه رفته‌ایم، ما درست عمل نکرده‌ایم. درمورد رمزارز هم این منطق حاکم است. در ابتدا نیز گفتم باید خودمان را نظام‌مند و آماده کنیم تا بتوانیم به خوبی با این پدیده مواجه شویم. اگر این آمادگی را کسب نکنیم، حتما این اتفاق خواهد افتاد. ما باید از همه جنبه‌ها؛ نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، قانون، فرهنگ‌سازی و آمادگی مردم  و ... آماده شویم وگرنه اینها به کلاهبرداری در بستر دیجیتال که کم هم نیست منجر خواهد شد. تمام این موارد را باید تمهید کنیم.

ایکناـ از نظر فقهی تکلیف چیست؟

نکته مهمی است که علما و حوزه که بدنه کارشناسی قوی‌ای هم دارد، باید در این بحث ورود کند و جوانب آن را بررسی کند که مؤمنین چگونه با این مسئله مواجه شوند.

انتهای پیام
captcha